Avatar

Sidespor til Viby Teglværk på Fyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/12 2012, 17:57 (4380 dage siden)

I "Beretning om Anlæget af de jydsk-fyenske Jernbaner (Afgiven den 24de Januar 1868 af den controllerende Ingenieur ved bemeldte Baner)" er anført, at der for 777 Rigsdaler og 10 Skilling er anlagt et "Sidespor til Viby Teglværk på den fyenske Jernbane".

Jeg har ikke tidligere set dette sidespor omtalt. Men hvis det har ligget på fri bane, skal det selvfølgelig med på www.sidesporpaafribane.dk

Så vidt jeg kan udlede af historiskatlas.dk er vi et sted mellem Nørre Aaby og Kauslunde, men der er ingen sidesporsrester eller et teglværk at se.

Sidesporet er ikke omtalt i en tjenestekøreplan fra 1894, så det er sikkert nedlagt inden da.

Sidesporet er ikke omtalt i Jernbanehistorisk Årbog 1990, hvor Asger Christiansen har en glimrende artikel om den fynske jernbane.

Har nogen af d'herrer (og damer med for den sags skyld) her i herreværelset set sidesporet omtalt i den trykte jernbanelitteratur eller på nettet?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidespor til Viby Teglværk på Fyn

af schack, 25/12 2012, 20:27 (4380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej Thomas

Lige en tanke... Er du 100% sikker på at det er på den fynske hovedbane, som du skriver? Det kunne ikke være Viby imellem Kerteminde - Tårup - Mesinge. hvor vi skal finde sidesporet?

Bare en tanke... :)

Hilsen
Peter

Avatar

Sidespor til Viby Teglværk på Fyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/12 2012, 20:44 (4380 dage siden) @ schack

Lige en tanke... Er du 100% sikker på at det er på den fynske hovedbane, som du skriver? Det kunne ikke være Viby imellem Kerteminde - Tårup - Mesinge. hvor vi skal finde sidesporet?

Kære Peter

Ja, det er jeg sikker på, idet sidesporet er beskrevet allerede i 1868 og Odense-Kerteminde-Dalby (OKDJ) åbnede først 5. april 1900.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor til Viby Teglværk på Fyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/12 2012, 21:53 (4380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sidesporet er ikke omtalt i en tjenestekøreplan fra 1894, så det er sikkert nedlagt inden da.

Sidesporet er heller ikke nævnt i tjenestekøreplan gyldig fra 27. juni 1875.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Sidespor til Viby/Eiby/Ejby Teglværk på Fyn

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 25/12 2012, 23:34 (4379 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har nogen af d'herrer (og damer med for den sags skyld) her i herreværelset set sidesporet omtalt i den trykte jernbanelitteratur eller på nettet?

Jeg er glad for, at ingen af d'herrer meldte sig på banen. Yderligere forskning afslører nemlig, at det gotiske bogstav ikke er et "V" men et "E". Og da Ejby dengang stavedes "Eiby" er der retteligt tale om Ejby teglværk. Og det er jo en helt anden snak.

Sidesporet, der ikke lå på fri bane men udgik fra Ejby station, blev anlagt af Det danske Jernbane Driftsselskab, hvilket betyder, at det er anlagt før 1. september 1867, der var tidspunktet for statens overtagelse af de jysk-fynske jernbaner.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidespor til Viby Teglværk på Fyn

af Plovgaard, 5/1 2013, 14:27 (4369 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så vidt jeg ved, så lå Ejby Teglværk cirka 500 meter øst-sydøst for stationen for enden af det nuværende Jernbanegade. Teglværket flyttede siden til en ny grund bag Algade i Ejby i 1964.

Avatar

Sidespor til Viby/Eiby/Ejby Teglværk på Fyn

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2017, 19:45 (2879 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Har nogen af d'herrer (og damer med for den sags skyld) her i herreværelset set sidesporet omtalt i den trykte jernbanelitteratur eller på nettet?


Jeg er glad for, at ingen af d'herrer meldte sig på banen. Yderligere forskning afslører nemlig, at det gotiske bogstav ikke er et "V" men et "E". Og da Ejby dengang stavedes "Eiby" er der retteligt tale om Ejby teglværk. Og det er jo en helt anden snak.

Sidesporet, der ikke lå på fri bane men udgik fra Ejby station, blev anlagt af Det danske Jernbane Driftsselskab, hvilket betyder, at det er anlagt før 1. september 1867, der var tidspunktet for statens overtagelse af de jysk-fynske jernbaner.

Jo, sidesporet lå fsv. på fri bane, for Ejby var endnu ikke station. Det private sidespor til Eiby Teglværk blev ibrugtaget ca. 4. juni 1866 og nedlagdes allerede i juni 1871. I 1866 var Eiby blot en holdeplads (benævnt stoppeplads indtil 1867) uden sidespor. Først i sommeren 1868 etableredes her et offentligt læssespor (H&S). Der ligger også en Ejby ved banen lidt øst for Odense, men her har der, så vidt jeg ved, ikke været teglværk.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak