Avatar

Fladbro Billetsalgssted og Fladbro Trinbrædt

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/9 2018, 09:32 (2337 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er nogen mon kommet tættere på at have afdækket placeringen af Fladbro Billetsalgssted og Fladbro Trinbrædt, siden spørgsmålet sidst blev behandlet på jernbanen.dk? Thomas B lagde en affotografering op af noget kortmateriale, men den er siden forduftet. Kan du lokkes til at lægge kortet op igen, Thomas?

Alt for dig min gode ven.

Oprindeligt vist i dette indlæg:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=43469

Vises her med den oprindelige tekst. Klik på billedet for højere opløsning.

Bedste hilsner

Thomas

[image]Sagsakt vedrørende 2. spor Langå-Randers. Til venstre den oprindelige jernbanestrækning fra 1862. Med rødt er anført forslag til forlægning. Kortet viser nødvendigvis ikke det endelige projekt. Bemærk angivelsen (med sort) af Fladbro trinbræt og bemærk (med rødt) angivelsen af et flyttet Fladbro trinbræt. Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, men kan huske, at der i en gammel tjenestekøreplan fra 1910'erne er anført, at Fladbro trinbræt er beliggende ved en overkørsel. Der ser ikke ud til at være megen overkørsel ved det sorte trinbræt. Men nærkigger man på kortet, kommer man vel til den konklusion, at trinbrættet ikke kan have ligget andre steder. Mig bekendt blev det røde trinbræt aldrig etableret - DSB har aldrig været glade for trinbrætter på dobbeltsporede strækninger - medmindre, der var niveaufri adgang til begge begge perroner (f.eks. Mosskov, Munkebjerg og Broen). Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: TTDSB-100A BB-420 Landsarkivet for Nørrejylland/Thomas Boberg Nielsen.

Af hjertet tak, kære Thomas. Fladbro Arbejdsspor, der lå lidt nordligere (1913-1914) har jeg fået styr på ved hjælp af luftfotos. Det var synligt i terrænet både i 1944 og 1954. God søndag!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak