Torsdagsgætteri
Et sted i Danmark 1963, men hvor ?
Hilsen fra Holger og Morten
af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/12 2012, 17:31 (4347 dage siden)
Et sted i Danmark 1963, men hvor ?
Hilsen fra Holger og Morten
af Lars Henning Jensen, 27/12 2012, 18:07 (4347 dage siden) @ Holger Sørensen
Et sted i Danmark 1963, men hvor ?
Hilsen fra Holger og Morten
Uh, den er lusket ...
Umiddelbart ser det jo ud som en dobbeltsporet jernbane, men grusballast på en dobbeltsporet (hoved)bane i 1963 ???
Lidet sandsynlig ...
Så må det i stedet være to enkeltsporede baner, der løber parallelt, og da stangrækken til venstre ser ret privatbaneagtig ud, må der være tale om en stats- og en privatbane eller evt. to privatbaner.
Men jeg har ingen anelse om, hvor det kan være ...
vh
LH
af Jens MO-Møller, 27/12 2012, 18:09 (4347 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Bemærk også, at banen er indhegnet.
Venlig hilsen
Jens Møller
af K564, 27/12 2012, 18:50 (4347 dage siden) @ Jens MO-Møller
Er det ikke udkørsel/indkørsel fra Hjørring mod Hirtshals og Løkken. Det må være fra starren af 60-erne.
Hilsner Keld
af Lars Henning Jensen, 27/12 2012, 19:56 (4347 dage siden) @ K564
Er det ikke udkørsel/indkørsel fra Hjørring mod Hirtshals og Løkken. Det må være fra starren af 60-erne.
Hilsner Keld
Landskabet virker i al fald jysk, og netop Hjørring faldt også mig ind. Men det lange lige stræk passer li'som ikke - vi skulle i givet fald kunne se forgreningen i det fjerne, og i øvrigt er udgravningen for stor.
Jens påpeger korrekt indhegningen, som kunne antyde, at i al fald det ene spor er en statsbane med en hastighed over 75 km/t (kun antyde, ikke givet ...)
Jeg har stadig ingen gode gæt ...
vh
LH
Tilføjelse:
Og dog, måske har Keld alligevel ret, det venstre spor drejer faktisk mod venstre efter broen, som så må være Løkkenvej ...
Hvad det højre spor gør, kan man ikke se, men det kan godt fortsætte ligeud.
Jeg synes dog stadig, at gennemskæringen er for voldsom, men i dag er alt jo mere tilgroet.
/LH
af Holger Cordtz, 27/12 2012, 19:58 (4347 dage siden) @ K564
Et gæt her fra, det kan være ved Horsens med HV og HBS der havde hver sit spor til Lund, men der er noget der taler imod mit gæt, HV blev nedlagt i 1962.
Men sporet til HV kunne vel stadig ligge i 1963? eller.
Mvh
Holger Cordtz
af Poul Andersen, 27/12 2012, 20:17 (4347 dage siden) @ Holger Cordtz
Det er Løkkenbanen til højre og Hirtshalsbanen til venstre. Billedet er taget ind mod Hjørring
Hvis fotografen vender sig om, vil han se de to baner forgrener sig lige bag den bro han står på.
- Håber at se dette billede.
Mvh.
Poul.
af Lars Henning Jensen, 27/12 2012, 20:21 (4347 dage siden) @ Poul Andersen
Det er Løkkenbanen til højre og Hirtshalsbanen til venstre. Billedet er taget ind mod Hjørring
Hvis fotografen vender sig om, vil han se de to baner forgrener sig lige bag den bro han står på.
- Håber at se dette billede.Mvh.
Poul.
Ja så passer det hele bedre; broen i forgrunden skærer i en forkert vinkel til at være Løkkenvej, og der er ingen skov i baggrunden, hvis man kigger mod nord. Men hvis billedet er taget fra Løkenvejsbroen, er det broen for (vistnok) Teglgårdsvej i forgrunden, og der passer vinklen.
vh
LH
af Holger Sørensen, Hedehusene, 27/12 2012, 20:44 (4347 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Det er Løkkenbanen til højre og Hirtshalsbanen til venstre. Billedet er taget ind mod Hjørring
Hvis fotografen vender sig om, vil han se de to baner forgrener sig lige bag den bro han står på.
- Håber at se dette billede.Mvh.
Poul.
Ja så passer det hele bedre; broen i forgrunden skærer i en forkert vinkel til at være Løkkenvej, og der er ingen skov i baggrunden, hvis man kigger mod nord. Men hvis billedet er taget fra Løkenvejsbroen, er det broen for (vistnok) Teglgårdsvej i forgrunden, og der passer vinklen.vh
LH
Det er helt rigtigt Hjørring og linieomlægningen fra 1942 vi ser,
som banen til Hirtshals bruger den dag idag.
Hilsen fra Holger og Morten
og lidt ekstra foto, alle taget d.13/9-1963
kik ind mod Hjørring fra Løkkensvej, Teglgårdsvej krydser længer fremme
Løkkensvej
Hirtshals til højre og Løkken til venstre set oppe fra Løkkensvej
Indkørselssignalerne til Hjørring
af Anders Nordebring, 27/12 2012, 23:56 (4347 dage siden) @ Holger Sørensen
Om man hos krak.dk ser på moderna luftfoton av sträckningen in till Hjørring tycks dagens linje vid viadukten över Åstrupvej snarast ligga i läget för HLA:s spår. Skulle detta möjligen ha något att göra med tillkomsten av Kvægtorvet?
af Niels Munch, 28/12 2012, 01:21 (4347 dage siden) @ Holger Sørensen
Som sædvanlig interessante billeder; må jeg kvittere med dette?
HP 12 mellem Vellingshøj og Hjørring 07.1963 (foto: JB-P, arkiv: nm).
Bedste hilsener
Niels
af Erik Kjærgaard, 27/12 2012, 20:40 (4347 dage siden) @ Holger Sørensen
Er meget i tvivl om, hvor vidt det kunne være Hjørring.
For taler broen og de hvide prikker umiddelbart inden broen, der kunne være de store cementklodser, der blev etableret af tyskerne under deres besøg i området i 2. verdenskrig. Og så Sct. Knuds Kilde i baggrunden.
Imod taler de huse til venstre i billedet. Dem mindes jeg ikke på dette sted.
Skulle det være i Hjørring, viser billedet sporet efter det sted, hvor en eller flere vogne løb løbsk engang i 60-erne. Det var i alle tilfælde efter Løkkenbanens nedlæggelse, hvor nogle vogne stoppede med kul ved Sct. Knuds Kilde.
af henning h087 , Græsted, 28/12 2012, 03:34 (4347 dage siden) @ Holger Sørensen
redigeret af henning h087, 28/12 2012, 04:29
Hej
igen et af Holgers dejlige foto, - og bliv venligst ved med flere af dem, Holger og Morten - især fra HP og Vensysselsbanen
på vej mod Hjørring af Løkkebanen -og Hirtshalssporene
og endvidere senere i tråden et fra JB-P arkiv/nm med
HP 12 + C 10 + E 84 eller E 85 + DSB HD + DSB AV + DSB CC
de 2 sidste til tog 46 eller 58 (højest sansynlig med tog 58 Hjørring - Aalborg for viderebefordring med tog 46 Aalborg - Nyborg)
så mange mange flere fotos herfra, altså Hjørringbanerne og Hjørring station ønskes
Må indrømme at jeg har en svaghed for netop denne privatbane samt Hjørring station
så selvom dette ikke er modelbane, så er det sådanne ting der er forbillede for netop min modelbane
Drømmen er engang at få opbygget en bane, med udgangspunkt i Vensysselsbanen Aalborg - Frederikshavn og Hirtshalsbanen, helt efter de originale tjenestekøreplaner, togplaner, maskinløb fra perioden 1953 - 1961, - dog med den tilføjelse at jeg vil pga Hjørring stations spornet i 1959 snige Glyngørebanen ind også, men måske noget der kunne udmøntes på et modelbaneforum i ord, tanker og tegninger og forhåbentligt også i opbygningen af en sådan bane
og materiellet til en sådan, ja det kan jo efterhånden fås i model, samt HP banens materiel i 3D print og selvbyg, incl denne vogn der aldrig blev bygget, har den dog i model
bygget af Claus - for vel cirka 30 år siden
den skal dog nok renoveres, bla med nye og tyndere håndbøjler samt nye fjedrende puffere mm
nå - nok om det
så her et par sporplaner, tegninger samt et foto
først Hjørring station 1959
dernæst Hjørring 1973 med de indhug i spornettet der skete i den mellemliggene tid
og her udsnit hvor Holgers foto er taget, - indkørselssignalerne fra Løkken og Hirtshals
så et foto fra Holger af Hjørring station fra 1963
bygninger ( toldkammer, posthus og station ) på dette foto samt perrontelefonboksen haves der også tegninger til
og så her et par h087 tegninger af facader på Hjørring Posthus
og så lidt DSB tegninger
post I 1942
og så fællesremisen 1940
men som skrevet - gerne mange flere foto her fra denne egn
er ved at scanne flere tegninger fra Hjørring station ind
jeg har altså en svaghed for denne station, Vensysselsbanen og HP
og vil på et tidspunkt lægge flere tegninger ind af stationerne og bygningstegninger mm
mvh
henning h087
i en sen nattetime
af Niels Munch, 28/12 2012, 15:09 (4346 dage siden) @ henning h087
Kære Henning,
Bænkevogn med bremsehus er vi ikke leveringsdygtige i; men hvad med en hvidmalet do. suppleret med 2 Q-vogne, der har haft bremsehus, men her har friluftssving i 1. sals højde:
HP H 904 med 2 Q-vogne 07.1963 (nm).
Jeg har umiddelbart glemt, hvor billedet er taget; men det var på JB-P's og min Vendsyssel-tourné i 1963 .....
Vi bør måske genoptage HP-tråden fra tidligere?
Bedste hilsener
Niels
af Lars Henning Jensen, 28/12 2012, 16:39 (4346 dage siden) @ Niels Munch
Kære Henning,
Bænkevogn med bremsehus er vi ikke leveringsdygtige i; men hvad med en hvidmalet do. suppleret med 2 Q-vogne, der har haft bremsehus, men her har friluftssving i 1. sals højde:
HP H 904 med 2 Q-vogne 07.1963 (nm).Jeg har umiddelbart glemt, hvor billedet er taget; men det var på JB-P's og min Vendsyssel-tourné i 1963 .....
Vi bør måske genoptage HP-tråden fra tidligere?
Bedste hilsener
Niels
Næh, det er jo minsandten "min" vogn, H 904, som jeg købte af foderstofforretningen i Hjørring i begyndelsen af 1990'erne og fik transporteret ad landevejen til Viborg ...
Vognen overdrog jeg til DJK for en halv snes år siden.
Jeg anede ikke, at den havde været hvid så sent som i 1963.
Har du, Niels (eller andre for den sags skyld) flere billeder af denne vogn, som jeg stadig har en drøm om en dag at få sat i stand?
P.f.t!
vh
LH
af Niels Munch, 28/12 2012, 19:15 (4346 dage siden) @ Lars Henning Jensen
af Lars, 28/12 2012, 19:40 (4346 dage siden) @ Niels Munch
Utroligt at de små "pinde" kan holde et bremsehus med indhold oppe..
Det må da gynge en del ved kørsel.
af Erik Olsen , Ishøj, 28/12 2012, 21:01 (4346 dage siden) @ Lars
Utroligt at de små "pinde" kan holde et bremsehus med indhold oppe..
Det er 2 stk. vinkeljern 100x100x10 mm som er nittet fast til pufferplanken og som bremsehuset er boltet fast til, samt nogle skråstivere af mindre vinkeljern. Det er faktisk rimeligt solidt.
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 11:33 (4345 dage siden) @ Lars Henning Jensen
redigeret af henning h087, 29/12 2012, 12:02
hej
jeg kan også lige bidrage med et par foto af H 904
her fra Hjørring V 22/6 1962 af Hans Gerner (HGC)
og et her samme sted som Niels, dog uden Q vogne og lige en del mere slidt, foto af Christian Oddershede 196x
og da jeg har fundet mere fra "bunkerne" om HP vogne vender vi nok tilbage på til tråden Niels henviser til http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=735
mvh
henning
OG - forløbig mange mange tak for de viste billeder fra de forskellige her i herreværelset, og hvis der findes flere, også af bygninger på Hjørring og HPs stationer - så er de også meget velkomne - og har været inde på EVP fremragende sider om Hjørringbaner og "glugget og lagt" ned i det personlige arkiv om HP og Hjørring ( stor tak EVP )
af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2012, 12:03 (4345 dage siden) @ henning h087
Der må have været en kø af fotografer foran denne vogn først i 60´erne:
HP H 904, Hjørring 1963 ©HBDS
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 12:18 (4345 dage siden) @ Svend
Hej Svend
muligvis fordi den havde skiltet med Ilgodsvogn og tognumre mm på, eller også bare fordi at man skulle have den i kassen (gudskelov for det) - men at jeg et eller andet sted har set eller har et foto af selve skiltet, mener at tognumrene på skiltet var 1182 - 113
108 - 107 eller 109
men "hæng-skyd-drukne" mig nu ikke på det
mvh
henning h087
og foresten
forhåbenlig godt nytår til alle
af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2012, 18:04 (4345 dage siden) @ henning h087
Det omtalte skilt:
og et par H-vogne mere
H 901
H 905
Alle billeder: Hjørring 1963©HBDS
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 18:34 (4345 dage siden) @ Svend
hø hø. husker så ikke særligt godt
og skiltet fra HGC foto
mvh
henning h087
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 18:43 (4345 dage siden) @ henning h087
og tak til Holger og Svend for foto til denne HP H 905
og tegning af 905 - 908
mvh
henning h087
så der blev flere med bremsehus, hov nej - bremsekupe !!
og pusigt
på Holgers foto af H 904 er det Q 139 der er med !
og på HGC er det Q 140 !
af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2012, 18:47 (4345 dage siden) @ henning h087
OK, Henning, men du kan rette op på renoméet hvis, du kan oplyse hvilke tog (strækning, tidspunkter) vognen løb i. Så frem med tjenestekøreplanen
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 18:53 (4345 dage siden) @ Svend
Hej Svend
der fik du mig
tjenestekøreplaner fra HP har jeg ikke rigtig noget af, og de få jeg har er jo pt dybt begravet et eller andet sted, men jeg mener at tog 1xx og 1xxx numre er fra Hirtshalsbanen
1192 må jo være et godstog og de andre persontog eller blandet tog
hvis "logikken" fra DSB smitter af på privatbanerne !!!!
men det må vi så se at få gravet lidt ( oder mejet i )
mvh
henning h087
af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2012, 18:55 (4345 dage siden) @ henning h087
Men så vi jo vente ....
Og lige et hint til Tommy: H 905 mangler i oversigten over materiel fra HP
... og så ejes H 904 af DJK og er ifølge oplysninger her på siden placeret i Marslev
af henning h087 , Græsted, 29/12 2012, 19:10 (4345 dage siden) @ Svend
Hej
der findes en side med Nordjyllands jernbaner her
http://www.baner-omkring-aalborg.dk/?Nordjyllands_jernbaner
og deri er en tkpl fra HP 1947, og der modsiges min formodning af tognumre ihvertilfælde for 1947, hvordan det så så ud i 1961-65 må tiderne jo så vise, med mindre at en eller flere bruger her i herreværelset besidder sådanne, i så tilfælde ville jeg være meget interesseret i kopier af dem
mvh
henning h087
af Thyge, Rønnede, 30/12 2012, 12:19 (4344 dage siden) @ Svend
Hej!
Tjah!
H905 er der ikke noget der har heddet!!!!!
Den vogn jeg har fotograferet i Hjørring 19 juni 1963
Hed H 908, og det ser ud til at passe med oversigten i Jernbanen!
Nu var der ikke meget tilbage af påskriften, men på vangen kunne
resterne af 908 ses!
Sammenlign mit billede, med det der skulle være 905 og i vil se, at de er
næsten ens! det skyldtes at pladsforholdene var minimale!
Jeg har også billede af 904 men det forskånes i for i denne omgang!
med venlig hilsen
Thyge
af Ole M. Nielsen , 30/12 2012, 12:56 (4344 dage siden) @ Thyge
Hej!
Tjah!
H905 er der ikke noget der har heddet!!!!!
Den vogn jeg har fotograferet i Hjørring 19 juni 1963
Hed H 908, og det ser ud til at passe med oversigten i Jernbanen!
Ahem.......!
HP H 905, ex HLA H 905.
HP H 908, ex HB H 975.
af Thyge, Rønnede, 30/12 2012, 14:14 (4344 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Hej!
Burde have skrevet" H 905 var der intet der hed, på det tidspunkt!"
Men jeg er aldrig stødt på den som HP H905!
kun som HLA!
Nogen der ved hvornår den er udrangeret/ ombygget?
En del H vogne fik Q litra under HP!
I får lige en I vogn oven i hatten
I 190 den 19 juni 1963 Hjørring.
mvh
Thyge
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 15:11 (4344 dage siden) @ Ole M. Nielsen
redigeret af henning h087, 30/12 2012, 15:28
Hej
Jeg er tilbøjelig til at give Thyge ret i at det må være H 908 der er fotograferet i Hjørring 1963 af HBDS, men også OMN ret
ifølge mine lister af HP H vogne ser det således ud
HP H 900, ex HB H 970, oph 1959
HP H 901, ex HB H 971, oph 1963/64
HP H 902, ex HB H 972, oph ?
HP H 903, ex VØ H 951, oph ?
HP H 904, ex VØ H 952, oph ?
HP H 905, ex HLA H 905, ex HLA H 630, oph 1956
HP H 906, ex HLA H 900, ex HLA H 625, oph 1957/58
HP H 907, ex HH H 930, ex HH H 155, oph 1956
HP H 908, ex HB H 975, ex HLA H 910, ex HLA H 635, oph 1963/64
og HP H 900 - 904 oplyses pladstallet til 42 og HP H 905 - 908 til 37
og ser vi på de enkelte baners HA, HB, HH, HLA og VØ litra H vogne anskaffelser og liv
obs HA og HB er slået sammen i denne oversigt
HA H 970, til HB H 970, til HP H 900, oph 1959
HA H 971, til HB H 971, til HP H 901, oph 1963
HA H 972, til HB H 972, til HP H 902, oph ?
HB H 973, til HP Q 141, ex HLA H 909/629, til FFJ Qf 374, 1964
HB H 974, til HP Q 142, ex HLA H 911/631, oph 1963
HB H 975, til HP H 908, ex HLA H 910/536, oph 1963
HH H 154/930, til HP Q 140, solgt 1964/65
HH H 155/930, til HP H 907, oph 1956
HLA H 621/900, til HP Q 133, solgt 1964/65
HLA H 622/902, til HP Q 134, solgt 1964/65
HLA H 623/903, til HP Q 135, solgt 1964/65
HLA H 624/904, til HP Q 136, solgt 1964/65
HLA H 625/905, til HP H 905, oph 1956
HLA H 626/906, til HP Q 137, solgt 1964/65
HLA H 627/907, til HP Q 138, solgt 1964/65
HLA H 628/908, til HP Q 139, solgt 1964/65
HLA H 629/909, til HB H 973, se denne
HLA H 630/905, til HP H 905, oph 1956
HLA H 631/911, til HB H 974, se denne
HLA H 635/910, til HB H 975, se denne
de ovennævnte/nedenfor solgte HP Q/exH vogne mener jeg er solgt til FFJ, men får undersøgt nærmere
VØ H 154/931 til HP Q 140, solgt 1964/65
VØ H 155/930 til HP H 907, oph 1956
mener at vogne med endetal 0 eller 5, var vogne udstyret med skruebremse i tårn/kupe/platform !!!
mvh
henning h087
og hvis nogle har andre oplysninger ang dette - så gerne korrektioner
af Thyge, Rønnede, 30/12 2012, 15:48 (4344 dage siden) @ henning h087
Hej
Har fundet min gamle kørselsrapport fra 19.6-63 frem
her i står under HP Hjørring
Litra H nr 901-902 m håndbremse, brunmalet!
