Avatar

Overkørsel 342 i Randers

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/12 2012, 21:58 (4381 dage siden)

Når man kører med tog fra Randers mod nord følger jernbanen det første stykke ud ad Randers station landevejen mod Viborg. I vestenden af Randers station drejer jernbanen mod nord og passerer under Viborgvej i en meget spids vinkel, hvilket gør, at togpassagererne kan få indtryk af nærmest at køre i en tunnel.

Men sådan har det ikke altid været. Før i tiden drejede banen lidt mod syd for så igen at dreje mod nord og krydse Viborgvej i niveau i overkørsel 342.

[image]
Kort der viser den nuværende linieføring samt den tidligere tracé. Overkørsel 342 lå lige vest for Hornbæk Kro.

På Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg har jeg fundet en tegning over overkørslen. Som det fremgår af tegningen ligger vogterhus 104 et stykke fra overkørslen. Det kan skyldes, at der simpelthen ikke har været plads til vogterhuset mellem overkørslen og bækken. Men det kan også skyldes andre - ukendte - årsager, som det kunne være interessant at få afdækket. Det, der især tricker mig, er den betegnelse, man har sat på bygningen ved overkørslen, nemlig ordet "Blokpost". Alle her i herreværelset er jo klar over, at en blokpost er noget helt andet en en "ledvogterhytte".

Klik på tegningen for højere opløsning.

Bemærk: Det geodætiske kort vender "normalt" (nord er opad). DSB-tegningen vender "omvendt" (syd er ca. opad).

[image]
Overkørsel 342. Tegning 12. december 1931, DSB 10. banesektion. Bemærk at der er klokke ved både vogterhuset og "blokposten". Klik på tegningen for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland, TTDSB-100A BB-510/Thomas Boberg Nielsen.

Som nogen måske vil vide, er www.randers-aalborg.dk et af mine interesseområder. I den anledning "screener" jeg løbende markedet for gamle postkort og billeder og underligt nok, er der aldrig dukket et billede eller postkort op af overkørsel 342. Overkørslen kan være afbilledet et eller andet sted i litteraturen eller på nettet. Jeg har blot aldrig stødt på den - så vidt jeg husker.

Havde vi et billede af overkørslen, kunne vi sikkert bedre gør os kloge på, om den nævnte "Blokpost" reelt var en blokpost med deraf følgende sikkerhedsmæssig funktion eller om der i virkeligheden bare er tale om en ledvogterhytte. Men det er sjældent at se en sådan "fejl" på en officiel DSB-tegning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Overkørsel 342 i Randers

af Asger Christiansen, 23/12 2012, 22:40 (4381 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

En kommentar udenfor emnet: på det geodætiske kort ses Frøvadsholm i øverste, venstre hjørne. Stedets hovedbygning var 1859-1872 udlejet som bolig for den engelske overingeniør Frederick James Rowan. Han var øverste leder ved anlæg af de første jysk-fynske jernbaner.

Overkørsel 342 i Randers

af UTJ, 24/12 2012, 05:13 (4381 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Laeg i oevrigt maerke til at kortet ikke er rettet helt igennem mht der 'nye' remiseanlaeg med baade rundremise og senere motorremise.

Overkørsel 342 i Randers

af KimC, 24/12 2012, 15:31 (4381 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

På Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg har jeg fundet en tegning over overkørslen. Som det fremgår af tegningen ligger vogterhus 104 et stykke fra overkørslen. Det kan skyldes, at der simpelthen ikke har været plads til vogterhuset mellem overkørslen og bækken. Men det kan også skyldes andre - ukendte - årsager, som det kunne være interessant at få afdækket.

Placeringen af vogterhuset er ikke specielt heldig, en placering i en af de to stumpe vinkler ville have løst mange problemer. Og Statsbanerne havde jo adgang til at ekspropriere den jord de måtte have brug for.

Det, der især tricker mig, er den betegnelse, man har sat på bygningen ved overkørslen, nemlig ordet "Blokpost". Alle her i herreværelset er jo klar over, at en blokpost er noget helt andet en en "ledvogterhytte".

Der er ikke nogen afstandsreference på det gæodætiske kort, men ad landevejen kan man se 2 km og 3 km markeret, dog givetvist ikke med stationen som udgangspunkt. Ud fra disse angivelser ser det ud til at Ovk 342 har ligget ca 800 m fra stationen. Ovk 342 kan jo have været en kombineret overkørsel og mellemblokpost, men giver det nogen mening at placere en sådan under en kilometer fra stationen, og dermed endnu kortere afstand fra stationens I og U signaler? Det giver et blokafsnit på ikke over ca en halv kilometer, det har man jo ikke engang i dag?

Overkørsel 342 i Randers

af Lars, 24/12 2012, 18:12 (4380 dage siden) @ John

og man kan stadig se den gamle trace i landskabet.
[image]

Her er målebordsbladet fra gamle dage

[image]

og et luftfoto fra 1954.

Se også Google earth, traceen er synlig endnu.

[image]

Banerne har delt sig lige vest for Museumstyogs haller.

Nå, kalkunen er ved at være klar...

Overkørsel 342 i Randers

af Børge Sundahl, 25/12 2012, 10:15 (4380 dage siden) @ Lars

Hej

Og så er der igen kommet en bro over Nørreåen ved Fladbro på den gamle tracé.
Det er Gudenåstien, der går fra Langå til Randers.

M v h og god jul

Børge

Overkørsel 342 i Randers

af Asger Christiansen, 26/3 2013, 18:17 (4288 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dagbladet Djursland, 16. april 1940:
Dobbeltsporet Randers-Bjerregrav tages i brug i dag. Den gamle linie ved Hornbæk er hermed overflødig, og overskæringen vil blive nedlagt snarest.

Overkørsel 342 i Randers

af peter dj, 5/4 2013, 14:18 (4279 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej!


Jeg er ny herpå, så kan være at jeg lige mangler nogle fagudtryk.
Som Randers borger har jeg fundet dit indslag interessant. Så tager det lige op igen.
Vi har en side på Facebook om Randers og her er tit fotos og spørgsmål om byens jernbaner.
Sporet mod Hobro og mod Langå, var enkelte i starten? Delte de sig ved "vasen" imod begge byer og forsatte ind mod banegården i et enkelt, eller var der to spor ind mod Randers?
For kan være at skiftesporet blev betjent fra denne blokpost?
Har læst, at der var trinbræt/banegård ved Over Hornbæk? Kan det passe?
Var der et trinbræt ved kroen ved overkørslen? Her lå der en zoo park. Kunne være at der var et ligesom ved Fladbro kro længere mod syd af Langå sporet.
Sporet imod Langå, blev det til to enkeltspor til henholdsvis imod Århus og imod Viborg. For mener og at have læst, at Langå/Viborg egentlig startede i Randers som Randers/Viborg.


mvh Peter

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak