Kalenderlåge 14.
, og sidst på dagen skal jeg nok uploade et billede eller to fra mit besøg op stedet for nogle år siden.
Nuvel, det er svært at begrænse sig, for det er en både spændende og hyggelig bane med en helt fantastisk historie. Så det bliver til en halv snes billeder i alt - alle fra august 2010 :
Tog er netop ankommet til Tywyn Wharf
"The end of the line" - lokomotiv under omløb. Rampen benyttedes tidligere til omlæsning af skiferplader (som var banens vigtigste gods) fra smalspors- til normalsporsvogne. Altanen må være den, Carsten stod på, da han tog sit billede
Klar til afgang fra Tywyn Wharf. Den store røde bygning er den nye stationsbygning fra 2008, der supplerer den oprindelige bygning, der anes bag det bagerste af de to toglokomotiver ("Tom Rolt", bygget i 1991!)
Grønne græsgange, skove og levende hegn dækker Wales' skiferbjerge
Ankommet til Abergynolwyn - den største mellemstation på banen
Som det fremgår, var det "Young members day", hvor alle tjenester blev udført af banens unge medlemmer under 25 år - tænk om noget tilsvarende lod sig gøre på en dansk veteranbane ...
Banens nuværende endestation Nant Gwernol. Tidligere fortsatte sporet som "incline" (stejl kabelbane - ses nu som sti i baggrunden), der forbandt stationen med skiferbrudene.
Banens eneste overkørsel med håndbetjente led - typisk britisk …
Tywyn Wharf station set fra broen i østenden af stationen. Alt er "koncentret" på meget lidt plads. Lokomotivet er "Talyllyn", et af banens oprindelige to lokomotiver fra 1864, der var de eneste lokomotiver helt frem til 1951, og som begge er i drift den dag i dag. I baggrunden ses tydeligt forskellen i størrelsen mellem den oprindelige stationsbygning og den nye fra 2008.
Et besøg på Talyllyn Railway - og på de øvrige walisiske smalsporsbaner - kan på den varmeste anbefales!
/LH