DSB F 472
Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?
Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?
Det kunne være Vamdrup.
Mvh
Georg
Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?
Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.
tror ikke at det er Vamdrup …
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=71172
se på bunden af linket
Hvad med Ribe ?
længde kunne passe ?
Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?
Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.
Billedet er faktisk angivet til at være Lunderskov, men lå der en sådan remise inden rundremisen blev bygget? Hvornår er rundremisen fra? Efter 1915?
Her er et billede fra Kurt Otzens arkiv. Det er angivet til 1915. Hvor er det fra?
Det kan være den gamle (oprindelige) remise i Lunderskov. Med sidebygningen tror jeg ikke, at det er Holstebro, selv om det også kan ligne.
Billedet er faktisk angivet til at være Lunderskov, men lå der en sådan remise inden rundremisen blev bygget? Hvornår er rundremisen fra? Efter 1915?
Det for nylig nedrevne vandtårn ved rundremisen var opført i 1916, så rundremisen er nok samtidig. F-maskinen har nok omrangeret godsvogne, der skulle til/fra Esbjerg fra/til Vamdrup. Remisen lå ved den gule pil.
På tidspunktet for billedet var der i Lunderskov på maskinfronten aldeles stille. Vamdrup havde to F-maskiner i rangerturen tur 46, hvoraf den ene rangerede i Vamdrup, og den anden fremførte de mange lokalgodstog der på den tid kørte mellem Vamdrup og Lunderskov. Vamdrup F-maskinen med personale klarede også rangerarbejdet i Lunderskov. I 1920 skete der en voldsom opblomstring af aktiviteterne i Lunderskov med mange maskiner i forbindelse med de store ændringer i Sønderjylland.
M v h
Georg
På tidspunktet for billedet var der i Lunderskov på maskinfronten aldeles stille. Vamdrup havde to F-maskiner i rangerturen tur 46, hvoraf den ene rangerede i Vamdrup, og den anden fremførte de mange lokalgodstog der på den tid kørte mellem Vamdrup og Lunderskov. Vamdrup F-maskinen med personale klarede også rangerarbejdet i Lunderskov. I 1920 skete der en voldsom opblomstring af aktiviteterne i Lunderskov med mange maskiner i forbindelse med de store ændringer i Sønderjylland.
Så må det jo være en Vamdrup-F. Under Verdenskrigen havde Tyskland brug for både heste og kreaturer i stort tal, som Danmark var leveringsdygtig i, og en meget stor del af eksporten gik via Lunderskov-Vamdrup.
Hej Tommy jeg har et foto af drejeskiven i Lunderskov kan desværre ikke scanne det ind,men er en frabriksplade på den og da står at den er fra 1919 så er remisen nok også fra 1919.
Egon
jeg har et foto af drejeskiven i Lunderskov kan desværre ikke scanne det ind,men er en frabriksplade på den og da står at den er fra 1919 så er remisen nok også fra 1919.
Fabrikspladen, drejeskiven i Lunderskov, 25.08.2006 (nm).
M.v.h.
Niels
Så må det jo være en Vamdrup-F.
Ja, lige netop.
1910-20 var arbejdet i Lunderskov helt integreret i kørselsfordelingerne i Vamdrup. De mange lokalgodstog mellem Vamdrup og Lunderskov blev i kørselsfordelingen benævnt "forbindelsestog".
Fra 1920 og frem voksede aktiviteten på maskindepotet i Lunderskov. I 1923 havde Lunderskov 2 K-maskiner og 1 D-maskine i tur 8 med 5 sæt personale. Man kørte til Padborg, Esbjerg og Fredericia og der var også egen rangermaskine. K-maskinerne forsvandt efterhånden og blev erstattet af D-maskiner. Omkring 1932 forsvandt strækningsmaskinerne - sikkert i forbindelse med Knutzens rationaliseringer - men personaleturen beholdt man i Lunderskov de næste mange år, blot med kørsel med fremmede maskiner. I begyndelsen af 50'erne forsvandt strækningsturen og Lunderskov blev et rangerdepot med 3 mand i turen. Omkring 1959 led Lunderskov vel af det samme problem Brande efterhånden også havde med for lidt arbejde og rangermaskinen forsvandt. I Vamdrup var der efter 1920 stadig "kul på". Ved årsskiftet 1926-27 havde man hele 6 H-maskiner med 4 stk i 9. tur og 2 i reserve samt nogle D-maskiner. Det hele sluttede i foråret 1928 hvor lokomotiverne blev flyttet til Padborg. Der er nok sket en afmatning i begyndelse af 30'erne for efterhånden kunne Padborg klare sig med 1-2 H-maskiner og de overskydennde blev sendt tilbage til Aarhus. Dette blot lige et hjørne af aktiviteterne i Sønderjylland.
M v h
Georg
Den er go': Patent i alle kulturstater.