Ridebane
Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet
Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet
F.eks. på Horsens Vestbaner eller Juelsmindebanen ?
Mvh.
Poul.
Hej UTJ
Vil du afsløre hvor billedet er taget ?.
Mvh.
Poul.
"Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet".
Ulrik "har jo noget med OMB", som sammen med OKMJ købte brugt skinnebus i 1961 og lukkede 1966. Mit gæt er derfor Staurby Skov.
M.v.h.
Niels
Hej Ulrik
For et par måneder siden skrev du at du i løbet af et par uger ville fremfinde nogle lister med DSB`s gennemgang af Importkompagniets vogne. Har du haft tid til at lede efter dem?
Mvh Lars
Njaaah, så let er det ikke. I er ikke rigtig på sporet eller skulle man sige: hoppet op i sulkyen. Banen begyndte trafikken med det traditionelle antal lokomotiver: 3
Der bliver pejlet ind på materialet, men der kommer til at gå lidt mere tid
Njaaah, så let er det ikke. I er ikke rigtig på sporet eller skulle man sige: hoppet op i sulkyen. Banen begyndte trafikken med det traditionelle antal lokomotiver: 3
… det er der jo så mange baner der gjorde !!!
mvh. Poul.
Joeh. Men ikke alle og det indsnævrer feltet ganske meget. Den pågældende strækning blev således kun befaret af skinnebusser i nogle år - tilgengæld af flere modeller. Denne sidste oplysning forvirrer nok mere end den hjælper
Joeh. Men ikke alle og det indsnævrer feltet ganske meget. Den pågældende strækning blev således kun befaret af skinnebusser i nogle år - tilgengæld af flere modeller. Denne sidste oplysning forvirrer nok mere end den hjælper
Kalvehavebanen?
NM studsede korrekt: "Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet"
Det er nok væsentligste ledetråd.
NM studsede korrekt: "Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet"
Det er nok væsentligste ledetråd.
Signalementet kunne passe på HAJ (fra 1914 AHTJ), der startede 1900 med 3 damplok og lukkede 1956.
Alligevel nåede banen at have 3 forskellige skinnebusser, nemlig Triangelbussen M 3, der faktisk fik længere tid i banens ejerskab end de 2 forskellige Scandia-skinnebusser, Sm 1 fra 1948 og Sm 2 fra 1951.
Hvorledes banetracéen ser ud i dag, aner jeg ikke; men i et hesteforum nævnes "så er der også den anden side af Brabrand sø med den gamle Hammelbane (flere km-lang ridesti med skov)".
Har jeg NU vundet en brødrister ?
M.v.h.
Niels
Har jeg NU vundet en brødrister ?
Brødristeren er endnu ikke i hus. Den er nemmere end som så, men måske skal du ikke tænke i de vante baner, omend de vante baner nok også kunne være et hint. Man var fremme i skoene her.
Ebeltoft - Trustrup Jernbane.
Mvh.
Poul.
Langt mindre eksotisk, men, ja, 1894-lov
ETJ havde ikke flere generationer skinnebusser og var sådan set ikke "fremme i skoene", for nu at bruge et nutidigt og allerede slidt udtryk. Og husk denne: "Skinnebussernes tid var kort og nu er det andre spor i stedet"
Altså enten er strækningen nedlagt tidligt eller også fik banen skinnebusser meget sent.
Jeg har aldrig færdedes der, men jeg forsøger et skud fra distancen: HFHJ før baneforlægningen - der var vejbusser og serie 1 Scandia. Det er andre spor - ja, den senere strækning.
spændende !
Bo
Ja, HFHJ - busser i to tempi på strækningen. HFHJ fik det første sæt Scandia-busser i 1947 og de nåede faktisk at køre her på den nordlige tangent af Freerslev Hegn. Det gjorde de to CL-vognskopier også. Og ja var der ikke noget om at man kunne få opfrisket de pudsede sko i salonen på på de tre Kuhlmann-Car-vogne?
Ridebane - jo strækningen er nu næsten udelukkende benyttet af travheste med vogn. Fodfolket går udenom på grund af smat.
Ja, HFHJ - busser i to tempi på strækningen. HFHJ fik det første sæt Scandia-busser i 1947 og de nåede faktisk at køre her på den nordlige tangent af Freerslev Hegn. Det gjorde de to CL-vognskopier også. Og ja var der ikke noget om at man kunne få opfrisket de pudsede sko i salonen på på de tre Kuhlmann-Car-vogne?
Men var det ikke kun den første generation af Scandia-skinnebusser, der fik ført på Freerslev Hegn strækningen?
Ja, HFHJ - busser i to tempi på strækningen. HFHJ fik det første sæt Scandia-busser i 1947 og de nåede faktisk at køre her på den nordlige tangent af Freerslev Hegn. Det gjorde de to CL-vognskopier også. Og ja var der ikke noget om at man kunne få opfrisket de pudsede sko i salonen på på de tre Kuhlmann-Car-vogne?
Men var det ikke kun den første generation af Scandia-skinnebusser, der fik ført på Freerslev Hegn strækningen?
Jo, den forlagte strækning blev taget i drift den 14. maj 1950. Men forinden var den gamle strækning også blevet befaret af skinnerutebilerne M 4 og M 6.
Ja, HFHJ - busser i to tempi på strækningen. HFHJ fik det første sæt Scandia-busser i 1947 og de nåede faktisk at køre her på den nordlige tangent af Freerslev Hegn. Det gjorde de to CL-vognskopier også. Og ja var der ikke noget om at man kunne få opfrisket de pudsede sko i salonen på på de tre Kuhlmann-Car-vogne?
Men var det ikke kun den første generation af Scandia-skinnebusser, der fik ført på Freerslev Hegn strækningen?
Jo, den forlagte strækning blev taget i drift den 14. maj 1950. Men forinden var den gamle strækning også blevet befaret af skinnerutebilerne M 4 og M 6.
Jeg var så naiv at jeg IKKE søgte i HFJ oversigten, men kun i HFHJ ditto
Den burde jeg jo have gættet, men jeg var også som flere andre mentalt i det mørke Jylland
Det kunne jo have været en god kalenderlåge, Ulrich.
Jeg var der jo i soimmer på jagt efter Freerslev Trinbrædt, men det foregik ovre i "Drengeværelset".
(HA, nu kom jeg før Niels)