Rundremise på Østerport st.
Go´eftermiddag
Det kan måske undre, at der var to remiser ved Østerport station, i gamle dage benævnt Maskindepot København Ø.
Men ser man f.eks. på de ture som København Ø skulle køre, var der alligevel en fornuftig forklaring. Man skal huske på, at det vi i dag kender som ”Boulevard Banen” eller ”Røret” mellem den nuværende Københavns 3. station (åbnet 1911) Hovedbanegården og Østerport station, slet ikke eksisterede. Derfor skulle alle tog nordpå, enten køres fra Københavns 2nd stations satellitstationer, nemlig Stationerne II (Nordbanestation) eller III (Klampemborgbanenstation) eller fra den ”nye station” ved Østerbro (eller Østbanegården) åbnet 1897 i forbindelse med Kystbanen til Helsingør.
København Ø var ansvarlig (pr. 1. maj 1910) for godstogene fra København Ø – Lyngby - Helsingør og tilbage til København Ø, samt ikke mindst persontogene fra København Ø – Rungsted - Helsingør og retur. Maskindepotet skulle køre 2 ture, nemlig 9. tur (gods) og 10. tur (person) i den daværende 1. Maskinkreds.
Tur 9, Godstog København Ø – Lyngby – Helsingør – København Ø,
3 stk. litra G samt 6 sæt personale (12 lokomotiv mænd)
Tur 10, Persontog København Ø – Rungsted – Helsingør,
12 stk. litra O samt 12 sæt personale (24 lokomotiv mænd).
Det gav i alt 15 lokomotiver og 36 lokomotiv mænd, hertil Lokomotivmester, remisepersonale, pudsere og ikke mindst Togførere og Togbetjente, i alt omkring 75 til 100 personer ved Maskindepotet og Trafikfolkene.
Yderligere havde Maskindepotet et hold reserve og nedbrud. Og når udvask ca. hver 5. dag skulle gennemføres samt gennemføre pligtige eftersyn og almindelige forekomne reparationer m.v., var antallet af maskiner og personale lige kun akkurat tilfredsstillende, ikke mere. Var en maskine længere ud af drift løb regnskabet ikke rundt og man måtte enten aflyse eller midlertidigt låne en reserve fra f.eks. København H.
At der så også har være administrativt personale er ikke talt med.
Håber det giver en lille forståelse for hvorfor der var to remiser på København Ø. Men det hele ændrede sig jo, efterhånden som al kørsel skete fra den nye København H efter der var kommet den dobbelte forbindelse herfra og til Østerbro i 1921.
Med venlig hilsen her i sommervarmen.
Steffen Dresler