Rangerture til Q-maskiner i Århus
Go´aften til alle
Engang imellem skal man nok bare se det igennem man selv har skrevet engang, så her er lidt om Ralphs spørgsmål:
Rangerlokomotivernes turplanlægning
På de mindre bystationer med kun en eller et par rangerlokomotiver, indgik rangerlokomotiverne ikke i en egentlig tur, men blev anvendt, når der var brug for dem. På de større stationer med megen rangering, var rangerlokomotivernes anvendelse lagt i en egentlig såkaldt ”Rangertur”, der så igen angav hvilken ”Plads” (område) lokomotivet blev anvendt. Det vil sige, at anvendelsen til hvilke opgaver, tidspunkter, hensynet til rangerlokomotivernes udvask, eftersyn, personaleanvendelse mv. var beskrevet, således at den tilrådighed værende trækkraft og personale blev fuldt udnyttet. For at personalet i sporskifte- og senere signalposterne og rangerpersonalet på pladsen kunne kende forskel på de forskellige rangerlokomotiver, var rangerlokomotiverne ofte udstyret med rangerturens/pladsens nummer på et stort enten rundt eller kvadratisk normalt hvidt skilt med sorte tal. Som et eksempel herpå fra togplan XI fra Århus, var turen/pladsfordelingen således:
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Tak til Georg der i sin tid hjalp med bl.a. dette skema