Relæhuset, Hareskov station. 19xx-1977. - Edit
Anlæggene på de små stationer har formentlig alle været vippenøgleanlæg. Nøl erindrer jeg ikke.
Buddinge har formentlig fået nyt relæsikringsanlæg (som erstatning for det ældre anlæg) da man flyttede ind i den nye station (det var et ret avanceret anlæg, hvor krydsningerne stort set skete automatisk .... mere om det på et andet tidspunkt).
Vangede mangler i oversigten
Hej Svend og alle forumlæsere,
København L havde et vippenøgleanlæg, jeg har kun en egenhændig tegnet skitse ikke noget billede men et har været oppe i anden sammenhæng.
Jeg glæder mig til at høre mere om Buddingeanlægget II.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
.
Jeg har en enkelt gang været stationsbestyrer på Nøl .... og kan ikke længere huske anlægstypen (men har fotografier et eller andet sted).
Buddinge var udstyret med et sikringsanlæg type 1954. Det havde en "automatisk funktion", hvor man valgte fra hvilken side, der skulle stilles signal ind på stationen først (altid den samme, da der stort set ikke forekom forsinkelser). Alt derefter foregik automatisk efter det første tog var ankommet (og togvejen opløst):
De to sporskifter blev omstillet et efter et og anlægget stillede selv signal ind for det andet tog. Når det andet tog var ankommet (der var vist en lille klokke der sagde "kling"), stillede stationsbestyreren (som befandt sig i stationskontoret i stueetagen og ikke kunne se de to tog) udkørselstogveje for de to tog (efter at have foretaget tilbage-og afmeldinger til hhv Nøl og Hareskov). Som jeg husker det, var der ikke PU- eller U-signaler men alene afgangssignaler. En eller anden må have en instruks fra den tid.