Pakhus >< varehus ???
Tja, når man ser sporplanen for godspladsen, forstår man mængden af lastbiler i Kbh :(
Kom folk da og hentede godset på cykel? Eller fik det bare lov at blive stående i godsvognene?
Da Godsbanegården var på sit højeste var lastbilerne jo mindre - 1½ tons Ford AA i 1930'erne og efter krigen Bedforder mm. Biler som nemt kunne komme rundt i byen. Ikke de der 18 meter lange sættevogne man ser dagligvareforretninger blive forsynet fra.
Sjovt nok var København dengang også væsentligt mindre. Jernbanen betjente bl.a. de industrier, som hovedstaden havde dengang men ikke har i dag. Den lokale distribution indenfor København og Frederiksberg kommuner kunne indtil den store udflytning til forstæderne fra 1950'erne og frem klares med mindre køretøjer, som lastbiler og hestevogne, men prøv at udføre distributionskørsel i et storbyområde som det nuværende København med små lastbiler og hestevogne endsige jernbanegodsvogne med omlæsninger undervejs. Det ville være fuldstændigt irrationelt og gakgak. Jernbanen er en død sild til den slags godstransport.