Den ukendte privatbane
Go´morn til alle hér i ”herreværelset”, ka´ stadig dufte lidt røg fra Cohiba´en og lidt duft fra cognac´en og det er vel også på tide at rulle gardinerne op og MULIGVIS lufte lidt ud for at se, hvad dagen bringer.
Thomas er jo så venlig at bringe os tilbage til en svunden tid med bl.a. at fortælle os lidt om ØJJ, der blev overtaget af staten.
Og dette selskab havde jo selvfølgelig noget materiel at gøre godt med, der blev ”virksomhedsoverdraget” Statsbanerne.
Trods privatbane, havde man i hvert tilfælde på lokomotivsiden et samarbejde i forbindelse med indkøb. Man samarbejde med de Jydsk-Fynske statsbaner og Silkeborg-Herningbanen. Dette resulterede i nogle mindre Lokomotiver byggede fra Hanomag i Tyskland og for alles vedkommende leverede mellem 1975 og frem til 1877.
ØJJ fik to leveringer, nemlig ØJJ nr. 1 til 4 i 1876 og nr. 5 til 7 i 1877.
De var alle af typen 0-B-1h2T2, ret små, men passende til lige den bane. Ved overtagelsen fik de litra L (litrabetegnelsen for lokomotiver officielt indført 1879 ved JFJ) og nr. 110 – 116.
Som nogle muligt ved (måske husker i Erritsø ) blev de hurtigt for små for statsbanerne og man valgte at ombygge et par få stykker til rangerlokomotiver med samme litra . Den tidligere ØJJ nr. 2 blev i 1907 ombygget til et sådanne og fik nummer 66. De resterende blev alle udrangerede og ophuggede omkring det forrige århundredeskifte.
Herunder en tegning af hvordan lokomotiverne så ud med JFJ skorstensbånd på.
Ønsker alle en forhåbentlig god lillejuleaftens dag og aften
Med venlig julehilsen
Steffen