Avatar

Kalenderlåge 24½

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/12 2012, 15:34 (4381 dage siden)

Nu har jeg holdt lidt gættebillede i beredskab hvis jeg nu skulle være så "uheldig" at vinde stafetten, og det skal I ikke snydes for :-)
[image]

Så mens I venter på at anden, gåsen, kalkunen eller stegen skal blive færdig, så giv mig:

Hvor er billedet taget?
Hvad er det vi ser?
Hvad var formentlig litra nummeret?
Hvor kørte den?
Hvad hed designeren?
Hvordan havnede den i den by hvor billedet er taget?

Alle svar kan findes på nettet. Det må Googles - sæt igang!

For god ordens skyld - det er ikke et jernbanekøretøj, men den har kørt på spor.

Glædelig Jul alle sammen!

Kalenderlåge 24½

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 24/12 2012, 16:42 (4381 dage siden) @ Michael Deichmann

Til at begynde med så er det en sporomnibus designet af Adofph Keifler og anskaffet til Frederiksberg Sporvejsselskab, der brugte den på deres linie ad Strøget og Gammel Kongevej. En Google-søgning på Keifler leder også hurtigt frem til dit eget galleri med vognen og oplysningen om at vognen havde nr. 6.

Michael Olsens side om vognen fortæller videre, at den kom til Ørby i 1913, året for indsættelse af motorbusser på Strøget. I 1972 blev den overtaget af Børge Kaa, istandsat og brugt bla.a. ved Ålholm Automobilmuseum. Senere har Sporvejshistorisk Selskab så overtaget vognen.

Med venlige sporomnibus-hilsner
Leif Jørgensen

Avatar

Kalenderlåge 24½

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/12 2012, 16:55 (4381 dage siden) @ Leif Jørgensen

Til at begynde med så er det en sporomnibus designet af Adofph Keifler og anskaffet til Frederiksberg Sporvejsselskab, der brugte den på deres linie ad Strøget og Gammel Kongevej. En Google-søgning på Keifler leder også hurtigt frem til dit eget galleri med vognen og oplysningen om at vognen havde nr. 6.

Michael Olsens side om vognen fortæller videre, at den kom til Ørby i 1913, året for indsættelse af motorbusser på Strøget. I 1972 blev den overtaget af Børge Kaa, istandsat og brugt bla.a. ved Ålholm Automobilmuseum. Senere har Sporvejshistorisk Selskab så overtaget vognen.

Med venlige sporomnibus-hilsner
Leif Jørgensen

Ja ja - OK - den var måske for nem - men du mangler at finde historien om hvordan den kom til Ørby. Den kan du også finde på nettet -og det er en ganske underholdende historie.

Link til den primære kilde fordres :-)

Kalenderlåge 24½

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 24/12 2012, 22:36 (4380 dage siden) @ Michael Deichmann

Jvf. Michael Olsens side er det Vejby-Tibirke Årbog 1984, hvor et af bidragene har overskriften Rådhuspladsen – Kgs. Nytorv – Ørby T/R. Herfra kan citeres følgende:

"Der var nok megen undren og underfundig tale hos købmanden i Ørby en formiddag i året 1913.
På mejeriets grund stod en sporvogn. På et brædt over vognens vinduer stod ejernavnet malet - »Frederiksberg Sporveje« samt ruten den gennemkørte »Raadhuspladsen - Tivoli Zoologisk Have - Kgs. Nytorv.«
Nok var Ørby med sin smed og sit mejeri en kendt by, men at sporvejene skulle udvide sin service så meget, at en lille nordsjællandsk landsby skulle kunne få direkte forbindelse til storbyen, kunne ingen fatte.
En forklaring, på sporvognens ankomst til Ørby, fremkom på det tidspunkt da to af byens spidser, en gårdejer og mejeribestyreren, op ad dagen fik øjne og mæle. I forblommede vendinger fortalte de, at de sammen havde »oplevet« København og på et eller andet tidspunkt »købt« en sporvogn. Men - kun en lille flig af selve sporvognskøbet blev løftet, handelsforløbet blev ikke udpenslet og prisen på en sådan vogn ikke opgivet. Men i »løftet«stemning, de sad højt på bukken, var de i nattens løb ankommet til hjembyen.
Ørby var blevet en seværdighed rigere - men intet varer evigt. Byen er i dag ikke, hvad den var engang.
"

Med venlige citerende hilsner
Leif Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak