Avatar

Bjørslev Sidespor

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/8 2018, 13:09 (2379 dage siden)

Jenny Lyngaa har være så venlig at sende mig nedenstående avisklip fra avisen "Himmerland" fra 17. maj 1921. Så vidt jeg kan finde ud af, må der være tale om Bjørslev Sidespor.

Jeg kender ikke baggrunden for, at det koster over 10.000 kr. om året at bevogte sidesporet (og altså ikke leddet). Og hvilken "garanti" mod gentagelser er det mon, ministeriet udsteder?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


[image]

Bjørslev Sidespor

af Bent Hansen, 5/8 2018, 21:48 (2378 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Husker jeg ret, var sagen endnu mere imponerende. Der var også en bevogtet vejoverkørsel, der også kostede penge, men sagen var bare den, at vejen kun gik til åen, og der manglede en bro over åen. Endnu i 60'erne kunne man se vejen over bane og å fortsætte op gennem Bjørslev Plantage. Jeg kørte på vejen både i min militære jeep og et par år efter i min fars bil. Da var vejen gennem skoven, trods det den så fin ud på kortet, kun en markvej. Ved et af besøgene kom en traktor og kørte over åen, så der må have været et vadested. Min jeep skulle dog ikke nyde noget. Vi skulle jo selv gøre den ren, og erstatte den, hvis den ikke kunne svømme.

Dette projekt var ikke det eneste, hvor man prøvede at tegne projekter ind på kort for at være fremsynede og så bagefter opdagede, at planerne aldrig blev til noget. I mange år gemte min far nogle jernbanekort til ophæng i kupeerne, hvor en bane fra Holsted til Holsted by var afsat.

Tilbage til sagen: Sporene skyldes Første Verdenskrig og et brunkulsleje i Bjørslev Plantage, hvor Hedeselskabet var involveret. Allerede 1920 vendte kullene tilbage selv om brunkul og tørv 1921 - 22 fik en kort renaissance på grund af en minearbejderstrejke.

Jeg skal se, hvad mit arkiv rummer om Bjørslev Brunkulsleje. Kommer der ikke mere i et yderligere indlæg, er det fordi filen er for stor til mediet her.

Mvh. BH.

Bjørslev Sidespor

af Niels, Aarhus, 7/8 2018, 13:06 (2377 dage siden) @ Bent Hansen

Husker jeg ret, var sagen endnu mere imponerende. Der var også en bevogtet vejoverkørsel, der også kostede penge, men sagen var bare den, at vejen kun gik til åen, og der manglede en bro over åen. Endnu i 60'erne kunne man se vejen over bane og å fortsætte op gennem Bjørslev Plantage. Jeg kørte på vejen både i min militære jeep og et par år efter i min fars bil. Da var vejen gennem skoven, trods det den så fin ud på kortet, kun en markvej. Ved et af besøgene kom en traktor og kørte over åen, så der må have været et vadested. Min jeep skulle dog ikke nyde noget. Vi skulle jo selv gøre den ren, og erstatte den, hvis den ikke kunne svømme.

Hej

Lidt søgning på diverse kort på Historisk Atlas og Kraks luftfotografi fra 1954 giver dette resultat:
Dels ses brunkulslejernes placering på 4 cm kort fra 1953-1976, dels ses der et Vad på Lavkantkortet fra 1901-1945 og endelig anes der svagt på kraks luftfoto fra 1954 en spang og en vej, der fortsætter på begge sider af åen dér, hvor der er angivet et vad.
[image]
[image]

Venlig hilsen

Niels H

Bjørslev Sidespor

af Bent Hansen, 6/8 2018, 08:18 (2378 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Sidesporet var bygget til at betjene en række tørveværker og to brunkulslejer i omegnen. Primus motor her var nok Hedeselskabets Forsøgstørveværk.

Der var den hage, at de fleste af kunderne boede hinsides Vond Å, og der var som anført endnu ikke bygget en bro over åen. Endvidere var mange af værkerne sent ude. Kullene kom tilbage, før investeringerne var hjemme.

Hvordan værkerne nord for åen fik tørvene frem, vides ikke. Der er flere meldinger om tipvognsspor frem til DSB, men ikke noget om en bro over åen. Der er sogar rygter om to damplokomotiver, Poul og Tove, der har været på tapetet i dette forum før. Jeg tror dog igen, at det er en journalist, der har fået stednavnene i den mørke Jylland galt i halsen. Tove og Poul kørte i et andet brunkulsleje.

Resterne af broen var en af de ting, jeg var ude at kigge efter i sin tid (første gang 1960,) men jeg har før søgt brorester uden at finde dem. Først når en lokalhistoriker forbarmede sig og gik med med, lykkedes det (Københoved Mergelleje/Kongeåen endda under Første Verdenskrig!)

Udførlige beretninger om sidesporet er sendt til spørgeren.

Mvh. BH.

Bjørslev Sidespor

af Allan T, 7/8 2018, 11:51 (2377 dage siden) @ Bent Hansen

Hej. Hvor nøjagtigt lå dette sidespor og overkørsel mellem Kibæk og Troldhede?
Jeg kan ikke finde et kort, hvor sidesporet er angivet.
På forhånd tak

Allan

Avatar

Bjørslev Sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/8 2018, 11:59 (2377 dage siden) @ Allan T

Hej. Hvor nøjagtigt lå dette sidespor og overkørsel mellem Kibæk og Troldhede?
Jeg kan ikke finde et kort, hvor sidesporet er angivet.
På forhånd tak

56.009235, 8.776004

Var så lidt
Morten

Bjørslev Sidespor

af Ole Lund Jensen, 21/8 2018, 07:25 (2363 dage siden) @ Bent Hansen

Hvis sidesporet skulle betjene forsøgstørveværket samt et eller flere brunkulslejer nord for banen, vil det være nærliggende at gå ud fra, at sidesporet var anlagt på nordsiden af banen; men vides det med sikkerhed, at det var tilfældet? - Der var jo nemlig også et brunkulsleje på sydsiden af banen. Hvis tørv og brunkul har været bragt til sidesporet per smalsporsbane eller grusvej, så har der vel bare været tale om et sidespor lagt parallelt med strækningssporet - eller drejede det væk fra strækningssporet? Det vides vel med sikkerhed, at det ikke har været ført over åen nord for banen, og i så fald har det ikke haft megen gavn at lade det dreje en smule væk fra strækningssporet.

Morten har allerede oplyst os koordinater for sidesporets placering, men måske nogen ydermere kunne oplyse kilometerangivelsen - gerne med reference til nabostationernes kilometerangivelser, da strækningens kilometrering jo kan være korrigeret i de 95 år, der er forløbet siden sidesporets nedlæggelse

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Avatar

Bjørslev Sidespor

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/8 2018, 12:20 (2363 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Hvis sidesporet skulle betjene forsøgstørveværket samt et eller flere brunkulslejer nord for banen, vil det være nærliggende at gå ud fra, at sidesporet var anlagt på nordsiden af banen; men vides det med sikkerhed, at det var tilfældet? - Der var jo nemlig også et brunkulsleje på sydsiden af banen. Hvis tørv og brunkul har været bragt til sidesporet per smalsporsbane eller grusvej, så har der vel bare været tale om et sidespor lagt parallelt med strækningssporet - eller drejede det væk fra strækningssporet? Det vides vel med sikkerhed, at det ikke har været ført over åen nord for banen, og i så fald har det ikke haft megen gavn at lade det dreje en smule væk fra strækningssporet.

Morten har allerede oplyst os koordinater for sidesporets placering, men måske nogen ydermere kunne oplyse kilometerangivelsen - gerne med reference til nabostationernes kilometerangivelser, da strækningens kilometrering jo kan være korrigeret i de 95 år, der er forløbet siden sidesporets nedlæggelse

Hejsa,

Kibæk km 14,6, Bjørslev km 19,4, Troldhede km 23,0. De tidligere oplyste koordinater er baseret på luftfotos, som man kan søge på f.eks. i Kraks kort. Mit bud er, at sidesporet lå på sydsiden af banen. Her er fotoudsnit fra 1954:


[image]

Bjørslev Sidespor - historien gentager sig!

af Niels, Aarhus, 7/8 2018, 14:12 (2377 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jenny Lyngaa har være så venlig at sende mig nedenstående avisklip fra avisen "Himmerland" fra 17. maj 1921. Så vidt jeg kan finde ud af, må der være tale om Bjørslev Sidespor.

Historien gentager sig - eller hvad? - Nedenstående historie findes i Samvirke fra d. 15/3 1957 og beskriver en bevogtet overskæring ved Klinkvig, som er det sted jeg længere nede i tråden har vist på kortene, hvor der findes et vadested over Vond Å. Historien og kortene hænger fint sammen, men kan det virkelig passe, at Statsbanerne 36 år efter den første historie ikke har fået øje på en tilsvarende ubenyttet overskæring i ganske kort afstand fra den første, der omtales i "Himmerland" i 1921 - eller hvad? :-D
[image]

Venlig hilsen

Niels H.

Bjørslev Sidespor - historien gentager sig!

af Jens V, 7/8 2018, 14:24 (2377 dage siden) @ Niels

Jenny Lyngaa har være så venlig at sende mig nedenstående avisklip fra avisen "Himmerland" fra 17. maj 1921. Så vidt jeg kan finde ud af, må der være tale om Bjørslev Sidespor.


Historien gentager sig - eller hvad...


[image]

Borris 15.07.2010, ovk 237a.... :-)

Avatar

Bjørslev Sidespor - historien gentager sig!

af Morten Flindt Larsen, København K, 7/8 2018, 16:50 (2377 dage siden) @ Niels

Jenny Lyngaa har være så venlig at sende mig nedenstående avisklip fra avisen "Himmerland" fra 17. maj 1921. Så vidt jeg kan finde ud af, må der være tale om Bjørslev Sidespor.


Historien gentager sig - eller hvad? - Nedenstående historie findes i Samvirke fra d. 15/3 1957 og beskriver en bevogtet overskæring ved Klinkvig, som er det sted jeg længere nede i tråden har vist på kortene, hvor der findes et vadested over Vond Å. Historien og kortene hænger fint sammen, men kan det virkelig passe, at Statsbanerne 36 år efter den første historie ikke har fået øje på en tilsvarende ubenyttet overskæring i ganske kort afstand fra den første, der omtales i "Himmerland" i 1921 - eller hvad? :-D
[image]

Sådan, jo den er god nok! Uden at have set artiklerne, kan man ved søgning i Mediestream konstatere, at der den 21. januar 1957 er artikler med ordene "ledvogter" og "klinkvig" i Holstebro Dagblad, Morsø Folkeblad og Aalborg Stiftstidende, og to dage senere er historien også i Randers Amtsavis, Jyllands-Posten og Information efterfulgt af enkelte mindre blad i de følgende dage. Da Bjørslev sidespor blev nedlagt i 1923, må historien jo så blot dreje sig om en banevogterpost/banearbejderbolig med et gammelt led, der ikke benyttedes noget videre. At vejen på stedet i 1957 ikke havde været benyttet i "mange år" passer meget godt, for behovet er vel forsvundet med brunkulsgravningens ophør og det nye vejanlæg. Men banearbejderen i huset har sikker gjort god gavn alligevel med linjeeftersyn, sporvedligeholdelse etc. Det var hans stilling og arbejdsopgaver, som var hovedformålet med huset og dets placering, og han kunne ikke spares væk med blinklys. Familien skulle have løn og bolig under alle omstændigheder. Hans hustru har bare haft en lettere tjans end sine søstre ved overskæringer andre steder, og det er der så nok nogen, der har haft ondt i måsen over.

Bjørslev Sidespor

af Ole Lund Jensen, 7/8 2018, 17:34 (2377 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Jan Svendsens bog "Det brune guld - Brunkulseventyret i Danmark" fra 2010 står der på side 142 følgende med relation til Bjørslev sidespor:

"I 1917 blev det første sidespor til kullejer anlagt fra Troldhede Station fire km nordøst til statens leje og fire år senere forlænget til Torvig. DSB fik ansøgninger om spor til lejerne ved Skærbækgaard, som havde kontrakt på cirka 2.000 vognlæs.

Samme år havde Hedeselskabet i Bjørslev Plantage anlagt et forsøgstørveværk, som benyttede sidespor, men i 1923 lukkede både sidesporet fra Troldhede og tøveværket. Da DSB anlagde kulsporet, overvejede etaten faktisk at anlægge spor til henholdsvis kul og mergel. I det hele taget kæmpede de "nye" brunkul mod de "gamle" mergel og tørv om besporingen".

På billedet i avisudklippet ser det i øvrigt ud som om der står et armsignal i det fjerne, så sidesporet må vel have været dækket af dækningssignaler - eller hvad de end hed på den tid.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak