Arlöf vogne på Valby Gasværk
Jeg er ved at tygge mig igennem bogen Waggonfabriken Arlöv og her står, at fabrikken i 1907 leverede 30 kulvogne (8 med skruebremse) til Valby Gasværk.
Jeg har noteret følgende om VG kulvogne:
Bygget af Arlöf 1907. Træbeklædte sider, senere ombygget med jernplader. Alle vogne blev ophugget ved værkets lukning.
Vogn 1-22: Håndbremse. Længde 5,8 m. Akselafstand 2,5 m. Tara 5.4 tons.
Vogn 23-30: Skruebremse. Længde 5,8 m. Akselafstand 2,5 m. Tara 5.4 tons.
Vogn 31-40: Håndbremse. Længde 5,8 m. Akselafstand 2,5 m. Tara 5.4 tons.Kan det tænkes, at vogn 31-40 IKKE blev bygget af Arlöf?
Nu har jeg tjekket JBP´s artikel i Signalposten 1989/4, hvor der står følgende:
"Så vidt det kan rekonstrueres, havde nr 1-22 håndbremse, nr 23-30 skruebremse og igen nr 31-40 håndbremse. Alle vognene var bygget 1907 af Arlöf og havde oprindelig træklædte sider, der senere fik brædderne udskiftet med jernplader".
Er der nogen, der har hæftet "Om Valby Gasværk og dets jernbane" fra 1981 af Birger Bruun og kan tjekke, om der står noget om Arlöf vognene?