Damp i Aarhus 1952

af Georg Schmidt, 27/1 2019, 13:29 (2196 dage siden)
redigeret af Georg Schmidt, 27/1 2019, 13:46

Maskindepoternes køre- og maskinbøger viser personale- og maskinbenyttelsen i de enkelte tog. Desværre er bevaringsprocenten af disse ret lav, men lidt er der dog. Jeg har valgt søndag den 29/6 1952 som eksempel med afgående damploko fra mdt Aarhus.
Fra Aarhus var i sommeren 1952 indsat 13 E, 7 R, 6 H, 4 D, 7 K, 6 F, 4 Q, 1 Hs og 1 traktor. 1 MP, 1 MX, 2 MV, 4 MK-FK, 24 MO og 10 MO med kedel.
Herunder afgående loko mod syd:
[image]
Under personale ses udvaske maskinerne og derunder stor og lille reserve.
[image]
Køreplansside der viser tog 60 som var et hurtigt eksprestog fra Aalborg til Nyborg kun med standsning i Randers, Aarhus, Fredericia og Odense.
Tog 60: P 928 AC-CAR-CM-CM-Dc
Tog 1976: H 783 CQM-CM-CM-CM-EH
[image]
Omløb for P-maskinerne i Padborg ( 925, 927, 928, 929, 931,932 og 933). De kom langt omkring og blev i sommeren 1953 alle flyttet til Aarhus for kørsel i bl. a Nordpilen mellem Fredericia og Frederikshavn.
Herunder afgående damploko mod nord:
[image]
Tog 945: P927-EC-AF-CM-CM-CM-CM (stammen fra tog 19 fra Nyborg).
Tog 951 Aarhus Havn-Struer via Langå: Struer K 598 CME-CM-AR med Struer personale.
Tog 1921 D 898 CM-CM-CM-EH-DA
Tog 1971 P 933 CM-CM-CM-CM-EC (Stammen af tog 51 fra syd).
Den legendariske H 790 tog sin daglige tur med godstoget fra Aalborg til Aarhus i mange år og var også på banen i 1952.:-)
[image]
Køreplansside der viser tog 945 som var et meget hurtigt ekspestog indført fra sommerkpl 1950 Aarhus Frederikshavn med forbindelse til Gøteborg og Oslo og kun stop i Randers, Aalborg og Hjørring.
Tog 669 kommer fra Grenå havn med forbindelse fra København via Hundested oprang MO-CP.
Fortsætter senere med særtog m. v.

M v h
Georg

Damp i Aarhus 1952

af Georg Schmidt, 28/1 2019, 11:28 (2195 dage siden) @ Georg Schmidt

Særtog og reservepersonale hører også med i den daglige planlægning.
[image]
Hs 401 i Skanderborg skulle udveksles med 404. Hs'eren afgår som tog 5982 kl. 9.45 og Hs 401 kommer retur som 5987 kl. 12.15.
R 953 fremfører 6054 som forløber for 58 Aarhus-Nyborg afg. 11.00.
Reserve R 951 tager sig af tog 74 der oprindelig var planlagt som motor (formentlig MK-FK).
D 889 kører særtog til Herning Skjern.
Det ser ud til man manglede mandskab til rangermaskinen i Horsens. En lkf sendes med tog 50 til Horsens for rangering 11-19, han kommer retur med 67 Nordvestjyden.
Også mandag morgen er den gal i Horsens. En lkf sendes med tog 1094 kl. 21.05 søndag aften for rangering i Horsens mandag 6-14.
E 966 fremfører særtog 6014 Aarhus-Nyborg afgang 23.47 (personale kun til Fredericia). I årene op til MY tillyste man ofte søndag aften i højsæsonen særtog 6014 Aalborg-Nyborg formentlig i stedet for forspandskørsel i tog 20. Der var afgang fra Aalborg 21.10 som regel med P-maskinen fra tog 23. Man ændrede lidt på maskinløbet således at P-maskinen ord tog 945 kørte 23-6014 Ar-Ab-Ar og E-maskinen ord tog 23 Ar-Ab kørte 945-20 Aarhus-Frederikshavn-Aarhus. Tog 1992 Ab-Rd blev så fremført af MV af 905.

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak