![Avatar](images/avatars/1750.jpg)
Hvad blev der af ekspeditionsbygningen fra Obling?
Hejsa,
Jeg bliver ved....
Ved Obling holdeplads/billetsalgssted var der fra NTJ's åbning i 1913 en ekspeditionsbygning
Var Obling et billetsalgssted ?
Jeg har altid været af den opfattelse, at Obling "kun" var et trinbræt.
Ja, Obling var Holdeplads med offentligt Sidespor fra banens åbning men omklassificeredes pr. 1. april 1920 til Billetsalgssted med offentligt Sidespor. Ekspeditionen af banepakker >ophørte før 1933, men da ikke alle Reglementer for befordring af Frimærkepakker synes at have overlevet, er det svært at sige helt nøjagtigt hvornår. Sikkerhedsmæssigt var Obling >T&S hele sin levetid.
Der kan man bare se, det er helt nyt for mig
Det er der ikke noget at sige til. Det er en af de mest ukendte danske privatbaner. Og bygningen bærer også præg af at være arkitekttegnet, selv om vinduerne er skiftet ud. Ifølge Weilbachs kunstnerleksikon blev banen bygninger tegnet af Axel Preisler og Einar Ambt i fællesskab, så de står givetvis også bag Obling.
Og under betegnelsen 'Holdeplads' hører også, at der var ekspedition af stykgods, som der så har været et opbevaringssted til - men dog næppe meget gods, hvilket forklarer nedrykningen til B&S.