Kalenderlåge 10 mandag d 10 december 2018
Hej Jernbanens julegættere
Vi bliver i det Sydamerikanske.
Billederne er fra 2013.
1. Hvor var jeg?
2. Hvilket lokomotiv (fabrikant og årstal)?
3. Fra hvilken jernbane?
Mvh
Steen
af Steen Larsen, Søborg DK, 9/12 2018, 20:19 (2252 dage siden)
Hej Jernbanens julegættere
Vi bliver i det Sydamerikanske.
Billederne er fra 2013.
1. Hvor var jeg?
2. Hvilket lokomotiv (fabrikant og årstal)?
3. Fra hvilken jernbane?
Mvh
Steen
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 10/12 2018, 00:44 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Du skulle nok have lagt den op igår aftes og anmodet folk om at vente til efter midnat med at forsøge at gætte.
Nu lægger du den op kvart i 9 om aftenen og INGEN byder ind i tide.
kl. er nu kvart i 1 11. december og lågen er ikkegættet - ja ingen har forsøgt overhovedet. Hvad siger de uskrevne reglement om den situation?
af Niels Munch, 10/12 2018, 01:06 (2252 dage siden) @ Michael Deichmann
Du skulle nok have lagt den op igår aftes og anmodet folk om at vente til efter midnat med at forsøge at gætte.
Nu lægger du den op kvart i 9 om aftenen og INGEN byder ind i tide.kl. er nu kvart i 1 11. december og lågen er ikkegættet - ja ingen har forsøgt overhovedet. Hvad siger de uskrevne reglement om den situation?
Hej Michael,
Der findes (endnu) ingen uskrevne regler for håndtering af forumdeltagere, der evt. har været til julefrokost og tabt tidsfornemmelsen.
M.v.h.
Niels
af Krabsen, 10/12 2018, 09:24 (2252 dage siden) @ Niels Munch
af Niels Munch, 10/12 2018, 01:01 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Hej Steen,
Det ligner en smalsporet Orenstein.
Bedste hilsener & god nat
Niels
af EH6762, 10/12 2018, 07:38 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Der er Arica og banen går til La Paz
Vh
Kristian
af Steen Larsen, Søborg DK, 10/12 2018, 07:51 (2252 dage siden) @ EH6762
Hej
Nej ikke Chile. Vi skal langt nordligere på kontinentet.
Iøvrigt har Niels ret i at det er en smalsporet O&K maskine og den har 914 mm sporvidde for at være nøjagtig.
Mvh
Steen
af Steen Larsen, Søborg DK, 10/12 2018, 08:04 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Skal lige tilføje at Bolivia er det heller ikke
Mvh
Steen
af Bent Hansen, 10/12 2018, 08:12 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Hej.
Det er jernbanemuseet i Varacas Venezuela; Museo de Transporte, Parque del Este, Caracas
Maskinen er O&K 13015/1938.
Mvh. BH.
af Bent Hansen, 10/12 2018, 08:16 (2252 dage siden) @ Bent Hansen
Hej igen.
Du spurgte også hvilken bane. Den skulle være fra noget der hedder Carenorobanen.
Det er i øvrigt det eneste lok, der opfylder kriterierne O&K, 0C0, 914.
PS, jeg har aldrig været i Sydamerika. Museets hjemmeside har e foto af den noget afpillede maskine, der er ret ny. Rundglider!
Mvh. BH
af Niels Munch, 10/12 2018, 08:20 (2252 dage siden) @ Bent Hansen
Se i øvrigt Steens fine reportage fra museet her: http://www.internationalsteam.co.uk/trains/venezuela01.htm .
M.v.h.
Niels
af Steen Larsen, Søborg DK, 10/12 2018, 08:26 (2252 dage siden) @ Bent Hansen
Hej Bent
Bingo!
Æren er din til lågen i morgen
Carenero var en betydelig havneby i det nordlige Venezuela i 1800 taller med store transporter af kaffe, sukker, kakao, træ og frugter til udskibning. Der var oprindeligt en ide om at bygge en jernbane fra Caracas til Carenero som ikke blev til noget. I stedet besluttedes det i 1882 at bygge jernbanen fra Carenero ind i det frugtbare landbrugsland til El Guapo en strækning på ca 54 km. Banen blev indviet 1889 og der var stationer i Carenero, Higuerote, Paparo, Rio Chico, San José de Barlovento, San Antonio, San Fernando og El Guapo Banen havde sporvidde 36 inches (914 mm).
Med udnyttelsen af Venezuelas store olieforekomster og udbygningen af vejnettet, blev betydningen af transport af landbrugsprodukter med jernbane hurtigt reduceret og jernbanen nedlagdes i 1950, ligesom de andre jernbaner i Venezuela sygnede hen.
Lokomotiver er som sagt en O&K fra 1938, byggenr 13105. Jeg har ikke kunnet finde andre informationer om lokomotivet
Jernbanemuseet i Caracas som kun er åbent om søndagen, har 13 damplokomotiver alle statiske men de fleste i pæn stand og deriblandt to andre lokomotiver fra Carenero jernbanen se også rapporten fra mit besøg i 2013 som Niels refererer til.
Mvh
Steen
af Niels Munch, 10/12 2018, 08:53 (2252 dage siden) @ Steen Larsen
Hej Steen,
Her er, hvad Merte's Lieferlisten siger om loket:
O&K Berlin D* 13105/1938 110 PS Ct 914 mm, .05.1938 Carenorobahn, Venezuela /19xx Eisenbahnmuseum Caracas, Venezuela
... som vist også er det, vi ser (noget af) her, måske fra leveringen:
Kilde: https://iamvenezuela.com/2017/12/ferrocarril-de-carenero/#prettyPhoto.
Mere om banen: http://cronistabrion.blogspot.com/2011/03/el-antiguo-ferrocarril-de-carenero.html og http://www.museedelaporte.be/patrimoine/?p=1908 .
Bedste hilsener
Niels
af Bent Hansen, 10/12 2018, 21:11 (2251 dage siden) @ Steen Larsen
Hej.
Låge 11 skulle være klar så hurtigt efter klokken 8 i morgen tidlig den 11.
Mvh. BH.
Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.
Læs mere