H nr 904 Hvidmalet,håndbremse!
H nr 908 Bremsekupe, har været brun!!
og ikke flere!
mvh
Thyge
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 16:32 (4344 dage siden) @ Thyge
Hej Thyge
har du foto af de nævnte vogne, for så vil jeg spørge om du kunne vise dem på forummet ? eller sende pr Email, samler nemlig ting fra HP
mvh
henning h087
af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 30/12 2012, 15:48 (4344 dage siden) @ henning h087
Hi
Jeg vil giv' baade Thyge og Henning ret. Den 5 Juli 1963 fotograferede jeg ogsaa vognen fra noejagtiv samme vinkel som Holger(BDS)og Thyge. Jeg har noteret bag paa mit billed "HP H 908 Hjoerring Vest 5 juli 1963". Jeg bringer ikke mit billed da det ligner de andre til forveskling. Man kunne ikke komme til at tage billeder af vognen fra en anden vinkel pga godsvogne der stod paa nabosporet.
mvh fra Down Under
Niels K
af Ole M. Nielsen , 30/12 2012, 19:34 (4344 dage siden) @ henning h087
HP H 900, ex HB H 970, oph 1959
HP H 901, ex HB H 971, oph 1963/64
HP H 902, ex HB H 972, oph 1967
HP H 903, ex VØ H 951, 1964 udlej. til REVA Hjørring, 1977 solgt til Bergreen.
HP H 904, ex VØ H 952, 19?? = foderstof-forretning, 199? solgt til LHJ/DJK.
HP H 905, ex HLA H 905, ex HLA H 630, oph 1956
HP H 906, ex HLA H 900, ex HLA H 625, oph 1957/58
HP H 907, ex HH H 930, ex HH H 155, oph 1956
HP H 908, ex HB H 975, ex HLA H 910, ex HLA H 635, oph 1963/64og HP H 900 - 904 oplyses pladstallet til 42 og HP H 905 - 908 til 37
og ser vi på de enkelte baners HA, HB, HH, HLA og VØ litra H vogne anskaffelser og liv
obs HA og HB er slået sammen i denne oversigtHA H 970, til HB H 970, til HP H 900, oph 1959
HA H 971, til HB H 971, til HP H 901, oph 1963
HA H 972, til HB H 972, til HP H 902, oph 1967
HB H 973, til HP Q 141, ex HLA H 909/629, til FFJ Qf 374, 1964
HB H 974, til HP Q 142, ex HLA H 911/631, oph 1963
HB H 975, til HP H 908, ex HLA H 910/536, oph 1963HH H 154/931, til HP Q 140, solgt 1964/65 FFJ QF 373
HH H 155/930, til HP H 907, oph 1956HLA H 621/900, til HP Q 133, solgt 1964/65 udr 1965
HLA H 622/902, til HP Q 134, solgt 1964/65 FFJ QF 369
HLA H 623/903, til HP Q 135, solgt 1964/65 ophugget
HLA H 624/904, til HP Q 136, udr. 1963
HLA H 625/905, til HP H 905, oph 1956
HLA H 626/906, til HP Q 137, solgt 1964/65 FFJ QF 370
HLA H 627/907, til HP Q 138, solgt 1964/65 FFJ QF 371
HLA H 628/908, til HP Q 139, solgt 1964/65 FFJ QF 372
HLA H 629/909, til HB H 973, se denne
HLA H 630/905, til HP H 905, oph 1956
HLA H 631/911, til HB H 974, se denne
HLA H 635/910, til HB H 975, se dennede ovennævnte/nedenfor solgte HP Q/exH vogne mener jeg er solgt til FFJ, men får undersøgt nærmere
VØ H 154/931 til HP Q 140, solgt 1964/65
VØ H 155/930 til HP H 907, oph 1956
Nej !
VØ H 951 til HP H 903, se ovenfor.
VØ H 952 til HP H 904, se ovenfor.
mener at vogne med endetal 0 eller 5, var vogne udstyret med skruebremse i tårn/kupe/platform !!!mvh
henning h087og hvis nogle har andre oplysninger ang dette - så gerne korrektioner
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 20:02 (4344 dage siden) @ Ole M. Nielsen
mange tak Ole,
ja der havde jeg ikke fået rettet VØ
mvh
henning h087
af Lars Henning Jensen, 3/1 2013, 12:20 (4340 dage siden) @ Lars Henning Jensen
HP H 904 med 2 Q-vogne 07.1963 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Næh, det er jo minsandten "min" vogn, H 904, som jeg købte af foderstofforretningen i Hjørring i begyndelsen af 1990'erne og fik transporteret ad landevejen til Viborg ...Vognen overdrog jeg til DJK for en halv snes år siden.
Jeg anede ikke, at den havde været hvid så sent som i 1963.
Har du, Niels (eller andre for den sags skyld) flere billeder af denne vogn, som jeg stadig har en drøm om en dag at få sat i stand?
P.f.t!
vh
LH
Tak for supplerende billeder af H 904 - og en masse andet spændende!
Er der nogen, der har en anelse om, hvor længe vognen - eller HPs bænkevogne i det hele taget - blev brugt til persontransport?
Og har vognen (904) altid været hvidmalet (altså indtil den i slutningen af sin karriere blev malet rød)?
mvh
LH
af UTJ, 3/1 2013, 16:29 (4340 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Skriv en mail
Vh
af henning h087 , Græsted, 3/1 2013, 17:13 (4340 dage siden) @ Lars Henning Jensen
Hej Lars
angående benyttelse af bænkevogne til personbefordring har jeg læst at de efter 1936 sjældent blev benyttet til dette
ang drift
ifølge mine kilder
bænkevogne G 71 - 75 ophugget mellem 1956 - 1964
bænkevogne H 901 - 908 oph mellem 1956 - 1967/69 bortset fra "din" H 904
bænkevogne CB 51 - 52 ( ex rejsegodsvogne E fra HLA/HH og HLA/VØ udr 1954/55
angående den hvide farve, vil tro at de har været brune fra starten og så blevet hvidmalet, da nogle H vogne blev omdifineret/benyttet som ilgodsvogne, andre H vogne forblev jo brunmalet ifølge foto.
mvh
henning h087
beretigelser modtages gerne
af Lars Henning Jensen, 3/1 2013, 21:28 (4340 dage siden) @ henning h087
Hej Lars
angående benyttelse af bænkevogne til personbefordring har jeg læst at de efter 1936 sjældent blev benyttet til dette
ang driftifølge mine kilder
bænkevogne G 71 - 75 ophugget mellem 1956 - 1964
bænkevogne H 901 - 908 oph mellem 1956 - 1967/69 bortset fra "din" H 904
bænkevogne CB 51 - 52 ( ex rejsegodsvogne E fra HLA/HH og HLA/VØ udr 1954/55angående den hvide farve, vil tro at de har været brune fra starten og så blevet hvidmalet, da nogle H vogne blev omdifineret/benyttet som ilgodsvogne, andre H vogne forblev jo brunmalet ifølge foto.
mvh
henning h087beretigelser modtages gerne
God aften!
Der er i al fald een rettelse, nemlig at H 903 jo blev erhvervet af Berggreen sammen med I 190, C 8 og HLA B 2. B 2 endte via HgJK hos DJK, mens de øvrige tre vogne, herunder altså H 903 blev ophugget hos Henriksen i Århus under "påskemassakren" - jeg husker ikke året, men det må have været omkring 1990 ...
Tommy angiver, at undervognen fra I 190 er genanvendt til en AHTJ-Q-vogn; det anede jeg ikke, men Henriksen solgte flere vogne, der således helt eller delvist har overlevet til i dag.
vh
LH
af Svend, Storkøbenhavn, 28/12 2012, 19:51 (4346 dage siden) @ henning h087
Nå, Henning - men så må du hellere få lidt mere at fornøje dig med (alt bragt efter aftale med Holger, men det er du jo helt med på):
Hjørring 1963 ©HBDS
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 19:13 (4344 dage siden) @ Svend
lidt i tvivl om hvor den skulle lægges, men da vi er startet på godsvogne her - ja så fortsætter vi
så her tegning af PF vogne fra HP
Foto: U Holtrup og tegn h087
skal lige have lært at skanne tegning ind i sh og derefter lægge foto ind i tegningen, eller også adskille dem !!
og så lige spørgsmålet om vi skal fortsætte med godsvogne fra HP her eller om vi skal lave ny trådemne der hedder Hjørring privarbaner: godsvogne
en ny tråd vil dog i dette tilfælde bringe nogle gentagelser
og hvis man søger på Hjørring Privatbaner - ja så kommer denne nuværende tråd også frem
mvh
henning h087
af Svend, Storkøbenhavn, 30/12 2012, 21:37 (4344 dage siden) @ henning h087
Kære Henning
Et lidt bedre billede til samlingen (hov, den - vognen altså - mangler vist i din oversigt):
HP PF 521, Hjørring 1963 ©HBDS
Og en vogn du har tegnet (og som enhver veteranbane ville være stolt over at have i sin beholdning i den tilstand):
HP PF 571, Hjørring 1963 ©HBDS
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 21:59 (4344 dage siden) @ Svend
takker Svend og også til Holger
næ..... den PF 521 mangler ikke i tegning - den er bare ikke vist endnu
skal lige have skilt tegning og foto, så den kommer
men 571 havde jeg ikke foto af, så
mvh
henning h087
af Svend, Storkøbenhavn, 30/12 2012, 22:04 (4344 dage siden) @ henning h087
Næste spørgsmål er så, hvad i alverden Hjørring Privatbaner har brugt alle disse åbne godsvogne til.
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 22:23 (4344 dage siden) @ Svend
redigeret af henning h087, 30/12 2012, 23:01
hej
et udklip fra Hæftet Hirtshalsbanen 1925 - 1965 af Jernbanehistoriske selskab/Signalposten
håber så det kan læses
ellers kan det hæfte downloades her på jernbanen.dk, Tommy har scannet det
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=34&n=hirtshalsbanen-gennem-40-aar-1925-1965
foresten vil jeg så lige gøre de opmærksomme !!?? læsere på at EVP har meget om denne bane på sin hjemmeside
http://evp.dk/index.php?page=hjorring-privatbaner---hp
mvh
henning
ps : bemærk lige tonsmængden for øl, mineralvand og andet spirituøst, ( hvis stort regnet 1L = 1 Kg - hvor mange indbyggere er der lige i 1964/65 hvor banen ( Hirtshalsbanen ) løber igennem, - åhr jo, der er jo lige turister og nordmænd at regne med
av.av . hurtigt duk og spæne - og det hurtigere end 60m på 10 sekunder !!!!!!
af ove, Struer, 3/1 2013, 23:07 (4340 dage siden) @ henning h087
hejet udklip fra Hæftet Hirtshalsbanen 1925 - 1965 af Jernbanehistoriske selskab/Signalposten
håber så det kan læsesellers kan det hæfte downloades her på jernbanen.dk, Tommy har scannet det
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=34&n=hirtshalsbanen-gennem-40-aar-1925-1965foresten vil jeg så lige gøre de opmærksomme !!?? læsere på at EVP har meget om denne bane på sin hjemmeside
http://evp.dk/index.php?page=hjorring-privatbaner---hpmvh
henningps : bemærk lige tonsmængden for øl, mineralvand og andet spirituøst, ( hvis stort regnet 1L = 1 Kg - hvor mange indbyggere er der lige i 1964/65 hvor banen ( Hirtshalsbanen ) løber igennem, - åhr jo, der er jo lige turister og nordmænd at regne med
av.av . hurtigt duk og spæne - og det hurtigere end 60m på 10 sekunder !!!!!!
JAmen jeg ved ikke om folk er klar over det men Hirtshals var altså i mange år (er det måske endnu?) Nordmændenes udgave af grænsehandelsbutikkerne og det var så sandelig ikke bare øl og sprut men også kød i store mængder Nordmændene købte deroppe. Det kan godt være vi klynkede over priserne i Danmark men de var meget højere i Norge.
af andersj, 3/1 2013, 23:31 (4340 dage siden) @ ove
hejet udklip fra Hæftet Hirtshalsbanen 1925 - 1965 af Jernbanehistoriske selskab/Signalposten
håber så det kan læsesellers kan det hæfte downloades her på jernbanen.dk, Tommy har scannet det
http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=34&n=hirtshalsbanen-gennem-40-aar-1925-1965foresten vil jeg så lige gøre de opmærksomme !!?? læsere på at EVP har meget om denne bane på sin hjemmeside
http://evp.dk/index.php?page=hjorring-privatbaner---hpmvh
henningps : bemærk lige tonsmængden for øl, mineralvand og andet spirituøst, ( hvis stort regnet 1L = 1 Kg - hvor mange indbyggere er der lige i 1964/65 hvor banen ( Hirtshalsbanen ) løber igennem, - åhr jo, der er jo lige turister og nordmænd at regne med
av.av . hurtigt duk og spæne - og det hurtigere end 60m på 10 sekunder !!!!!!
JAmen jeg ved ikke om folk er klar over det men Hirtshals var altså i mange år (er det måske endnu?) Nordmændenes udgave af grænsehandelsbutikkerne og det var så sandelig ikke bare øl og sprut men også kød i store mængder Nordmændene købte deroppe. Det kan godt være vi klynkede over priserne i Danmark men de var meget højere i Norge.
Der handles stadig i stor stil hos især Slagter Winther i Hirtshals, hvis åbningstider sjovt nok passer med færgeafgangene. Dvs. åbent midt om natten i sommermånederne Desuden køres nordmændene i busser til City Syd i Aalborg for at handle i primært Bilka, men en del tager også toget til Hjørring hvor et par timer kan bruges på handel inden de tager hjem med aftenfærgen og fyldte indkøbsposer igen - og en lille en eller to.
af ove, Struer, 4/1 2013, 10:32 (4339 dage siden) @ andersj
Der handles stadig i stor stil hos især Slagter Winther i Hirtshals, hvis åbningstider sjovt nok passer med færgeafgangene. Dvs. åbent midt om natten i sommermånederne Desuden køres nordmændene i busser til City Syd i Aalborg for at handle i primært Bilka, men en del tager også toget til Hjørring hvor et par timer kan bruges på handel inden de tager hjem med aftenfærgen og fyldte indkøbsposer igen - og en lille en eller to.
Jamen det lurede mig nok, enhver der har været i Norge ved hvor håbløse deres priser er. Gu've om de kloge hoveder har det med i deres beregninger når de hyler op om hvor slem grænsehandlen er for Danmark???
af Jaer, Aarhus, 4/1 2013, 14:41 (4339 dage siden) @ ove
Jamen det lurede mig nok, enhver der har været i Norge ved hvor håbløse deres priser er. Gu've om de kloge hoveder har det med i deres beregninger når de hyler op om hvor slem grænsehandlen er for Danmark???
Det har de kloge hoveder selvfølgeligt (det er derfor, at de er kloge!):
Skat: Status over grænsehandel
Rapporten konkluderer endvidere, at udlændinge handler for et større beløb i Danmark, end danskerne handler for i udlandet, samt at en væsentlig del af forskellen på priserne i Danmark og udlandet skyldes manglende konkurrence herhjemme og ikke højere afgifter.
Dette fundet ved et opslag på google på under 5 minutter.
/Jan
Bedre med fakta fremfor påstande
af henho, Ringkøbing, 4/1 2013, 22:58 (4339 dage siden) @ Jaer
Noget off topic; men jeg ku' ikke lade være :
Se eksportfremstød fra Slagter Winther : http://www.youtube.com/watch?v=hLrSD3DtIXU
I øvrigt er det den eneste slagterforretning med et stativ med porno-DVD'er samt et kæmpeudvalg i spiritus, jeg har set. Nordmændene sætter deres præg
MVH
Henrik
af Erik Kjærgaard, 4/1 2013, 23:13 (4339 dage siden) @ henho
Tjah...
Kunne også være, at den danske kødbranche lader sig prostituere
Har undladt at se på Tuben, da jeg har læst, hvad pølser indeholder (incl. blodpølse).
af Georg Schmidt, 4/1 2013, 23:36 (4339 dage siden) @ henho
Således adspredt af beretningen om Winther skal vi lige have et par eksotiske godsvogne ved Hjørring gods 29/9 1979, den ene sogar norsk.
Glms fra ÖBB.
His fra NSB.
Mvh
Georg
af ove, Struer, 5/1 2013, 00:19 (4339 dage siden) @ Jaer
Det har de kloge hoveder selvfølgeligt (det er derfor, at de er kloge!):
Skat: Status over grænsehandelRapporten konkluderer endvidere, at udlændinge handler for et større beløb i Danmark, end danskerne handler for i udlandet, samt at en væsentlig del af forskellen på priserne i Danmark og udlandet skyldes manglende konkurrence herhjemme og ikke højere afgifter.
Dette fundet ved et opslag på google på under 5 minutter.
/Jan
Bedre med fakta fremfor påstande
MEGET interessant, det skulle man nævne næste gang nogen stiller sig op og klynker over hvor slem grænsehandlen er.
af marrix, 5/1 2013, 00:28 (4339 dage siden) @ ove
Det har de kloge hoveder selvfølgeligt (det er derfor, at de er kloge!):
Skat: Status over grænsehandelRapporten konkluderer endvidere, at udlændinge handler for et større beløb i Danmark, end danskerne handler for i udlandet, samt at en væsentlig del af forskellen på priserne i Danmark og udlandet skyldes manglende konkurrence herhjemme og ikke højere afgifter.
Dette fundet ved et opslag på google på under 5 minutter.
/Jan
Bedre med fakta fremfor påstande
MEGET interessant, det skulle man nævne næste gang nogen stiller sig op og klynker over hvor slem grænsehandlen er.
Men sætter man afgifter osv. ned i Danmark vil den slags handel jo blive endnu større - altså endnu en grund til at nedsætte afgifterne.
- Martin
af Erik Kjærgaard, 30/12 2012, 23:58 (4344 dage siden) @ Svend
Jeg kan ikke give fyldestgørende svar.
Men nogle blev brugt til kultransporter.
Blandt andet den, der blev afsporet på stumpen af Løkkensbanen i sin tid.
af henning h087 , Græsted, 30/12 2012, 22:13 (4344 dage siden) @ henning h087
hej
den kom så her
og
mvh
henning h087
af henning h087 , Græsted, 1/1 2013, 18:55 (4342 dage siden) @ henning h087
hej
det gav jo gevindst med foto på 521
så her er så HP PF 520
tegning: h087
foto: U Holtrup
mvh
henning h087
af henning h087 , Græsted, 4/1 2013, 09:23 (4339 dage siden) @ henning h087
og så h087 tegning h087 af
HP PF 530 - 535
foto: U Holstrup
mvh
henning h087
19.000 rejsekort-standere skrottes: Arvtager kan koste en kvart milliard
Den europæiske bilindustri er i krise: Sådan bliver danske virksomheder ramt
Direkte togrute truet af lukning: »Det vil hægte hele landsdelen af«
Uppercut til Vestjylland: DSB dumper direkte rute til København
Bezos jagter Musk i rummet med kæmpe-raket: Det handler om fremtidens internet