I brug, hensat eller ophugget?

af Lars, 27/12 2012, 13:41 (4378 dage siden)

I forbindelse med en dateringssnak i en anden tråd har jeg været igennem Jernbanen.dk's database for forskellige lokomotiver.

Efter drift bliver lokomotiverne ofte hensat i en periode, derefter udrangeret og for det meste nok også ophugget, se f.eks D 829

Omb. 1926 fra D 829. 1 distrikt 1926-35. 2 distrikt 1935-38. Esbjerg 1937. 1 distrikt 1938-40. Trykluftbremse fra 1939. Cvk Kh 1941. Fra 1941 frontlanterne med gasbelysning. S-rep 5/2-12/3 1942 på Cvk Kh. Gb 1942-55. 1 distrikt 1956. Gb 1959 (hensat). Udr. 1959.

Nemt nok: taget ud af drift i 1959 og skrottet.

Men oplysningerne er ikke altid helt så klare, se f.eks D 842

Omb. 1927 fra D 842. 3 distrikt 1927-29. Esbjerg 1930. 2 distrikt 1932-40. Esbjerg 1937 og 41. Trykluftbremse fra 1939. Brande 1942. Struer 1943-51. Frontlanterne med gasbelysning fra 1951. Brande 1952. S-rep 1953 og hensat i Glyngøre. Glyngøre 1954 (hensat). Struer 1955. Struer 1958. Esbjerg 1959-61. Esbjerg 1962-63 (hensat). Udr. 1967.

Jeg læser det sådan, at 842 har været i drift forskellige steder som Esbjerg, Brande, Struer og igen Brande, hvor 842 blev hensat, altså taget ud af drift, og placeret i Glyngøre.

Derefter har lokomotivet været i Struer i 1955 og 1958, så i Esbjerg 59-61, og senest i Esbjerg som hensat i 62-63.

Betyder det, at 842 har været i drift/brug i 1955, 1958 og 1959-61? Hvad så med de mellemliggende år, og hvad har 842 lavet og hvor fra 1963 til udrangering i 1967?

Eller har 842 været hensat i hele perioden fra 1953 - 1967 og bare flyttet rundt?

Udrangering betyder ikke altid ophugget, kan jeg se i databasen, for nogle steder afgivet det direkte, at lokomotivet er ophugget, som ved D 831

Gb 1962 (hensat). Udr. 1963. Ophugget 1963 i Glostrup.

Er 842 så ikke hugget op, eller har Tommy (bare) ikke fået oplysningen?

Alt dette står måske klart for andre end mig..

I brug, hensat eller ophugget?

af Steffen Dresler, 27/12 2012, 15:23 (4378 dage siden) @ Lars

Go´eftermiddag Lars af Esbjerg!

Jeg kan ikke hjælpe dig direkte med hensyn til de nævnte D-lokomotiver, da jeg ikke sidder med deres lokomotivkort, ligesom jeg ikke ved hvilket kildemateriale Tommy har anvendt.
Men generelt kan jeg da sige, at fordi et lokomotiv var hensat betød det ikke, at lokomotivet var på vej til at blive udrangeret og solgt for ophugning og at et udrangeret lokomotiv faktisk KUNNE blive idriftssat igen (flere gange endda). Det vil sige igen optaget i Driftsmaterielfortegnelsen, efter muligvis at have været slettet fra denne ved en udrangeringsskrivelse fra Maskinafdelingen.
Hvis man ser på f. eks. reparationsoversigterne fra de to centralværksteder (”ejer” = Maskinafdelingen> Generaldirektoratet) over lokomotiver, der skulle indgå for et planlagt eftersyn, det være sig enten lille (L) eller (S) stor reparation (revision), kunne man af tilsvarende skrivelser fra respektive Maskintjenester (distrikter) se, at det var helt normalt, at et lokomotiv blev hensat et stykke tid før end skulle indgå til reparation. Ligeledes kunne lokomotiver, hvis de i var overkomplette, blive hensat for en kortere eller længere tidsperiode. Det vil sige, at lokomotivet blev klargjort for hensættelse, ved at dele blev langtids præserverede (tappet for olie, vand, kul mv., vitale dele indsmurt i olie/fedt) og eventuelt kedlen udtørret. Derefter fremsendte distriktet en skrivelse til Maskinafdelingen (Generaldirektoratet) at lokomotivet var hensat, f. eks. "Litra X nr. XXX er hensat udtørret i Es"). Lokomotiver kunne faktisk også indgå for en planlagt reparation/revision og derefter udgå fra værkstedet og så blive hensat. Herefter kunne lokomotivet i realiteten ”passe sig selv” og man sparede penge på vedligeholdelse og reparationer mv.
Op til den anden verdenskrig indgik flere udrangerede litra K og G igen i driftsmaterielfortegnelsen, efter at have været officielt udrangerede. Krigen skabte et behov for anvendelsen af lokomotiverne.
Men selvfølgelig, jo nærmere vi kommer de endelige udrangeringer efter den 2. verdenskrig og diesellokomotivernes og motorvognenes overtagelse fra dampen, var hensættelse oftere og oftere forstadiet til udrangeringen og salg til ophugning.
Et mere direkte svar på dit spørgsmål, kunne være at se efter i km-bøgerne (Georg!) for de pågældende lokomotiver.
Lige til sidst – har været nævnt før – var litra H II hensatte overkomplette i et stykke tid, men måtte ikke udrangeres, da de var beredskabslokomotiver. Først da de ikke mere var nødvendige, blev alle H II næsten over en kam udrangerede, solgt og ophuggede.

Med venlig hilsen

Steff

I brug, hensat eller ophugget?

af henning h087 ⌂, Græsted, 27/12 2012, 15:46 (4378 dage siden) @ Lars

Hej Lars

det har du fået godt fat i

lad os tage din 842 i perioden 1950 - 1960

1950: Struer; fast tur
1951: Struer; fast tur
1952: Brande; fast tur
1953: Glyngøre; overkomplet efter S-rep
1954: Glyngøre; overkomplet efter S-rep
1955: Struer; reserve
1956: Struer; reserve
1957: Viborg; reserve
1958: Struer; reserve
1959: Esbjerg; fast tur
1960: Esbjerg; fast tur

så man kan sige at 842 er i drift 1950-52 (dvs bruges)
derefter S-rep i 1952 hvorefter at den hensættes i Glyngøre 1953-54 som overkomplet, men er driftklar, hvis nødvendigt (dvs kan bruges)
1955-56 i Struer som driftklar reserve (dvs kan bruges)
1957 i Viborg som ovenfor
1958 tilbage til Struer som ovenfor
1959-60 til Esbjerg i drift (dvs bruges)

det er et større puslespil at få klarlagt om maskinen bruges eller står driftklar i reserve,
med hensat eller udrang/ophugget skal man yderligere have fat i tillæggene til DRM I mm

men håber at det gav dig lidt indblik i dette område
mvh
henning h087

I brug, hensat eller ophugget?

af Georg Schmidt, 27/12 2012, 23:39 (4378 dage siden) @ Lars

D 842 blev jævnt godt benyttet de sidste mange år af levetiden. Eneste stilstand var opholdet i Glyngøre efter S-revisionen, denne hensættelsesperiode var fra 29/1 1953 (prøvekørsel efter S-rev 20/1 1953) til 21/5 1954. D 842 blev herefter igen taget i brug i Struer den 25/5 1954 og var jævnt i brug frem til hensættelsen i Esbjerg den 20/11 1961. D-maskinernes månedlige kilometerproduktion lå mellem 4000 og 6000 km somme tider lidt mere. En af Viborgs D-maskiner nr 803 skulle på centralværkstedet og D 842 ankom til Viborg den 7/2 1957 lånt i Struer. 842 fremførte herefter godstoget til Herning og nogle persontog på denne strækning samt lokalgodstog mellem Langå og Skive. 803 vendte tilbage og 842 blev sendt hjem til Struer 10/4 1957. I marts 1959 kom 842 fra Struer til Esbjerg hvor lokomotivet gjorde tjeneste frem til hensættelsen den 20/11 1961 og henstod derefter til udrangeringen den 16/11 1967. ved desværre ikke hvor den blev hugget op. Vedlægger lige et udsnit af kilometerbogen (håber det kan læses). Da MX viste sig gik det hurtigt ned ad bakke for D-maskinerne.
[image]

Fordelingen af D-maskinerne mellem sektionerne har været ret konstant siden 30'erne. D 801-817 hørte under 4. maskinsektion i Struer, altså depoterne Struer og Brande. 818-837 var 1. distrikt maskiner. 838-855 var igen 4. maskinsektion i depoterne Struer og brande. 856-879 hørte til 2. maskinsektion med depoterne Nyborg, Fredericia, Esbjerg, Odense og Tønder. 880-900 hørte under maskiningeniøren Århus og var i depoterne Aarhus, Randers og Aalborg. Når der skulle udlånes maskiner mellem sektionerne var det som regel af numrene lige i grænsefladen af sektionernes nummerserier der blev lånt ud.Viborg fik D-maskiner i 1950.

D 842 taget i brug 5/6 1909, ny kedel (1804) 14/12 1948, ny fyrkasse 14/12 1948.
S-rev 22/12 1944, 14/12 1948 og 20/1 1953.

Kilometerbøgerne findes på Landsarkivet for Nørrejylland men er desværre kun komplet ned til 1942.

Mvh
Georg

I brug, hensat eller ophugget?

af Lars, 28/12 2012, 00:18 (4378 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak til alle for svarene.

Georg: har du også 1967-bøgerne for 807, 844 og 866?

I brug, hensat eller ophugget?

af Georg Schmidt, 29/12 2012, 00:51 (4377 dage siden) @ Lars

Du spørger til nogle D-maskiner.

D 807 var en gammel Struer maskine, som kørte ud fra Struer det meste af sit liv. Blev taget i brug 24/4 1904, res. kedel og ny fyrkasse 8/3 1944. Seneste S-revisioner 8/3-44, 6/12-47, 22/8-51 og 15/11 1956. Fik fristfolængelse til 15/5 1964. Efter at have været benyttet i Struer i marts og maj dukkede lokomotivet op i Odense november 1963 formentlig som stationær varmekedel måske hos privat firma frem til maj 1964 hvor maskinen hensættes 15/5. Efter et kort ophold på cvk Århus flyttes til Lunderskov og hensættes sammen med andre D-maskiner der. I forår 1966 flyttes 807 til Esbjerg. Udrangering 12/12 1968 og ophugget 1970 i Viborg.

Det var ret almindeligt at nogle D-maskiner var udlejet som stationære dampkedler til private firmaer især 1960-63. F. eks. var Aalborg maskinerne 883 og 893 udlejet i længere perioder, 883 til Eternitfabrikken og 893 til et firma i Nørresundby.

D 844 blev taget i brug 16/6 1909 med overheder. seneste S-revisioner 20/2 1947, 23/3-49, 19/5-53 og 18/5-57 fristforlængelse til 18/11-64. Køret mest fra Struer og Brande depoter. Kom til Brande november 1962 og blev hensat urepareret i Brande 18/11-64. I Brande til 1967 hvor udrangering kom 16/11-67. Sidst i brug dec 1962. Ophugsted?

D 866 blev taget i brug 25/3 1912 hensat urepareret 28/12 1964 og udrangeret 16/11-67. Stationeringer i den sidste tid: Odense til marts 1959 derefter Padborg til nov 1961 så Esbjerg til oktober 1964 og sidst Fredericia til udrangreingen (hensat dec 1964). fik fristforlængelse til 28/12 1964. Sidst i brug okt 1964 med 100 km. Ophugsted?.

Med hensyn til varmemaskinerne havde man en omregning til kilometer i bogen, men jeg har ikke satsen, men det ser ud til omkring 12 km pr time varm.

Senest hvor der var noget gang i D-kørslen ved depoterne rundt omkring i Jylland var sommer 1961, men MX'erne tog jo lynhurtigt over i 61-62.

Mvh
Georg

I brug, hensat eller ophugget?

af Lars, 29/12 2012, 01:00 (4377 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for et godt og fyldigt svar.

I brug, hensat eller ophugget?

af Thyge, Rønnede, 29/12 2012, 10:31 (4376 dage siden) @ Georg Schmidt

Hej!
Har lige et billede af en D maskine ved HiH fra juni 1969!
mine noter fra den tur er gået tabt! så nummeret kendes ikke!
men det vise blot at en maskine kunne ophugges, mange år efter den
var udrangeret!
Maskinen er forsyntet med en masse rør, så den har helt klart
været brugt stationært.
mvh
Thyge
[image]

I brug, hensat eller ophugget?

af Svend, Storkøbenhavn, 29/12 2012, 10:56 (4376 dage siden) @ Thyge

Samme - eller på samme måde udstyret - D-maskine

[image]
Tåstrup 1962 ©HBDS

Avatar

I brug, hensat eller ophugget?

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/12 2012, 11:00 (4376 dage siden) @ Thyge

Har lige et billede af en D maskine ved HiH fra juni 1969!
mine noter fra den tur er gået tabt! så nummeret kendes ikke!

DSB D 820

I brug, hensat eller ophugget?

af henning h087 ⌂, Græsted, 29/12 2012, 11:04 (4376 dage siden) @ Thyge

:-)

hej Thyge

mener at det er D 820 og den har været brugt til varmespuling eller dampvarme, eller var det til dampkran, mener også at den stod i lang tid ved hIHansen, mener at jeg har set den i Arne Kirkebys negativsamling, i 80erne da jeg gennemgik dem og spurgte, men helt sikker er jeg dog ikke

mvh
henning h087

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak