En VNJ station
Hvilken VNJ station er dette? Den ligner både Billum, Henne og Janderup.
Triangelvognen er VaGJ M 3 og datoen er den 7/10-72.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 5/12 2018, 17:30 (2249 dage siden)
Hvilken VNJ station er dette? Den ligner både Billum, Henne og Janderup.
Triangelvognen er VaGJ M 3 og datoen er den 7/10-72.
af GazelleSteamLover, 5/12 2018, 17:37 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Det er Janderup for jeg bor i byen, og så stiger jeg af og på der næsten hver dag. Og træerne bag VaGJ M3 er der stadig bare fuld vokset.
af Poul Andersen, 5/12 2018, 17:58 (2249 dage siden) @ GazelleSteamLover
Det er Billum, idet flere mindre detaljer afslører dette.
Se evt. EVP´s billeder af banens stationer.
Særtoget på billedet er VaGJ M 3 + VaGJ Mc 651, på prøvetur inden salget til Østsjællands Jernbaneklub.
Lokomotivfører på særtogene var undertegnede.
Mvh.
Poul
Vestbanen 1970 - 2003.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 5/12 2018, 18:33 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hvilken VNJ station er dette? Den ligner både Billum, Henne og Janderup.
Triangelvognen er VaGJ M 3 og datoen er den 7/10-72.
.
-----------------------------
.
Som Poul Andersen skriver: Det er Billum. Bemærk de tre sokkelsten -næsten- midt for gavlen: En mørk, en lys og en mørk, som ses på begge fotos.
Billum - 11,7 km fra Varde. Set i køreretning mod Varde.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=vnnj---stationer (en trediedel nede på siden).
.
af Baumann, 5/12 2018, 20:06 (2249 dage siden) @ Erik V. Pedersen
En anden vigtig detaile - Janderup har 2 skorsten
hvor på Tommy's foto kun har en - ligesom Billum også kun har en
af Niels Munch, 5/12 2018, 20:15 (2249 dage siden) @ Erik V. Pedersen
I farver:
Billum Station 16.05.2011 (nm).
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 5/12 2018, 20:59 (2249 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Som Poul Andersen skriver: Det er Billum. Bemærk de tre sokkelsten -næsten- midt for gavlen: En mørk, en lys og en mørk, som ses på begge fotos.
Tak for svar - så kan jeg få arkiveret det billede korrekt.
Her er et til - samme oprangering, samme dato.
af Baumann, 5/12 2018, 21:20 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Kunne det tænkes at den er på vej ud mod Nymindegab?
Nørre Nebel - Nymindegab banen
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 5/12 2018, 21:27 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Officielt blev nedlagt ca. 1960, samtidig med at man etablerede det tidligere nævnte Gellerup trinbræt. Alligevel standsede togene stadig ved Skonager trb, hvis der stod ventende passagerer på perronen. -- 18. marts 1972
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=vgj---stationer
.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 5/12 2018, 21:59 (2249 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Det billede kiggede jeg faktisk på. Hvis det er Skonager, så er der nogen, der har stjålet pælen mellem den 18. marts og 7. oktober 1972.
Er der ikke også for mange buske i baggrunden på oktober billedet?
af Poul Andersen, 5/12 2018, 22:06 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Det billede kiggede jeg faktisk på. Hvis det er Skonager, så er der nogen, der har stjålet pælen mellem den 18. marts og 7. oktober 1972.
Er der ikke også for mange buske i baggrunden på oktober billedet?
Dette billede driller mig lidt, men fakta er, at trinbrætskuret i Biltoft (VaGJ) inden nedlæggelsen blev flyttet til VNJ for senere anbringelse ved et af banens trinbrætter, - husker ikke hvor !.
Mvh.
Poul.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 5/12 2018, 22:37 (2249 dage siden) @ Poul Andersen
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Det billede kiggede jeg faktisk på. Hvis det er Skonager, så er der nogen, der har stjålet pælen mellem den 18. marts og 7. oktober 1972.
Er der ikke også for mange buske i baggrunden på oktober billedet?
Dette billede driller mig lidt, men fakta er, at trinbrætskuret i Biltoft (VaGJ) inden nedlæggelsen blev flyttet til VNJ for senere anbringelse ved et af banens trinbrætter, - husker ikke hvor !.Mvh.
Poul.
.
------------------------
.
Biltoft trb. set fra toget, i retning mod NØ (Grindsted).
.
Set fra toget, kunne dette trb. (bygningen) godt være kvadratisk, men det har hvidt "bånd" under tagudhænget - det har "Holmen-fotoet ikke, men det er naturligvis kun et spørgsmål om en dåde maling og en pensel.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=vgj---stationer
.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 5/12 2018, 22:09 (2249 dage siden) @ Tommy Nilsson
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Det billede kiggede jeg faktisk på. Hvis det er Skonager, så er der nogen, der har stjålet pælen mellem den 18. marts og 7. oktober 1972.
Er der ikke også for mange buske i baggrunden på oktober billedet?
---------------------
Som skrevet: Det var et "hurtigt skud fra hoften". Jeg har også efterfølgende undret mig over forskellene, men samtidig nået at se, at banens øvrige trinbrætter alle synes at være "rimeligt få" cm. aflange/rektangulære.
Nymindegab er også nævnt. Jeg har desværre ikke selv været der og har ingen fotos.
Det må jeg se på en ad de andre "sider".
Erik V.
www.evp.dk
.
af Poul Andersen, 5/12 2018, 22:29 (2249 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Nymindegab-sporet havde ingen trinbrætter.
Billedet må være ved Hesselmed, idet skuret fra Biltoft blev anbragt ved Hesselmed trinbræt.
Mvh.
Poul.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 5/12 2018, 22:50 (2249 dage siden) @ Poul Andersen
Nymindegab-sporet havde ingen trinbrætter.
Billedet må være ved Hesselmed, idet skuret fra Biltoft blev anbragt ved Hesselmed trinbræt.Mvh.
Poul.
.
------------------------
.
Jeg må erkende, at jeg føler mig ikke overbevist (endnu), men vil heller ikke på nogen måde fastholde mit første bud.
Jeg synes heller ikke, at dette passe helt med landskabet - noget gør, andet ikke.
.
Hesselmed trinbræt. -- 18. marts 1972.
Erik V.
www.evp.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 06:16 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Et hurtigt "skud fra hoften": Varde-Grindsted Jernbane, VGJ, Skonager trb.
Det billede kiggede jeg faktisk på. Hvis det er Skonager, så er der nogen, der har stjålet pælen mellem den 18. marts og 7. oktober 1972.
Er der ikke også for mange buske i baggrunden på oktober billedet?
---------------------Som skrevet: Det var et "hurtigt skud fra hoften". Jeg har også efterfølgende undret mig over forskellene, men samtidig nået at se, at banens øvrige trinbrætter alle synes at være "rimeligt få" cm. aflange/rektangulære.
Nymindegab er også nævnt. Jeg har desværre ikke selv været der og har ingen fotos.
Det må jeg se på en ad de andre "sider".
Erik V.
www.evp.dk
.
Biltoft-skuret blev først genbrugt ved Hesselmed (2.), da dette trinbræt blev taget i brug 17. mar. 1976. Det blev nedrevet i 1985. Farvefotoet, mener jeg, må være fra Skonager, hvilket stemmer med landskabet i baggrunden.
Ved Biltoft lå der til venstre en gård i vejen for, at det kan være der:
Så EVP's hofteskud er ganske udmærket.
af Poul Andersen, 6/12 2018, 07:54 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Nævnte prøvekørsel blev foretaget på Vestbanen.
Varde - Grindsted Jernbane blev nedlagt d. 31. marts 1972, og herefter kørte der intet tog på banen.
Sporet blev fjernet i løbet af sommer/efterår 1972.
Billedet er således fra Vestbanen, men som tidligere nævnt driller det mig en del m.h.t. stedet.
Mvh.
Poul.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 08:13 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Nævnte prøvekørsel blev foretaget på Vestbanen.
Varde - Grindsted Jernbane blev nedlagt d. 31. marts 1972, og herefter kørte der intet tog på banen.
Sporet blev fjernet i løbet af sommer/efterår 1972.Billedet er således fra Vestbanen, men som tidligere nævnt driller det mig en del m.h.t. stedet.
Mvh.
Poul.
Hej Poul,
Måske er det dateringen af fotoet, der driller? Det er ikke et forholdsvis nyanlagt trinbræt, vi set. Se blot perronkanten.
af UTJ, 6/12 2018, 08:14 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Det ser nu mere ud som skuret fra Biltoft. Man kan jo fundere over om dette skur er "plantet" et eller andet sted langs VNJ efter flytningen fra VGJ.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 08:27 (2248 dage siden) @ UTJ
Det ser nu mere ud som skuret fra Biltoft. Man kan jo fundere over om dette skur er "plantet" et eller andet sted langs VNJ efter flytningen fra VGJ.
Det kan jo så være Hesselmed (1.), uden at det har været omtalt i "litteraturen".
af Baumann, 6/12 2018, 08:47 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hesselmed er omtalt i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" side 186, ses også foto fra 1978
området passer ikke med hensyn til Tommys foto
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 09:23 (2248 dage siden) @ Baumann
Hesselmed er omtalt i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" side 186, ses også foto fra 1978
området passer ikke med hensyn til Tommys foto
Nej, det synes jeg jo heller ikke. Jeg holder stadig på Skonager.
af Poul Andersen, 6/12 2018, 09:34 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hesselmed er omtalt i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" side 186, ses også foto fra 1978
området passer ikke med hensyn til Tommys foto
Nej, det synes jeg jo heller ikke. Jeg holder stadig på Skonager.
Skuret passer ikke med Skonager.
Mvh.
Poul.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 11:01 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Hesselmed er omtalt i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" side 186, ses også foto fra 1978
området passer ikke med hensyn til Tommys foto
Nej, det synes jeg jo heller ikke. Jeg holder stadig på Skonager.
Skuret passer ikke med Skonager.Mvh.
Poul.
.
------------------------
.
"Skuret passer ikke med Skonager." Skuret eller omgivelserne ? De andre fotos omgivelser passer heller ikke.
Skurene er så tilpas "utydelige", til at man ikke kan se detailler. Nogle ses fra den ene side, andre fra den anden, nogle tæt på, andre på afstand.
Alle har tilsyneladende "det samme pyramidetag" beklædt med sort tagpap.
Det hvide eller røde "pandebånd" (som "mavebæltet" på en skinnebus) ændres blot med en bøtte maling og en pensel.
Jeg kan snart ikke følge med længere
Erik V.
www.evp.dk
.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 11:41 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Hesselmed er omtalt i bogen "Fra Vestbanen til Arriva" side 186, ses også foto fra 1978
området passer ikke med hensyn til Tommys foto
Nej, det synes jeg jo heller ikke. Jeg holder stadig på Skonager.
Skuret passer ikke med Skonager.Mvh.
Poul.
Nej, du har ret.
af Poul Andersen, 6/12 2018, 09:33 (2248 dage siden) @ Baumann
Der skete meget omkring Hesselmed i årene 1972 - 76 i.f.m. anlæg af ny omfartsvej ved Oksbøl og forlægning af Vestbanen over ca. 1. km.
Bl.a. blev overkørslen ved trinbrættet nedlagt (se EVP´s foto) og trinbrættet flyttet ca. 200 m. mod Varde.
Vejforholdene til trinbrættets nye placering blev ændret og et stykke af vejen nedlagt (se KRAK).
Datoer og år må fremgå af div. cirkulære, som jeg vil se nærmere på, men det må vente til i morgen p.g.a. andre gøremål resten af dagen.
Som det fremgår af div. billeder i DJK-bøgerne: "Vestbanen 1903 - 1978" og "Fra Vestbanen til ARRIVA", blev Biltoft-skuret anvendt.
Da baneafdelingerne på VaGJ og VNJ i 1972 ikke rådede over kranudstyr, er skurene nok blevet flyttet pr. lastbil, og Biltoft-skuret kan været læsset af omkring den nye placering ved Hesselmed.
Mvh.
Poul.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 6/12 2018, 11:38 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Der skete meget omkring Hesselmed i årene 1972 - 76 i.f.m. anlæg af ny omfartsvej ved Oksbøl og forlægning af Vestbanen over ca. 1. km.
Bl.a. blev overkørslen ved trinbrættet nedlagt (se EVP´s foto) og trinbrættet flyttet ca. 200 m. mod Varde.
Vejforholdene til trinbrættets nye placering blev ændret og et stykke af vejen nedlagt (se KRAK).
Datoer og år må fremgå af div. cirkulære, som jeg vil se nærmere på, men det må vente til i morgen p.g.a. andre gøremål resten af dagen.
Som det fremgår af div. billeder i DJK-bøgerne: "Vestbanen 1903 - 1978" og "Fra Vestbanen til ARRIVA", blev Biltoft-skuret anvendt.
Da baneafdelingerne på VaGJ og VNJ i 1972 ikke rådede over kranudstyr, er skurene nok blevet flyttet pr. lastbil, og Biltoft-skuret kan været læsset af omkring den nye placering ved Hesselmed.
Jeg hepper på Hesselmed! At trinbrættet blev flyttet 200 meter kan forklare, hvorfor vi ikke synes det ligner.
Her er et billede af Biltoft skuret i Biltoft i 1971.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 11:53 (2248 dage siden) @ Tommy Nilsson
Der skete meget omkring Hesselmed i årene 1972 - 76 i.f.m. anlæg af ny omfartsvej ved Oksbøl og forlægning af Vestbanen over ca. 1. km.
Bl.a. blev overkørslen ved trinbrættet nedlagt (se EVP´s foto) og trinbrættet flyttet ca. 200 m. mod Varde.
Vejforholdene til trinbrættets nye placering blev ændret og et stykke af vejen nedlagt (se KRAK).
Datoer og år må fremgå af div. cirkulære, som jeg vil se nærmere på, men det må vente til i morgen p.g.a. andre gøremål resten af dagen.
Som det fremgår af div. billeder i DJK-bøgerne: "Vestbanen 1903 - 1978" og "Fra Vestbanen til ARRIVA", blev Biltoft-skuret anvendt.
Da baneafdelingerne på VaGJ og VNJ i 1972 ikke rådede over kranudstyr, er skurene nok blevet flyttet pr. lastbil, og Biltoft-skuret kan været læsset af omkring den nye placering ved Hesselmed.
Jeg hepper på Hesselmed! At trinbrættet blev flyttet 200 meter kan forklare, hvorfor vi ikke synes det ligner.
Her er et billede af Biltoft skuret i Biltoft i 1971.
Jeps! I Wilcke & Plums "Vestbanen 1903-1978" ses på side 50 et foto af skuret på Hesselmed (2.), med røde lægter under tagkanten.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 11:43 (2248 dage siden) @ Poul Andersen
Der skete meget omkring Hesselmed i årene 1972 - 76 i.f.m. anlæg af ny omfartsvej ved Oksbøl og forlægning af Vestbanen over ca. 1. km.
Bl.a. blev overkørslen ved trinbrættet nedlagt (se EVP´s foto) og trinbrættet flyttet ca. 200 m. mod Varde.
Vejforholdene til trinbrættets nye placering blev ændret og et stykke af vejen nedlagt (se KRAK).
Datoer og år må fremgå af div. cirkulære, som jeg vil se nærmere på, men det må vente til i morgen p.g.a. andre gøremål resten af dagen.
Som det fremgår af div. billeder i DJK-bøgerne: "Vestbanen 1903 - 1978" og "Fra Vestbanen til ARRIVA", blev Biltoft-skuret anvendt.
Da baneafdelingerne på VaGJ og VNJ i 1972 ikke rådede over kranudstyr, er skurene nok blevet flyttet pr. lastbil, og Biltoft-skuret kan været læsset af omkring den nye placering ved Hesselmed.Mvh.
Poul.
Hesselmed (1.) EVP marts 1972:
Hesselmed (1.) JJ sommer 1972:
af UTJ, 6/12 2018, 12:27 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 12:40 (2248 dage siden) @ UTJ
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
Ja, og Joen Jensens foto er fra efter VaGJ's ophør. Han har også fotograferet Triangel-ekvipagen i Billum på VNJ i sommeren 1972.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 12:58 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
Ja, og Joen Jensens foto er fra efter VaGJ's ophør. Han har også fotograferet Triangel-ekvipagen i Billum på VNJ i sommeren 1972.
.
-------------------
.
Herligt.
Det er næsten som når Folketinget vedtager en ny lov. 20 år efter, når den skal bruges, skal man have Højesteret til at udlægge, hvad de i sin tid (20 år tidligere) blev enigen om og hvordan det skal forstås ! ! !
Hvem uddrager "den endelige sandhed" og udpeger stedet på et luftfotografi ???
Erik V.
www.evp.dl
.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 13:39 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
Ja, og Joen Jensens foto er fra efter VaGJ's ophør. Han har også fotograferet Triangel-ekvipagen i Billum på VNJ i sommeren 1972.
.
-------------------
.Herligt.
Det er næsten som når Folketinget vedtager en ny lov. 20 år efter, når den skal bruges, skal man have Højesteret til at udlægge, hvad de i sin tid (20 år tidligere) blev enigen om og hvordan det skal forstås ! ! !
Hvem uddrager "den endelige sandhed" og udpeger stedet på et luftfotografi ???
Erik V.
www.evp.dl
Det gør jeg.
Her på et 1954-luftfoto (trinbrættet blev først anlagt i 1963):
Og her på et 2018-luftfoto (trinbrættet blev flyttet til ny placering i 1976):
Men den bedste gengivelse af stedet har du jo selv leveret i marts 1972, før skuret blev "plantet":
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 14:16 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Erik V. Pedersen, 6/12 2018, 14:39
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
Ja, og Joen Jensens foto er fra efter VaGJ's ophør. Han har også fotograferet Triangel-ekvipagen i Billum på VNJ i sommeren 1972.
.
-------------------
.Herligt.
Det er næsten som når Folketinget vedtager en ny lov. 20 år efter, når den skal bruges, skal man have Højesteret til at udlægge, hvad de i sin tid (20 år tidligere) blev enigen om og hvordan det skal forstås ! ! !
Hvem uddrager "den endelige sandhed" og udpeger stedet på et luftfotografi ???
Erik V.
www.evp.dl
Det gør jeg.
Her på et 1954-luftfoto (trinbrættet blev først anlagt i 1963):
Og her på et 2018-luftfoto (trinbrættet blev flyttet til ny placering i 1976):
Men den bedste gengivelse af stedet har du jo selv leveret i marts 1972, før skuret blev "plantet":
.
----------------------------
.
Åhh ja. Måske en lille detaille, men ...
Som jeg ser mit (nederste) foto med den gule pil, kurver banen svagt mod venstre, mens de to ovenstående (foto/kort), kurver mod højre !
Så er det nok snarere dette foto . . .
Hesselmed trinbræt set mod vest - Nørre Nebel. ----^
. . . vi skal have fat i, og den gule pil flyttet til samme placering i det nye billede.
"Skuret" synes at lille (have ligget) nord for banelinien (jfr. sol/skygger).
Det passer bedre med sollyset/skyggerne, men ikke med træerne i baggrunden ???!!!
.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=vnnj---stationer
.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 15:09 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Det siger sig selv at skuret ikke var i Hesselmed (hverken H-med ét, halvanden eller to) før VGJ var nedlagt - EVP's foto er jo fra før VGJ's ophør.
Ja, og Joen Jensens foto er fra efter VaGJ's ophør. Han har også fotograferet Triangel-ekvipagen i Billum på VNJ i sommeren 1972.
.
-------------------
.Herligt.
Det er næsten som når Folketinget vedtager en ny lov. 20 år efter, når den skal bruges, skal man have Højesteret til at udlægge, hvad de i sin tid (20 år tidligere) blev enigen om og hvordan det skal forstås ! ! !
Hvem uddrager "den endelige sandhed" og udpeger stedet på et luftfotografi ???
Erik V.
www.evp.dl
Det gør jeg.
Her på et 1954-luftfoto (trinbrættet blev først anlagt i 1963):
Og her på et 2018-luftfoto (trinbrættet blev flyttet til ny placering i 1976):
Men den bedste gengivelse af stedet har du jo selv leveret i marts 1972, før skuret blev "plantet":
.
----------------------------
.Åhh ja. Måske en lille detaille, men ...
Som jeg ser mit (nederste) foto med den gule pil, kurver banen svagt mod venstre, mens de to ovenstående (foto/kort), kurver mod højre !
Så er det nok snarere dette foto . . .
Hesselmed trinbræt set mod vest - Nørre Nebel. ----^
. . . vi skal have fat i, og den gule pil flyttet til samme placering i det nye billede.
"Skuret" synes at lille (have ligget) nord for banelinien (jfr. sol/skygger).
Det passer bedre med sollyset/skyggerne, men ikke med træerne i baggrunden ???!!!
.Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=vnnj---stationer.
Nej, det skal vi ikke.
Skuret og den korte perron lå på sydsiden af banen. Det kan du se af perronens skygger på dine fotos.
Dit foto ovenfor er taget mod vest og viser kurven ind mod Oksbøl men ikke skurets placering i kurvens yderside (du stod øst for overskæringen med ryggen til "skurstedet"), så det viser ikke "skurstedet". Det foto, som jeg havde hugget fra dig, er derimod taget mod øst (sollyst kommer ind fra højre) og viser den plads, hvor skuret blev placeret på sydsiden af sporet.
Joen Jensens foto er taget fra nord-nordvest mod syd-sydøst lidt før middag. Lyset kommer svagt ind fra syd, hvilket man kan se på skyggerne fra tagudhængene og hegnspælene.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 15:25 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Morten.
Så kurver banen da den forkerte vej(retning).
Kan Du evt. tegne et lille "let" rids (sporplan) med de to placeringer indtegnet (hhv. uden og med "skuret"), og gerne med JJ-toget indtegnet.
Erik V.
www.evp.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 16:22 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Morten.
Så kurver banen da den forkerte vej(retning).
Kan Du evt. tegne et lille "let" rids (sporplan) med de to placeringer indtegnet (hhv. uden og med "skuret"), og gerne med JJ-toget indtegnet.
Erik V.
www.evp.dk
Du må nøjes med nedenstående med fotoretninger indtegnet (nord er opad). Trinbrættet lå i en langstrakt kurve på dennes yderside (syd). EVP 1 er det foto, som jeg huggede fra dig; sporet kurver mod venstre. EVP 2 er det foto, som du selv lagde op; sporet kurver mod højre og man aner Oksbøl by i baggrunden.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 16:54 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten.
Vi er 110 % enige om "sporplanen" i din fotografik, men hvordan får Du solen til at skinne -som den gør- på JJ-fotografiet (og toget). Det må vel snarere være et "nordlys", der klarer belysningen og skyggerne - i det mindste et meeeeget sent aftenlys på årets længste dag.
.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 17:04 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Hej Morten.
Vi er 110 % enige om "sporplanen" i din fotografik, men hvordan får Du solen til at skinne -som den gør- på JJ-fotografiet (og toget). Det må vel snarere være et "nordlys", der klarer belysningen og skyggerne - i det mindste et meeeeget sent aftenlys på årets længste dag.
.
Se på skyggen på hegnspælen til højre. Hvilket verdenshjørne kommer solen mon fra ved middagstid om sommeren? Vi er ikke i oktober med de kornblomster, eller hvad det nu er, der ses på fotoet fra Billum taget på samme tur.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 19:05 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten.
Vi er 110 % enige om "sporplanen" i din fotografik, men hvordan får Du solen til at skinne -som den gør- på JJ-fotografiet (og toget). Det må vel snarere være et "nordlys", der klarer belysningen og skyggerne - i det mindste et meeeeget sent aftenlys på årets længste dag.
.
Se på skyggen på hegnspælen til højre. Hvilket verdenshjørne kommer solen mon fra ved middagstid om sommeren? Vi er ikke i oktober med de kornblomster, eller hvad det nu er, der ses på fotoet fra Billum taget på samme tur.
.
------------------
.
Hej Morten.
Med sommertid kommer sollyset fra syd kl 13, og fra vest kl. 19.
På JJ-foto kommer sollyset fra ca. nordvest, så vi må vel være ca. tre timer længere fremme, kl. ca. 22, og dertil er solhøjden for høj.
-------------------------------
Jegum er nu bragt på tale. Det giver måske bedre mening, --her går banen nord/syd svarende til ca. kl. 16, sommertid.
Erik V.
www.evp.dk
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 19:09 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Hej Morten.
Vi er 110 % enige om "sporplanen" i din fotografik, men hvordan får Du solen til at skinne -som den gør- på JJ-fotografiet (og toget). Det må vel snarere være et "nordlys", der klarer belysningen og skyggerne - i det mindste et meeeeget sent aftenlys på årets længste dag.
.
Se på skyggen på hegnspælen til højre. Hvilket verdenshjørne kommer solen mon fra ved middagstid om sommeren? Vi er ikke i oktober med de kornblomster, eller hvad det nu er, der ses på fotoet fra Billum taget på samme tur.
.
------------------
.Hej Morten.
Med sommertid kommer sollyset fra syd kl 13, og fra vest kl. 19.
På JJ-foto kommer sollyset fra ca. nordvest, så vi må vel være ca. tre timer længere fremme, kl. ca. 22, og dertil er solhøjden for høj.
-------------------------------
Jegum er nu bragt på tale. Det giver måske bedre mening, --her går banen nord/syd svarende til ca. kl. 16, sommertid.
Erik V.
www.evp.dk
Ja, det blev tydeligt efter Poul Hennings foto. Jegum, synes jeg, passer med bevoksningen og den svage kurve i baggrunden, ligesom telefonpælene står på "nordsiden" af banen - her vestsiden.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 19:38 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hej Morten.
Vi er 110 % enige om "sporplanen" i din fotografik, men hvordan får Du solen til at skinne -som den gør- på JJ-fotografiet (og toget). Det må vel snarere være et "nordlys", der klarer belysningen og skyggerne - i det mindste et meeeeget sent aftenlys på årets længste dag.
.
Se på skyggen på hegnspælen til højre. Hvilket verdenshjørne kommer solen mon fra ved middagstid om sommeren? Vi er ikke i oktober med de kornblomster, eller hvad det nu er, der ses på fotoet fra Billum taget på samme tur.
.
------------------
.Hej Morten.
Med sommertid kommer sollyset fra syd kl 13, og fra vest kl. 19.
På JJ-foto kommer sollyset fra ca. nordvest, så vi må vel være ca. tre timer længere fremme, kl. ca. 22, og dertil er solhøjden for høj.
-------------------------------
Jegum er nu bragt på tale. Det giver måske bedre mening, --her går banen nord/syd svarende til ca. kl. 16, sommertid.
Erik V.
www.evp.dk
Ja, det blev tydeligt efter Poul Hennings foto. Jegum, synes jeg, passer med bevoksningen og den svage kurve i baggrunden, ligesom telefonpælene står på "nordsiden" af banen - her vestsiden.
.
-----------------------------
.
Da det oplyses, at toget er på vej mod Varde, står telefonpælene på østsiden på dette foto, og det passer med nordsiden efter en 90-grader kurve, med mindre man skulle finde på at krydse over sporet.
I øvrigt kunne det da godt se ud som om, skuret bare var sat for opbevaring. Det skal vel ikke bruges som skydeskjul ?
Erik V.
www.evp.dk
.
af hansenph, 6/12 2018, 17:10 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Godaften,
Jeg var deltager på denne udflugt 7.oktober 1972. Desværre lader mine notater meget tilbage at ønske.
Vedhæftet billed er taget samme sted. VaGJ Mc 651 og M 3 er på vej mod Varde med Mc 651 i front.
jeg håber den anden vinkel på billedet kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 17:17 (2248 dage siden) @ hansenph
redigeret af Morten Flindt Larsen, 6/12 2018, 17:46
Godaften,
Jeg var deltager på denne udflugt 7.oktober 1972. Desværre lader mine notater meget tilbage at ønske.
Vedhæftet billed er taget samme sted. VaGJ Mc 651 og M 3 er på vej mod Varde med Mc 651 i front.jeg håber den anden vinkel på billedet kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
Hej Poul Henning,
Tak for info. Jamen, så må jeg jo bøje mig for, at det var 3. dage inde i efteråret. Tak for billedet. Det giver nogle fine pejlemærker.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 18:36 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Godaften,
Jeg var deltager på denne udflugt 7.oktober 1972. Desværre lader mine notater meget tilbage at ønske.
Vedhæftet billed er taget samme sted. VaGJ Mc 651 og M 3 er på vej mod Varde med Mc 651 i front.jeg håber den anden vinkel på billedet kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
Hej Poul Henning,Tak for info. Jamen, så må jeg jo bøje mig for, at det var 3. dage inde i efteråret. Tak for billedet. Det giver nogle fine pejlemærker.
Hvad siger I andre? Er det et trinbræt, eller har man bare sat skuret af i græsset et sted? Kan det være ved Jegum?
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 18:33 (2248 dage siden) @ hansenph
Godaften,
Jeg var deltager på denne udflugt 7.oktober 1972. Desværre lader mine notater meget tilbage at ønske.
Vedhæftet billed er taget samme sted. VaGJ Mc 651 og M 3 er på vej mod Varde med Mc 651 i front.jeg håber den anden vinkel på billedet kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
.
-----------------
.
Hej Poul Henning.
Tak for et fint foto. Du kunne hjælpe mig, hvis Du kan oplyse, ca. hvornår på dagen I holdt her ved trinbrættet -- og hvilket trinbræt er det i øvrigt vi ser på foto?
Erik V.
www.evp.dk
af hansenph, 6/12 2018, 19:53 (2248 dage siden) @ Erik V. Pedersen
Hej,
Jeg må erkende mine (alt for få denne dag) noter ikke ikke rækker her.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 6/12 2018, 23:21 (2248 dage siden) @ hansenph
Hej,
Jeg må erkende mine (alt for få denne dag) noter ikke ikke rækker her.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
.
----------------
.
Tak, --men Du har vel dog en formodning om tidspunktet for optagelsen (klokkeslæt) den pågældende dag ! Kan Du ikke af negativnumrene se, hvad der ses på billederne før og efter trinbrættet !
Hvis "skuret" bare var hensat til opbevaring, ved Du så, hvorfor man havde lagt et fotostop midt på "åben mark" blot for at se et gammelt skur ??? Man plejede ikke at "smide om sig" med fotostop.
Erik V.
www.evp.dk
af Poul Andersen, 7/12 2018, 08:30 (2247 dage siden) @ hansenph
Godaften,
Jeg var deltager på denne udflugt 7.oktober 1972. Desværre lader mine notater meget tilbage at ønske.
Vedhæftet billed er taget samme sted. VaGJ Mc 651 og M 3 er på vej mod Varde med Mc 651 i front.jeg håber den anden vinkel på billedet kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Poul Henning Hansen
Her er billedet der afslører, at det er taget ved Jegum, ca 300-400 m. nord for det nuværende trinbræt (åbnet 1992).
Hvorfor trinbrætskuret var anbragt her er en gåde, men nu fik man et billede af de to VaGJ motorvogne og et VaGJ trinbrætskur på Vestbanen.
Mvh.
Poul.
af UTJ, 6/12 2018, 13:34 (2248 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Joen Jensens billede fra VNJ er fra oktober og derfor kan skuret godt være nået til Hesselmed (?) i mellem de to Joen Jensen-fototidspunkter. Makuleringen af VGJ gik ganske fort.
af Morten Flindt Larsen, København K, 6/12 2018, 13:46 (2248 dage siden) @ UTJ
Joen Jensens billede fra VNJ er fra oktober og derfor kan skuret godt være nået til Hesselmed (?) i mellem de to Joen Jensen-fototidspunkter. Makuleringen af VGJ gik ganske fort.
Her er ekvipagen på Billum station (hugget fra jernbanen.dk). Oktober? Jo, måske:
af Poul Andersen, 6/12 2018, 08:29 (2248 dage siden) @ UTJ
Der blev flyttet flere VaGJ-skure til VNJ, men jeg husker ikke hvor de blev parkeret inden endelig brug, - det er jo en del år siden !.
- Der tænkes videre …
mvh.
Poul.
Tusindvis af danskere bor i farlig støj: Kommuner skyder skylden på staten
Efter godsskandale: DB Cargo meldt til politiet
Vejafgifter, færre p-pladser og fossilfri zoner: Skal bilerne ud af byen?
Løse stropper og åbne døre: Hver uge sjuskes der med godstransporter
En ud af fire kommuner mangler plan mod trafikstøj: »I sidste ende koster den menneskeliv«