Hej Thomas og Morten
Skives anden stationsbygning blev indviet i 1884, da stationen blev udvidet i forbindelse med bygningen af Sallingbanen. Den første stationsbygning lå længere ind mod byen og blev jo nok revet ned derefter. I en gammel artikel i "det røde jerrnbaneblad" (februar eller marts 1962) har S A guldvang vist et billede af "den gamle station" i Thomsensgade. Stationen har aldrig ligget dér, men det er materialerne fra den gamle station, der genopstod som Thomsensgade 17. Det viste "streetview" viser bygningen med nutidige forkerte vinduer; billedet i den omtalte artikel har et lille billede, hvor bygningen har de oprindelige vinduer.
Hej Jens og Thomas,
Nu har jeg fundet en kilde til oplysningen om, at stationsbygningen først skulle være nedrevet omkring 1. Verdenskrig, nemlig en artikel af Niels Mortensen "1865: Skives banegårdsproblemer begynder" i Jernbanehysterisk årbog '90.
I artiklen er der på p. 18 gengivet to fotos fra den første skive station, hvoraf det ene tydeligt viser stationsbygningen og dennes murbuer omkring vinduerne m.m. Billedet er optaget på en ortokromatisk film. De tidlige fotografiske film, der kun var følsomme for blåt og violet lys; senere udvikledes ortokromatiske film, der tillige var følsomme for grønt lys, mens de senere pankromatiske film er følsomme for hele farvespektret. Den ortokromatiske film havde den egenskab, at den gengav rødt meget lyst, hvilket får bygningen i Skive til at fremstå som en lys gulstensbygning.
Ved sammenligning af bygningsdetaljerne på stationsbygningen og Thomsensgade 17, så mener jeg at der er så meget overensstemmelse mellem murbuerne omkring bygningernes store vinduer, at der kan være tale om genbrug. Med hensyn til, at BBR-registeret nævner år 1900 som opførelsestidspunkt for Thomsensgade 17, så er det min erfaring fra ejendomsbranchen, at der er mange fejl i BBR, som er baseret på overleveret materiale fra kommunerne. Dette kan forklare, at der er 12 år mellem ibrugtagningen af Skives anden stationsbygning i 1888 og dateringen af Thomsensgade 17, der fsv. først godt kan være nedrevet i slutningen af 1890'erne. Der kendes generelt ikke mange fotos fra før ca. 1895-1900 af jernbanebygninger - og da slet ikke fra provinsen.
At der i Thomsensgade 17 indgår bygningsdele fra en ældre bygning, tvivler jeg ikke på, for mage til arktektonisk uharmonisk og grimt bygværk skal man op i nutiden for at finde.