Hej.
Husker jeg ret, var sagen endnu mere imponerende. Der var også en bevogtet vejoverkørsel, der også kostede penge, men sagen var bare den, at vejen kun gik til åen, og der manglede en bro over åen. Endnu i 60'erne kunne man se vejen over bane og å fortsætte op gennem Bjørslev Plantage. Jeg kørte på vejen både i min militære jeep og et par år efter i min fars bil. Da var vejen gennem skoven, trods det den så fin ud på kortet, kun en markvej. Ved et af besøgene kom en traktor og kørte over åen, så der må have været et vadested. Min jeep skulle dog ikke nyde noget. Vi skulle jo selv gøre den ren, og erstatte den, hvis den ikke kunne svømme.
Dette projekt var ikke det eneste, hvor man prøvede at tegne projekter ind på kort for at være fremsynede og så bagefter opdagede, at planerne aldrig blev til noget. I mange år gemte min far nogle jernbanekort til ophæng i kupeerne, hvor en bane fra Holsted til Holsted by var afsat.
Tilbage til sagen: Sporene skyldes Første Verdenskrig og et brunkulsleje i Bjørslev Plantage, hvor Hedeselskabet var involveret. Allerede 1920 vendte kullene tilbage selv om brunkul og tørv 1921 - 22 fik en kort renaissance på grund af en minearbejderstrejke.
Jeg skal se, hvad mit arkiv rummer om Bjørslev Brunkulsleje. Kommer der ikke mere i et yderligere indlæg, er det fordi filen er for stor til mediet her.
Mvh. BH.