Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 00:14 (2247 dage siden)

Vi har nu passeret midnat, og det er tid at offentliggøre det historiske jernbaneforums kalenderopgave for den 15. december!

Vi er atter udenfor Danmarks grænser (det er tilsyneladende et tema i år, som forhåbentlig også mange, der måtte være mindre berejste, har glæde af), og den, der færdiggør besvarelsen af nedenstående 4 spørgsmål, vinder retten til af præsentere kalenderopgaven for den 16. december.

[image]

Den imponerende stenkonstruktion indgår (eller rettere indgik) i en spektakulær jernbanestrækning, hvoraf en del i dag er nedlagt, mens en anden del fortsat er i drift. Banen forbandt oprindeligt en større by med et udflugtsområde og attraktivt boligområde i landlige omgivelser.

1) Hvornår og hvorfor blev en del af banen nedlagt?
2) Hvad er navnet på den station, der blev ny endestation, efter at en del af banen blev nedlagt?
3) Hvad erstattede den nedlagte del af banen?
4) Hvem var landets statsoverhoved, da banen blev anlagt?

Der er lidt hjælp at hente på billedet … - men husk: først når alle fire spørgsmål er besvaret korrekt, har vi en vinder!

Ærbødigst
LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Jens N, Fredericia, 15/12 2018, 07:37 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Er vi i Harzen?

Mvh. Jens

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 08:20 (2246 dage siden) @ Jens N

Er vi i Harzen?

Mvh. Jens


Nix! ;-)

/LH

Hej.Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Bent Hansen, 15/12 2018, 09:13 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej.

Selv om jeg har lovet (mig selv) ikke at deltage, og det skal jeg nok holde, kan kan man jo godt gætte med. Jeg sidder med to opfølgende spørgsmål.

1.
Det kunne se ud til, at du sidder i en kabine til en svævebane?

2.
Når du spørger om statsoverhovedet dengang, kunne det jo være, at det var fordi, der også var tale om en helt anden styreform? F. eks. kejserrige -> republik?

Med venlig hilsen

BH

Hej.Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 10:49 (2246 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Selv om jeg har lovet (mig selv) ikke at deltage, og det skal jeg nok holde, kan kan man jo godt gætte med. Jeg sidder med to opfølgende spørgsmål.

1.
Det kunne se ud til, at du sidder i en kabine til en svævebane?

2.
Når du spørger om statsoverhovedet dengang, kunne det jo være, at det var fordi, der også var tale om en helt anden styreform? F. eks. kejserrige -> republik?

Med venlig hilsen

BH

Ingen af delene kan afvises ...:-)

/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af UTJ, 15/12 2018, 10:58 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jamen det kunne være i en nation opstået efter 11.11.1918 kl 11 og som måske senere blev delt.

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 11:04 (2246 dage siden) @ UTJ

Jamen det kunne være i en nation opstået efter 11.11.1918 kl 11 og som måske senere blev delt.

Mnja … - jeg forstår, hvad du mener, og da er svaret nej.
Men den anførte dato har helt afgjort en betydning …

/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Niels Munch, 15/12 2018, 10:32 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Da vi er tilbage på kontinentet, gætter jeg på Bulgarien?

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 10:48 (2246 dage siden) @ Niels Munch

Da vi er tilbage på kontinentet, gætter jeg på Bulgarien?

M.v.h.
Niels

Nix! ;-)
/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Bent Hansen, 15/12 2018, 11:37 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej igen.

Hvis vi er der, hvor jeg tror, har jeg også været der. Måske var vi der endog sammen? Det erindrer jeg nu ikke.

Jeg har også siddet i svævebanen og set de nedlagte banerester, men ikke fotograferet. Det var også noget andet set fra svævebanen, min ledsager hæftede sig ved:

[image]

Fænomenet kaldes jordpyramider, og de er talrige på denne egn. Søjlerne er flere meter høje. Foto: Edit Laursen.

Vi fik også adgang til depotet, og her faldt Edit for noget mere en 100 år gammelt elektronik.

[image]

Selv om det ligner en sporvogn, er det nok det, vi på godt dansk kalder en Überlandstrassenbahn.

Alt stadig under forudsætning af, at jeg er det rigtige sted.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 13:06 (2246 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Hvis vi er der, hvor jeg tror, har jeg også været der. Måske var vi der endog sammen? Det erindrer jeg nu ikke.

Selv om det ligner en sporvogn, er det nok det, vi på godt dansk kalder en Überlandstrassenbahn.

Alt stadig under forudsætning af, at jeg er det rigtige sted.

Mvh. BH.

Nå, du kunne alligevel ikke helt holde dig fra tasterne, Bent :-)

Det er meget fint, for så slipper jeg for selv at uploade et "hjælpebillede", thi jeg er ret sikker på, at vi har været det samme sted. Jeg erindrer nu ikke, at have mødt andre danskere de to gange, jeg har besøgt lokaliteten, bortset fra min familie, første gang jeg var der, og mine rejsefæller fra KFFF (Kaffe-, Frokost- og Friskluftforeningen), anden gang, nærmere bestemt den 26. august 2017.
Jeg vil nu foretrække at kalde banen for en "elektrisk lokalbane", men grænserne mellem det ene og det andet er absolut flydende. Dog har en del af den nu nedlagte del af banen i en periode tillige været benyttet af en egentlig bysporvej.

Ikke mere for nu - vi nærmer og gådens løsning, om end der stadig ikke er kommet konkrete svar på nogen af de 4 spørgsmål …

/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 13:18 (2246 dage siden) @ UTJ

Nix, men vi nærmer os ...:-P
/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Bent Hansen, 15/12 2018, 13:54 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej.

Nej, så har vi ikke været der sammen. Jeg var der med DJK sidst og før det med hustru og børn.

Da jeg så billedet, der skulle være til hjælp, slog jeg Steindamm o. l. op, men uden resultater. Så begyndte jeg på det sproglige. Hvad rager banen dog en regeringsleder? Men da jeg så vendte situationen om og nedlagde den inderste ende, i stedet for, som man plejer, den yderste, så faldt brikkerne pludselig på plads. Min tanke passede i hvert fald fint.

Min mund er stadig lukket, men da jeg forlod banen på min tur, tog vi ind til byen - må jeg skrive ned? - og beså dette monument, hvor vi fotograferede denne detalje. En anden deltager tog til museet og beså et flere tusinde år gammelt mordoffer, der vist egentlig var død i et land, men blev fundet i et andet.

[image]

....og dataljen, der giver kuldegysninger

[image]

Mvh. BH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af K564, 15/12 2018, 14:19 (2246 dage siden) @ Bent Hansen

Hej

Med hjælp fra Bent er vi i Sydtirol, i et område hvor en stor del af lokalbefolkningen bruger tysk som første sprog. Hvis det er denne bane, blev den nedre del (tandstangsbane) lukket efter et grimt uheld. Der er i dag svævebane. Den øvre del kaldes lokalt smalsporbahn.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 14:42 (2246 dage siden) @ K564

Ja, nu er 1½ af de i alt 4 spørgsmål korrekt besvaret …


/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af K564, 15/12 2018, 15:32 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Hej Lars Henning

Det er rigtigt, at du og Bent ikke begge var med på DJK´s tur til denne bane. Med hensyn til den nye ende station, så skal de fleste af os jo til himmels.

Hilsner Keld

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 15:39 (2246 dage siden) @ K564

Hej Lars Henning

Det er rigtigt, at du og Bent ikke begge var med på DJK´s tur til denne bane. Med hensyn til den nye ende station, så skal de fleste af os jo til himmels.

Hilsner Keld


:o)
Det tager jeg som et rigtigt svar
- så mangler vi kun tidspunkt for nedlæggelse af delstrækningen samt oplysning om statsoverhovedet på anlæggelsestidspunktet …
/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Peter Andersen, Hedehusene, 15/12 2018, 16:13 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jamen, så er det vel denne bane, hvor vi var på en SHS-tur i 1978. Den ene station hed vist oprindelig Klobenstein.

[image]

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 16:52 (2246 dage siden) @ Peter Andersen

Jamen, så er det vel denne bane, hvor vi var på en SHS-tur i 1978. Den ene station hed vist oprindelig Klobenstein.

[image]

Just præcis!

Men vi mangler stadig 1½ svar, der nu burde være lette at finde frem til ...:-)


/LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Søren Agerskov, 15/12 2018, 18:08 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Statsoverhovedet hed på daværende tidspunkt Kejser Franz Joseph 1.

MVH
Søren

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 18:45 (2246 dage siden) @ Søren Agerskov

Statsoverhovedet hed på daværende tidspunkt Kejser Franz Joseph 1.

MVH
Søren

Korrekt svar!
Søren er dermed dagens vinder, om end vi teknisk set mangler et ½ svar, men da dette kan findes ved få "klik", ser vi bort fra dette …
Jeg vender tilbage om lidt med supplerende bemærkninger vedr. "Rittner Bahn" i Südtirol, som det drejer sig om, når jeg har fået lavet aftensmad og fruen og jeg har spist ;-)
Mh
LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Søren Agerskov, 15/12 2018, 20:11 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Mange tak for æren. Jeg troede egentlig, at det sidste halve svar også skulle leveres, før opgaven var løst (jeg kender det ikke). Men OK, jeg kommer med en opgave tidligt i morgen.

MVH
Søren

Kalenderlåge nr. 15 - 2018 - Opgaven løst!

af Lars Henning Jensen, 15/12 2018, 21:32 (2246 dage siden) @ Søren Agerskov

Mange tak for æren. Jeg troede egentlig, at det sidste halve svar også skulle leveres, før opgaven var løst (jeg kender det ikke). Men OK, jeg kommer med en opgave tidligt i morgen.

MVH
Søren


Her er opgavestilleren enevældig, og som sagt var det sidste halve svar kun et par klik "væk" ;-)

Men jeg lovede jo at runde af - for mit eget vedkommende (jeg kunne godt tænke mig at se flere af Peter Andersens billeder fra 1978) - og nu har jeg fået konen fodret af, så vi kan komme videre …

Som sagt drejer det sig om Rittner Bahn, som flere efterhånden havde fundet ud af, men for spøgens skyld undlod at nævne.
Og vi var dermed i "Südtirol", i dag en provins i Norditalien med udstrakt selvstyre og en befolkning, der for mere end 60% vedkommende har tysk som primært sprog (som antydet af Keld). Men indtil fredsslutningen efter 1. verdenskrig var området en del af det Østrig-ungarske dobbeltmonarki, og statsoverhovedet var derfor i 1907-08, hvor banen blev åbnet, ganske rigtigt som anført af Søren, Kejser Franz Joseph 1.

Banen, der fra starten var elektrificeret, forløb oprindeligt fra provinshovedbyen Bozen (italiensk: Bolzano) via Maria Himmelfahrt og Oberbozen til Klobenstein. Den stejle strækning mellem Bozen og Maria Himmelfahrt (gættebilledet var herfra) var for en dels vedkommende udstyret med tandstang, og små elektriske tandhjulslokomotiver skubbede de almindelige motorvogne opad og "støttede" dem nedad. I 1964 skete der en alvorlig afsporing på denne strækning, hvor et tog væltede på vej nedad, og hvor 4 personer blev dræbt og mange kvæstet. Derefter blev tandstangsstrækningen opgivet og erstattet i 1966 af en svævebane mellem Bozen og Oberbozen, og stationen Maria Himmelfahrt blev ny endestation, som Keld antydede.

Dermed har vi vist rundet de fire spørgsmål, og Niels, der jo i første omgang - ganske som Jens N og Ulrik var "langt væk" i deres gæt, Ulrik dog med input i den rigtige retning - har sendt et link med fine billeder og tekst om banen. Men også
https://de.wikipedia.org/wiki/Rittner_Bahn kommer rigtig godt omkring banen og dens historie og drift for dem, der måtte være interesseret i at vide mere.

I slipper dog ikke for lidt flere af mine billeder fra den 26. august 2018:

[image]

Banen trafikeres i dag hovedsageligt af 4 nyere togsæt bestående af motorvogne med styrevogn, købt brugt fra Trogener Bahn i Schweiz samt en ældre bogiesporvogn fra Esslingen i Tyskland. Af de gamle træbeklædte motorvogne, der stod for trafikken frem til begyndelsen af dette årtusinde, suppleret fra 1992 af Esslingen-vognen, findes 3 i køreklar stand til brug i plan og særtog. Den 2-akslede nr. 12 fra banens åbning i 1907, der her ses her på stationen i Oberbozen, benyttes i særtog, mens de to 4-akslede, der står i den nye remise, der ses i baggrunden, normalt kører et par dobbeltture dagligt jf. banens egen hjemmeside. Det var tilsyneladende blot ikke tilfældet denne dag …

[image]

Et af Trogener-togsættene i Maria Himmelfahrt. I baggrunden fortsatte banen tidligere mod Bozen.

[image]

Svævebanen lige nedenfor Oberbozen med sporet mod Maria Himmelfahrt i forgrunden

Banen og dens materiel er meget velholdt og velplejet. Men trods spormoderniseringer ligger en del af strækningen stadig med skinner fra banens åbning i 1907!

Rittner Bahn er bestemt et besøg værd - og så er Südtirol i øvrigt det sted, hvor rigtig meget af det frugt, vi spiser i Danmark, kommer fra.

God søndag!

/LH

Avatar

Sydtirol og tysk.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/12 2018, 23:24 (2246 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Jeg mener at Dolomitterne regnes med til Sydtirol og i 1960'erne frekventerede min familie gennem flere somre det samme Albergo Virrorio i Alba de Canazei.
Den fine Ford Taunus 17M var behøright udstyret med det ovale DK skilt og det gav os lidt problemer for vi blev forvekslede med tyskere, der jo som bekendt har et D bag på bilen.
Det er korrekt at mine forældre (mest min mor) klarede og forklarede sig på tysk for det var klart noget folk kunne og ikke bare aht. turisterne, men qua nogle hændelser under første verdenskrig var tyskerne ikke specielt populære. Jeg har derfor svært ved at tro at tysksprogede efter "Den store Krig" har været velsete så det ligefrem var deres hovedsprog - i hvert fald ikke uden for hjemmet.
Før 1. verdenskrig er nok noget andet.

Sydtirol og tysk.

af Lars Henning Jensen, 16/12 2018, 00:34 (2246 dage siden) @ Michael Deichmann

Jeg mener at Dolomitterne regnes med til Sydtirol og i 1960'erne frekventerede min familie gennem flere somre det samme Albergo Virrorio i Alba de Canazei.
Den fine Ford Taunus 17M var behøright udstyret med det ovale DK skilt og det gav os lidt problemer for vi blev forvekslede med tyskere, der jo som bekendt har et D bag på bilen.
Det er korrekt at mine forældre (mest min mor) klarede og forklarede sig på tysk for det var klart noget folk kunne og ikke bare aht. turisterne, men qua nogle hændelser under første verdenskrig var tyskerne ikke specielt populære. Jeg har derfor svært ved at tro at tysksprogede efter "Den store Krig" har været velsete så det ligefrem var deres hovedsprog - i hvert fald ikke uden for hjemmet.
Før 1. verdenskrig er nok noget andet.


Det med sprog kan volde problemer i grænseegne, især hvis grænsen er flyttet - det kender vi jo selv til herhjemme.
Men i Südtirol er det en kendsgerning, at tysk er det fremherskende sprog, og at rigtig mange - kilder angiver flertallet af provinsens indbyggere - identificerer sig med tysk/østrigsk sprog og kultur.

Vejskilte er tosprogede, det samme er skilte og opslag på jernbanestationerne, og der tales tysk overalt. Der er også tysksprogede aviser som denne: https://www.stol.it/Artikel/Chronik-im-Ueberblick/Lokal/Bozen-Strassenbahn-auf-Schiene-... , der pudsigt nok fortæller om et projekt til genindførelse af bysporvogne i Bozen.

[image]

På dette billeder af Trogener-togsæt 24, der afgår fra trinbrættet Linzbach mod Oberbozen (stadig den 26. august 2017), ses tydeligt et tosproget vejskilt (byskilt) ved overkørslen. Og selv påskrifterne på togsættet er tosprogede, endda med tysk øverst.

Men forholdene kan sagtens være anderledes andre steder …

/LH

Sydtirol og tysk.

af Krabsen, 16/12 2018, 08:33 (2245 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Det er korrekt at mine forældre (mest min mor) klarede og forklarede sig på tysk for det var klart noget folk kunne og ikke bare aht. turisterne, men qua nogle hændelser under første verdenskrig var tyskerne ikke specielt populære. Jeg har derfor svært ved at tro at tysksprogede efter "Den store Krig" har været velsete så det ligefrem var deres hovedsprog - i hvert fald ikke uden for hjemmet.

Det med sprog kan volde problemer i grænseegne, især hvis grænsen er flyttet - det kender vi jo selv til herhjemme.
Men i Südtirol er det en kendsgerning, at tysk er det fremherskende sprog, og at rigtig mange - kilder angiver flertallet af provinsens indbyggere - identificerer sig med tysk/østrigsk sprog og kultur.


I 1960'erne var der ganske alvorlige problemer i Sydtyrol grundet bl.a. krav om udstrakt selvstyre, anerkendelse af tysk som hovedsprog - og for de mest rabiate et krav om tilbageførsel af området til Østrig. (Grunden til at det først blev rigtig slemt så sent var primært, at Østrig reelt først fik fuld suverænitet i 1955 - indtil da blev landet administreret som besættelseszone af 'de allierede'.)

Urolighederne var så voldsomme, at den italienske hær blev indsat som forstærkning af de lokale politistyrker.

Nu har svjh godt 60% af indbyggerne i Alto Adige angivet tysk som deres primære sprog.

Avatar

Sydtirol og tysk.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/12 2018, 11:56 (2245 dage siden) @ Krabsen

Nu nærstuderede jeg lige geografien - og Val di Fassa/Fassatal hvor Canazei og Alba ligger - ja i det hele taget Dolomitterne, ligger i det sydligste af Sydtirol, så det er jo nok derfor at det med det tyske ikke var så fremherskende som længere nordpå. Canazei ligger på højde med Bolzano men 40 km længere mod øst.

Sydtirol og tysk.

af Lars Henning Jensen, 16/12 2018, 13:49 (2245 dage siden) @ Krabsen

Det er korrekt at mine forældre (mest min mor) klarede og forklarede sig på tysk for det var klart noget folk kunne og ikke bare aht. turisterne, men qua nogle hændelser under første verdenskrig var tyskerne ikke specielt populære. Jeg har derfor svært ved at tro at tysksprogede efter "Den store Krig" har været velsete så det ligefrem var deres hovedsprog - i hvert fald ikke uden for hjemmet.

Det med sprog kan volde problemer i grænseegne, især hvis grænsen er flyttet - det kender vi jo selv til herhjemme.
Men i Südtirol er det en kendsgerning, at tysk er det fremherskende sprog, og at rigtig mange - kilder angiver flertallet af provinsens indbyggere - identificerer sig med tysk/østrigsk sprog og kultur.


I 1960'erne var der ganske alvorlige problemer i Sydtyrol grundet bl.a. krav om udstrakt selvstyre, anerkendelse af tysk som hovedsprog - og for de mest rabiate et krav om tilbageførsel af området til Østrig. (Grunden til at det først blev rigtig slemt så sent var primært, at Østrig reelt først fik fuld suverænitet i 1955 - indtil da blev landet administreret som besættelseszone af 'de allierede'.)

Urolighederne var så voldsomme, at den italienske hær blev indsat som forstærkning af de lokale politistyrker.

Nu har svjh godt 60% af indbyggerne i Alto Adige angivet tysk som deres primære sprog.

Det er mageløst - sådan knyttes forbindelse til de "sideløbende" refleksioner over monumentet i Bozen/Bolzano!

Og det er jo det ikke mindre mageløse ved denne forum, at det bringer os så uendeligt langt omkring med jernebanen som "katalysator", og det kan ikke værdsættes højt nok, om end vi vel nu er nået til yderkanten (jeg erkender egen skyld/medskyld) af, hvad det jernbanehistoriske forum kan rumme ;-)

Men således bør også overfladisk ævl om, hvorvidt udenlandske jernbaneemner udelukker de eventuelt mindre berejste, forstumme. Thi "tunc tua est arbitur, paries cum proximus ardet", og man behøver altså ikke selv at have været "der", for at kunne være med - eller blive klogere/inspireret/åndeligt beriget (vælg selv - evt. alle 3 muligheder)!

God restsøndag - nu vil jeg nyde besvarelserne af opgave 16, om end svarene indtil nu fremstår lidt tørre og faktuelle, Men det er i al fald et emne, hvor jeg kan blive både klogere og inspireret, uanset at jeg eventuelt aldrig har sejlet med den pågældende færge eller overfart (hvad jeg nu nok har, men det er uden betydning her).

Mh
LH

Sydtirol og tysk.

af Niels Munch, 16/12 2018, 14:13 (2245 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kære L.H.,

God gætter - og god konklusion!

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Lars Henning Jensen, 16/12 2018, 00:50 (2246 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

[image]

....og dataljen, der giver kuldegysninger

[image]

Mvh. BH

Hej Bent!

Jeg har kigget på billederne flere gange, men jeg kan stadig ikke se, hvad det skulle være, der kunne give dig "kuldegysninger". Nuvel, sådan et hoved af hvid marmor ser nu en gang en smule diabolsk ud, og tænderne er ikke vellykkede (men måske ham, der stod model sådan ud), men det forestiller jo blot en helt almindelig hjelmklædt italiensk soldat fra 1. verdenskrig, og monumentet er vel - jeg har ikke tjekket den latinske tekst - et mindesmærke af klassisk romersk tilsnit over de faldne soldater i krigen, hvor Italien jo kæmpede på Entendemagternes side mod Tyskland og Østrig-Ungarn.

Ser du mon noget i billedet, som jeg ikke ser ??

vh
LH

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Niels, Aarhus, 16/12 2018, 10:23 (2245 dage siden) @ Lars Henning Jensen

men det forestiller jo blot en helt almindelig hjelmklædt italiensk soldat fra 1. verdenskrig, og monumentet er vel - jeg har ikke tjekket den latinske tekst - et mindesmærke af klassisk romersk tilsnit over de faldne soldater i krigen, hvor Italien jo kæmpede på Entendemagternes side mod Tyskland og Østrig-Ungarn.


Ser du mon noget i billedet, som jeg ikke ser ??

Man kan læse lidt mere om monumentet her:, hvor den latinske tekst også er oversat. Hvilket giver lidt mere indsigt i, hvorfor sprogstriden i dette område har givet anledning til så mange konflikter.

Venlig hilsen

Niels H.

Kalenderlåge nr. 15 - 2018

af Hans T. Møller, 17/12 2018, 15:07 (2244 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Teksten skal vel - jfr. dette link oversættes med:

"Plant fanen her ved Fædrelandets grænse. Hvorfra vi vil udbrede sprog, love og kultur"

Med andre ord en italiensk manifestation i dette overvejende tysktalende område.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak