Avatar

Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/8 2018, 21:03 (2361 dage siden) @ T. Rithmester

Hejsa,

Jeg bliver ved....

Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning

Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.


Ja, Obling var Holdeplads med offentligt Sidespor fra banens åbning men omklassificeredes pr. 1. april 1920 til Billetsalgssted med offentligt Sidespor. Ekspeditionen af banepakker >ophørte før 1933, men da ikke alle Reglementer for befordring af Frimærkepakker synes at have overlevet, er det svært at sige helt nøjagtigt hvornår. Sikkerhedsmæssigt var Obling >T&S hele sin levetid.

Der kan man bare se, det er helt nyt for mig :-)

Det er der ikke noget at sige til. Det er en af de mest ukendte danske privatbaner. Og bygningen bærer også præg af at være arkitekttegnet, selv om vinduerne er skiftet ud. Ifølge Weilbachs kunstnerleksikon blev banen bygninger tegnet af Axel Preisler og Einar Ambt i fællesskab, så de står givetvis også bag Obling.
Og under betegnelsen 'Holdeplads' hører også, at der var ekspedition af stykgods, som der så har været et opbevaringssted til - men dog næppe meget gods, hvilket forklarer nedrykningen til B&S.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere
DSB N207 1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak