Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
af Svend, Storkøbenhavn, 3/10 2018, 11:41 (2319 dage siden)
Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 3/10 2018, 13:06 (2319 dage siden) @ Svend
Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
Fint tilbageblik! Tak for kigget.
af cm, 4/10 2018, 15:37 (2318 dage siden) @ Svend
Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
Tak for linket. Hyggelige scener.
Til allersidst i filmen ses et mindre hvidt skib stå ind i havnen. Jeg antager at det er en af repræsentanterne for "Weisse Flotte" - eller hvad det nu hed - jeg tror de er beskrevet i "Internationale Tog via Gedser". Det var vist fra disse skibe, at Østtyskere hoppede overbord under opholdet i Gedser....
mvh
Chr
af Anders Madsen, 4/10 2018, 19:34 (2318 dage siden) @ cm
Gedser 1960, smalfilm ca 12 minutter
Tak for linket. Hyggelige scener.Til allersidst i filmen ses et mindre hvidt skib stå ind i havnen. Jeg antager at det er en af repræsentanterne for "Weisse Flotte" - eller hvad det nu hed - jeg tror de er beskrevet i "Internationale Tog via Gedser". Det var vist fra disse skibe, at Østtyskere hoppede overbord under opholdet i Gedser....
mvh
Chr
På linket vises en film med den østtyske udflugtsbåd "Seebad Warneünde", hvor passagerne ikke måtte gå i land:
https://www.youtube.com/watch?v=eIOynjOWkWw
af Niels Munch, 4/10 2018, 19:50 (2318 dage siden) @ cm
redigeret af Niels Munch, 4/10 2018, 20:16
Ja, det var Weisse Flottes skibe af Seebäder-klassen, der besejlede Gedser, normalt Seebad Ahlbeck, Seebad Binz og/eller Seebad Warnemunde, bygget på VEB "Edgar Andre" Werft, Magdeburg. Der blev bygget i alt 6 skibe af klassen 1958-64.
Se nærmere om sejladsen i "Internationale tog via Gedser", bane bøger 2003 (ISBN 87 88632 97-0) side 73-74.
Sejladsen blev indstillet i f.m. lukningen af den indre tyske grænse i august 1961.
M.v.h.
Niels
af Steffen Jacobsen, 4/10 2018, 16:15 (2318 dage siden) @ Svend
Meget interessant lille film, men der forekommer et par småfejl i speakerteksten:
Der bliver bl.a. sagt, at der sejlede tre færger på overfarten Gedser - Grossenbrode; KONG FREDERIK IX, DEUTSCHLAND og THEODOR HEUSS. Ruten blev faktisk også besejlet af dampfærgen DANMARK, der udførte en enkelt dobbeltur om dagen.
DANMARK forekommer også i slutningen af filmen, men den sekvens må være optaget tidligst i 1963, da den østtyske VT, som man ser forlade færgen, først begyndte at køre på strækningen mellem Berlin og København fra sommerkøreplanen 63, og ikke under navnet "Vindobona", som var et eksprestog mellem Berlin og Wien, men som "Neptun".
Et sted i filmen bliver der sagt, at alle internationale eksprestog mellem København Tyskland kørte via Gedser - Grossenbrode, hvad ikke stemmer. Nordexpress kørte over Storebælt indtil fugleflugtslinien åbnede i 1963.
af John Poulsen, 4/10 2018, 18:17 (2318 dage siden) @ Steffen Jacobsen
DANMARK forekommer også i slutningen af filmen, men den sekvens må være optaget tidligst i 1963, da den østtyske VT, som man ser forlade færgen, først begyndte at køre på strækningen mellem Berlin og København fra sommerkøreplanen 63, og ikke under navnet "Vindobona", som var et eksprestog mellem Berlin og Wien, men som "Neptun".
Bare for en ordens skyld: Neptun begyndte først at blive overført med færgen og køre i Danmark fra sommerkøreplanen 1964!
Det fremgår også af "Internationale tog via Gedser", der er nævnt tidligere i tråden og endnu ikke er udsolgt
Mvh - John Poulsen
af Søren Agerskov, 4/10 2018, 19:42 (2318 dage siden) @ John Poulsen
Spændende billeder af helt forsvundet miljø. Sekvensen med den tyske stewardesse og ombordkørslen lige efter (ca. 7:45 inde) er i Grossenbrode.
MVH
Søren Agerskov