Grenå-Ryomgård togafvikling.
Det er ikke meget konkret, jeg kan byde ind med, men måske lidt, der kan have interesse.
Det er korrekt, at U-knappen på en station uden U-signal bruges til at fastlægge udkørselstogvejen og (i dag) til at aktivere eventuelle overkørsler i udkørselsenden, der kun tænder ved fastlagt togvej.
Her et ikke voldsomt godt foto fra en af de få tilbageværende stationer uden U-signal, Bredebro:
Piletableauet pegende væk fra stationen tænder, når togvejen er fastlagt.
M.h.t. Rå kan jeg ikke udtale mig konkret, men jeg er stødt på noget lignende i Vemb:
Der ses en rød knap over sporsignaturen under I-signal A, og det er tydeligt, at der, inden linjeblok-tableauerne blev monteret, har siddet et piletableau pegende mod stationen lige under den røde knap. Forholdet er identisk i den anden stationsende.
Den røde knap er ikke omtalt i det nugældende instruktionsstof (lokalbeskrivelsen).
Og så udstiller jeg også lige min svigtende hukommelse: Mindes nemlig svagt, at jeg har spurgt en ekspert om funktionen af den røde knap og tableauet, men jeg husker ikke svaret. Skal prøve igen, næste gang jeg kommer i kontakt med pågældende ekspert, hvis ikke han læser med her...