GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne

af gamle ole, 29/12 2012, 12:09 (4376 dage siden)

Jeg sad og så på EVPs vanligt glimrende hjemmeside, og nærlæste GDS-delen fra denne måned.
Der er bl.a. en køreplan for sommeren 51. Det slår mig at bortset fra gennemgående tog til og fra Kh (og selvfølgelig godstog mm) står skinnebusserne for det meste af driften allerede her i 51 hvor man endda kun havde 4 Sm. Først senere stod den jo lige 5-5 mellem Sm og M(T).
Der har formodentlig kun være et skinnebustog i drift og de ca 2 øvrige-morgen og aften-har vel været Trianglerne (evt loko).
Egentlig samme mønster med de tidlige Y-tog, der tog det meste af driften og så suploeret med skinnebusserne morgen og aften-svarende til 2 stammer i drift af gangen.
(I princippet kunne 4 Sm jo også godt dække to Skinnebusstammer, men som oftest blev jo brugt flere i en stamme)
Mon ikke det var sådan det hang sammen?


Hilsen Ole

GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne

af gamle ole, 29/12 2012, 18:23 (4375 dage siden) @ gamle ole

-og som sædvanlig var der en fejl. Fra starten var der jo kun 3 Sm, og det kunne jo kun blive til en stamme. De 2 andre Sm kom jo først senere.
Så meget desto mere imponerende at skinnebusdriften allere3de i 51 var så dominerende.


Hilsen Ole

Avatar

GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne

af Mire ⌂, København, 29/12 2012, 18:29 (4375 dage siden) @ gamle ole

I min køreplan fra Oktober 1947 står der at GDS køreplanen var
midlertidig - kan ventes ændret med indførelse af skinnebusdrift.

hilsen Jean Henrik

GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne

af gamle ole, 5/1 2013, 10:47 (4369 dage siden) @ gamle ole

Jeg har prøvet at finde materielstastikker i diverse kilder, men har ikke rigtigt fundet noget der dur.

Ole

GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne (1 foto)

af Niels Munch, 10/1 2013, 12:59 (4364 dage siden) @ gamle ole

Noget udtømmende svar kan jeg ikke give, så du må bare lede videre.

Og medens jeg selv ledte efter noget andet, dukkede et negativ op, som efter scanning og eliminering af nullermænd og kradsemærker kunne komme til at se således ud:

[image]
GDS L 1 + rødbrun D + C 39 + C 41 + C 42, Hillerød 06.1957 (nm).

GDS' rødbrune D-vogne havde deres små forskelligheder, og lur mig, om ikke UTJ kan nummerere denne? (Billedet er klikbart). De 2 stålvogne skal formentlig videre til Kh.

Billedet stammer fra første gang, jeg var i Hillerød at kigge på tog, en lørdag i juni 1957 med bare knæ bag på min DSB-fætters Zündapp, og med min faders mellemkrigs Kodak bælgkamera 6½ x 11, som jeg ikke forstod at betjene. Billederne af GDS lok 11 med 2x (Triangel M + Triangel C + sortmalet D) blev slet ikke til noget :-( .

M.v.h.
Niels

GDS-køreplaner, Materielbenyttelse 50erne og 60erne (1 foto)

af UTJ, 10/1 2013, 18:10 (4363 dage siden) @ Niels Munch

GDS' rødbrune D-vogne havde deres små forskelligheder, og lur mig, om ikke UTJ kan nummerere denne? (Billedet er klikbart). De 2 stålvogne skal formentlig videre til Kh.

Mon ikke det er D 53. D 52 (og sikkert også D 51) havde ikke vinduer i skydedøren og D 54 havde ikke postkupé.

GDS-materielbenyttelse 50erne og 60erne (D 53, 2 fotos)

af Niels Munch, 10/1 2013, 20:55 (4363 dage siden) @ UTJ

Mange tak, Ulrik.

Så alle kan se, hvad vi taler om:

[image]
GDS D 53 Hillerød 25.03.1962 (nm).

Ikke længe efter mistede den bentøjet og kunne findes ikke langt fra Hillerød Lokalstation:

[image]
GDS D 53 som vognkasse i Hillerød, 24.02.1963 (nm).

Den er således udrangeret tidligere end angivet i Tommy's database.

M.v.h.
Niels

GDS D 53 (+1 foto)

af UTJ, 11/1 2013, 06:25 (4363 dage siden) @ Niels Munch

Så alle kan se, hvad vi taler om:

[image]
GDS D 53 Hillerød 25.03.1962 (nm).

D 53 er ikke den mindst fotograferede vogn: Her fra den anden side.

[image]
GDS D 53 Helsinge 1959 (Hans True).

Oprindelig vist nok anskaffet til Kagerup-Helsinge Banen (denne banes budget og regnskab). Bygget i 1923 og tegningen viser at postrummet var forberedt, men ikke indrettet - det kom vist først i 1926 med supplerende leverance af vindues- og postrumsdele som der var gjort plads til ved leverancen i 1923. Døren til postrummet på den oprindelige tegning viser således ikke noget vindue, men at der er forberedt for det, ligesom sidevinduet kunne indsættes.

Mon andre kan bidrage med flere fotos?

Lokomotivfabrikker

Billige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak