Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 31/7 2018, 14:18 (2384 dage siden)

Hej

Et spørgsmål angående trafikken Grenå-Ryomgård ca 1977.

På Ryomgårds signal-betjeningstavle forekom der ved indkørselsignalet fra Grenå en sort knap med teksten "Formelding" og derover en rødt pilformet tableu, som pegede ind mod stationen og nederst på tavlen to knapper, en blå med tilhørende tableaulampe og ved siden af den en rød med teksten "Tilbagetagn. Gr-Ar".
Ved indkørselssignalet fra Århus var en tilsvarende sort knap ved basis af signaltableauet.

Jeg mistænker det kan noget at gøre med at Grenå kan have været ubetjent, noget som ser ud til også at kunne være tilfældet for Ryomgård (nøglelås). Interessant er at der ikke var udkørselssignaler men dog U-knapper ved I og S knapperne ved indkørselssignalerne, formodentlig for togvejsfastlægning ved udkørsel. Det var også tydeligt at tavlen var ombygget fra "bedre tider" da stationen var rigtig forgreningsstation.

Er der nogen der har betjent anlægget dengang eller ligger inde med instrukser for strækningen eller andre relevante oplysninger vil jeg være taknemmelig for at om det.

Med venlig sommerhilsen
Lars Møller Jensen.

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Jens V, 31/7 2018, 20:49 (2383 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det er ikke meget konkret, jeg kan byde ind med, men måske lidt, der kan have interesse.

Det er korrekt, at U-knappen på en station uden U-signal bruges til at fastlægge udkørselstogvejen og (i dag) til at aktivere eventuelle overkørsler i udkørselsenden, der kun tænder ved fastlagt togvej.

Her et ikke voldsomt godt foto fra en af de få tilbageværende stationer uden U-signal, Bredebro:

[image]

Piletableauet pegende væk fra stationen tænder, når togvejen er fastlagt.

M.h.t. Rå kan jeg ikke udtale mig konkret, men jeg er stødt på noget lignende i Vemb:

[image]

Der ses en rød knap over sporsignaturen under I-signal A, og det er tydeligt, at der, inden linjeblok-tableauerne blev monteret, har siddet et piletableau pegende mod stationen lige under den røde knap. Forholdet er identisk i den anden stationsende.

Den røde knap er ikke omtalt i det nugældende instruktionsstof (lokalbeskrivelsen).

[image]

Og så udstiller jeg også lige min svigtende hukommelse: Mindes nemlig svagt, at jeg har spurgt en ekspert om funktionen af den røde knap og tableauet, men jeg husker ikke svaret. Skal prøve igen, næste gang jeg kommer i kontakt med pågældende ekspert, hvis ikke han læser med her... ;-)

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Georg Schmidt, 31/7 2018, 21:36 (2383 dage siden) @ Jens V

Jeg afløste i Ryomgård et par uger i 1984 og 85, det er godt nok nogle år senere end 1977, men anlægget var nok ikke ændret meget. Mindes ikke anlægget var specielt i forhold til andre 54 anlæg. Efter man var mødt 4.45 om morgenen, startede man med at nødopløse, og så gik der ikke mange minutter før godstoget blev afmeldt fra FC øst i Århus. Mon ikke knappen er til tilbagetagning af togvej. Det er mange år siden og det kniber lidt med hukommelsen.:-D
Herunder Vemb 8/6 1973.

[image]


[image]

M v h
Georg

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Jens V, 31/7 2018, 23:08 (2383 dage siden) @ Georg Schmidt

Mon ikke knappen er til tilbagetagning af togvej.


Naturligvis... og jeg har oven i købet selv siddet ved et af de sidste anlæg med manuel tilbagtagning. Det ER slemt med den hukommelse...! :-)

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 1/8 2018, 18:09 (2383 dage siden) @ Jens V

Hej Jens og Georg samt alle andre forumlæsere.

Mit spørgsmål gik mest på knappen (sort) "Formelding" ved I-signal fra Grenå, i forbindelse med et rødt pilformet tableau pegende mod stationen, der var ikke andre pilformede tableau på tavlen i sporsignaturer mm. Som nævnte var der en tilsvarende sort knap ved I-signal fra Århus men som sagt intet pilformet tableau der.
Min egen hypotese handler om særlige forholdsregler i de perioder hvor Grenå har været ubetjent. 1977 var jo før nærbanen og der var ganske sparsom trafik på banen.
Det andet spørgsmålstegn tror jeg Georg har svaret på ved information om nødopløsning af togvej før første tog (tilbagetagning Århus-Grenå).
Tak for hjælpen.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Torben Hansen, 4/8 2018, 09:03 (2380 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hejsa.

Kan det ikke "bare" være knappen til at afstille formelder fra Grenå?

Den knap findes også i Viborg, hvor den hedder "Formelder Langå og Formelder Struer"

[image]

[image]

Mvh.
Torben

Grenå-Ryomgård togafvikling.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 4/8 2018, 13:02 (2380 dage siden) @ Torben Hansen

Hejsa.

Kan det ikke "bare" være knappen til at afstille formelder fra Grenå?

Den knap findes også i Viborg, hvor den hedder "Formelder Langå og Formelder Struer"

[image]

[image]

Mvh.
Torben

Hej Torben,

Ja det lyder jo som en fornuftig forklaring. Tak for den.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Jernbanebøger

Sorøkatastrofen

Sorøkatastrofen. Pris 225 kr.

Læs mere
DSB T299Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak