Rundremise på Østerport st.

af TorstenVig, 29/7 2018, 08:24 (2386 dage siden)

Jeg har det her billede af en brændt remise. Bag på billedet står Østerport, og jeg har billedet fra Thorkild Ring Hansen, men tidspunktet kender jeg ikke. Er der nogen som kan hjælpe?

[image]

Mvh.

Torsten

Rundremise på Østerport st.

af Niels Munch, 29/7 2018, 09:28 (2386 dage siden) @ TorstenVig
redigeret af Niels Munch, 29/7 2018, 09:44

Hej Torsten,

Vi havde en uddybende tråd om remiserne på Østerport *her*.

PS: Den ene (dit foto) brændte 1952, den anden blev nedrevet 1969.


M.v.h.
Niels

Rundremise på Østerport st.

af TorstenVig, 29/7 2018, 11:53 (2386 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.
Tak for dit svar
Så kan det jo kun være 1952.

Mvh.

Torsten

Rundremise på Østerport st.

af Niels Munch, 29/7 2018, 13:29 (2386 dage siden) @ TorstenVig

Så kan det jo kun være 1952.


Ja. Her følger et ældre, udateret billede af remisen med O-maskine samt i baggrunden Frihavnen:

[image]Kilde: kbhbilleder.dk - ID: 12817.

På Jernbanemuseets jernbanekilder.dk findes 3 fotos af remisen med oplysning om, at den brændte 12. maj 1952.


M.v.h.
Niels

Rundremise på Østerport st.

af Steffen Dresler, 29/7 2018, 14:28 (2386 dage siden) @ Niels Munch

Bemærk i øvrigt den kæmpestore kulgård til venstre i billedet. ”Maskindepot Østerbro” var jo ene ansvarlig for trafik på Kystbanen da den åbnede og derfor krævedes et stor daglig mængde kul samt reserver.
Hvis man ellers skulle have kul, måtte man jo helt "udenom byen" og via Nørrebro ind til Københavns 2nd banegård ved Søerne,

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Rundremise på Østerport st.

af Steffen Dresler, 30/7 2018, 19:06 (2385 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag

Det kan måske undre, at der var to remiser ved Østerport station, i gamle dage benævnt Maskindepot København Ø.

Men ser man f.eks. på de ture som København Ø skulle køre, var der alligevel en fornuftig forklaring. Man skal huske på, at det vi i dag kender som ”Boulevard Banen” eller ”Røret” mellem den nuværende Københavns 3. station (åbnet 1911) Hovedbanegården og Østerport station, slet ikke eksisterede. Derfor skulle alle tog nordpå, enten køres fra Københavns 2nd stations satellitstationer, nemlig Stationerne II (Nordbanestation) eller III (Klampemborgbanenstation) eller fra den ”nye station” ved Østerbro (eller Østbanegården) åbnet 1897 i forbindelse med Kystbanen til Helsingør.

København Ø var ansvarlig (pr. 1. maj 1910) for godstogene fra København Ø – Lyngby - Helsingør og tilbage til København Ø, samt ikke mindst persontogene fra København Ø – Rungsted - Helsingør og retur. Maskindepotet skulle køre 2 ture, nemlig 9. tur (gods) og 10. tur (person) i den daværende 1. Maskinkreds.

Tur 9, Godstog København Ø – Lyngby – Helsingør – København Ø,
3 stk. litra G samt 6 sæt personale (12 lokomotiv mænd)

Tur 10, Persontog København Ø – Rungsted – Helsingør,
12 stk. litra O samt 12 sæt personale (24 lokomotiv mænd).

Det gav i alt 15 lokomotiver og 36 lokomotiv mænd, hertil Lokomotivmester, remisepersonale, pudsere og ikke mindst Togførere og Togbetjente, i alt omkring 75 til 100 personer ved Maskindepotet og Trafikfolkene.

Yderligere havde Maskindepotet et hold reserve og nedbrud. Og når udvask ca. hver 5. dag skulle gennemføres samt gennemføre pligtige eftersyn og almindelige forekomne reparationer m.v., var antallet af maskiner og personale lige kun akkurat tilfredsstillende, ikke mere. Var en maskine længere ud af drift løb regnskabet ikke rundt og man måtte enten aflyse eller midlertidigt låne en reserve fra f.eks. København H.

At der så også har være administrativt personale er ikke talt med.

Håber det giver en lille forståelse for hvorfor der var to remiser på København Ø. Men det hele ændrede sig jo, efterhånden som al kørsel skete fra den nye København H efter der var kommet den dobbelte forbindelse herfra og til Østerbro i 1921.

Med venlig hilsen her i sommervarmen.

Steffen Dresler

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

DSB D822

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak