2 G-maskiner

af TorstenVig, 29/7 2018, 08:18 (2386 dage siden)

I min samling har jeg disse to fine billeder af G-maskiner.
Det første billeder er af G 163 med godstog eller blandet tog, der krydser et blandet tog fremført af MF-motorvogn , måske på Fangel St. på ONFJ, men jeg er ikke sikker på stationen. Tidspunktet er lige før nedlæggelsen af ONFJ i 1954. Foto: Palle Gabriel/arkiv O. Iskov

[image]


Det næste billede viser G 611 med godstog i Hellerup midt i 50'erne. Foto: Thorkild Ring Hansen.

[image]

2 G-maskiner

af Sydfyn, 30/7 2018, 13:19 (2385 dage siden) @ TorstenVig

Øverste billede kan ses i bogen "Odense-Nr.Broby-Fåborg Banen" (ISBN 87-984810-0-2) side 34, hvor der i billedteksten er oplysning om motiv, tid og sted. Bogen kan lånes på biblioteket,
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

2 G-maskiner

af TorstenVig, 30/7 2018, 13:42 (2385 dage siden) @ Sydfyn

Lars, jeg må desværre tilstå, at jeg ikke har din sikkert fremragende bog om ONFJ, så hvis jeg nu spørger meget pænt, kunne du så løfte sløret for, hvilken station det er?

2 G-maskiner

af Sydfyn, 30/7 2018, 19:11 (2385 dage siden) @ TorstenVig

Jeg er ked af, at du ikke gider ulejlige dig med at bestille min bog hjem fra biblioteket. Det kan så let som ingenting gøres over nettet til udlevering ved dit lokale bibliotek. Hvis bøgerne ikke udlånes, bliver de kasseret, og dermed ryger bibliotekspengene sig en tur.
Billedet er taget den 22. maj 1954 kl. 18.27. Toget til venstre (Mf-Em) er motortog fra Odense til Fåborg, der krydser godstoget fra Fåborg. Med disse oplysninger kan du ud fra solens stilling sikkert sagtens gætte, hvor det er taget, og nej - det er ikke Fangel, hvor signalmasten stod på perronen.
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

2 G-maskiner

af TorstenVig, 30/7 2018, 19:47 (2385 dage siden) @ Sydfyn

Hej Lars.
Undskyld min tankeløshed!!
Det med bibliotekspengene var slet ikke i mine tanker, så selvfølgelig gider jeg at låne din bog. Det manglede da bare, når nu du har brugt tid og andre ressourcer på at skrive den.

2 G-maskiner

af Steffen Dresler, 31/7 2018, 10:52 (2384 dage siden) @ TorstenVig

Kære Torsten

Igen tak for at vise de gamle billeder, der her lige får mig til at forklare for dem der ikke er helt dus med ”kogende vand” (citat James Steffensen), hvor man OGSÅ kan være med til at stedbestemme ud fra lokomotivets udseende. Her litra G.

På det øverste billede fra Fyn ser du en typisk 2. Distrikts (Jylland/Fyn) G´er (og ligemeget hvilken undertype) for tiden (efter 2. verdenskrig).
For det første har lokomotivet fået monteret en STOR dampdomen, hvor denne er sammenbygget med sandkassen. Sidstnævnte er altså flyttet fra under barrierepladen eller fodpladen om man vil, op på kedelryggen. Derved opnås bl.a. at bremsesandet har en bedre mulighed for at holde sig tørt og dermed ikke klumper i sandingsrøret når sanding aktiveres.

Den anden ting er ”manglen” på et advarselsskilt mod at komme i berøring med de elektriske køreledninger (S-tog), der kun fandtes i 1. Distrikt (Sjælland/Falster). Dette havde så godt som alle damplokomotiver i 1. Distrikt monteret på dampdomen (manuel betjening af låget på domen, altså man skulle OP på maskinen og derved en mulighed for at komme i berøring med eller i nærheden med værktøj af ledningerne). Yderligere havde tanklokomotiver (F, Hs og Q) det ligeledes normalt også bagest ved/på kulkassen. Tenderlokomotiver normalt også på den forhøjede kulkasse.
I 1. Distrikt fik litra G ikke monteret den store domen med den sammenbyggede sandkasse, men derimod to såkaldte ”Bolsje dåser”, en foran og en bagved domen. Man kan tydelig se dette på nederste billede. Årsagen herfor var, at de litra G der var i 1. Distrikt indledningsvis (også) var for anvendelse på den overtagne ”Slangerupbane”. Og da lokomotivet ikke kunne vendes i Slangerup (og senere Farum) måtte lokomotivet efter at have løbet om, køre med tenderen forrest. Og for at kunne sande hjulene, måtte man altså montere en yderligere sandkasse bag domen for dette formål. Og så fik flere G´er for anvendelse på Slangerup-/Farum-/Hareskovbanen monteret en træbeskyttelsesplade på tenderen med et par vinduer, for at beskytte personalet mod vejrliget under kørsel med tenderen forrest.

Men altså generelt og selvfølgelig var der sikkert en undtagelse eller to, men advarselsskiltet er en god indikator samt HELT SIKKERT de to bolsjedåser, samt ”ingen stor dampdomen” i 1. Distrikt.

Herunder to tegninger, begge ”de store” i 600 serien og begge med forhøjet vandindhold i tenderen.
G III med stor domen som for 2. Distrikt.
[image]


G III med ”bolsje dåser” og træbeskyttelsesplade på tenderen som for 1. Distrikt.
[image]
Begge tegninger Steffen Dresler©

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Om litra G specifikt, finder man yderligere information i Danmarks jernbanemuseums årsskrift ”Tog i tiden”, samt her på siderne under DSB Lokomotiver. Kan ikke lånes på biblioteket.

NB, NB: Ikke alle G fik efter krigen stor domen 2. Distrikt eller tilsvarende bolsjedåser i 1. Distrikt

2 G-maskiner

af Claus E. Hansen, 31/7 2018, 11:27 (2384 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for som sædvanlig en meget fin og grundig gennemgang ;-)

Suk, tænk hvis G-maskinen kom i model.....

Mvh
Claus

2 G-maskiner

af TorstenVig, 31/7 2018, 12:59 (2384 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen.
Mange tak for grundig og uddybende forklaring på G-maskinernes forskelligheder, og super flotte tegninger.

Mvh.

Torsten

2 G-maskiner

af bl, Greve, 31/7 2018, 15:04 (2384 dage siden) @ Steffen Dresler

Men hvordan kan det være, at man monterede to sanddomer på de sjællandske maskiner, og ikke bare gjorde som vest for Storebælt og derefter førte sandingsrør ned på beggesider af drivhjulene? Var det af kapacitetshensyn?

2 G-maskiner

af Steffen Dresler, 31/7 2018, 15:25 (2384 dage siden) @ bl

Kære Bjarne

Som jeg læser det, var det for at kunne besande BEGGE kobbelhjulspar samtidigt og så har det sikkert (ved det ikke nøjagtigt) noget at gøre med et kapacitets problem tillige.

Desværre er dem jeg kunne spørge ikke mere her, men fyrer andetsteds - og p.t. måske lige i overkanten;-)


Med venlig hilsen

Steffen Dresler

2 G-maskiner

af bl, Greve, 31/7 2018, 16:42 (2384 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for svar! Og af antallet af sandingsrør at dømme, må det have været for at øge kapaciteten.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak