Avatar

Aalborgs glemte havnebane

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2012, 20:34 (4537 dage siden)

I snart 30 år har jeg haft dette avisudklip liggende i en stak, uden at jeg på noget tidspunkt har kunnet tage mig sammen til at få det "klippet til" og behørigt arkiveret.

[image]
Aalborg Stiftstidende 1. september 1982. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Der er jo sket et og andet i løbet af de snart 30 år - f. eks. havde jeg jo ikke en scanner for 30 år siden.

Nå, til sagen: Jeg tog mig den frihed at læse, hvad der står i artiklen. Det skal man aldrig gøre. En læser spørger Aalborg Stiftstidende og får svar, som avisen baserer på oplysninger indhentet i eget arkiv, hos DSB og hos Lokalhistorisk Arkiv: "Nej, der har aldrig kørt havnetog på det spor, der spørges til".

Men det har der. Og et eller andet sted er det jo lidt forstemmende, synes jeg, at hverken avisen, DSB eller det lokale arkiv var/er klar over det.

"Sagen" kræver lidt lokalkendskab og kan næppe aftvinge den store interesse uden for en snæver kreds. Men for de, der måtte være interesserede, er svaret: Der har kørt havnetog fra Aalborg station vest om byen ned til en færgebro, der var beliggende cirka der hvor jernbanebroen ligger i dag. Havnebanen var i drift fra Vendsysselbanens åbning 15. august 1871 og frem til ibrugtagningen af jernbanebroen over Limfjorden den 7. januar 1879. I samme periode drev De jydsk-fyenske Jernbaner færgetrafik mellem Aalborg og Nørresundby mellem de to færgebroer, som vi kan se på kortet her fra 1872:

[image]
Kort over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby 1872 med færgebroer. På Aalborgsiden var der etableret omløbsspor. Nørresundbys første station, der var af træ og som tidligere havde været stationsbygning i Fredericia og som var placeret sydvest for jernbanen, er markeret med rød bolle. Den efterfølgende anden station kom til at ligge nordøst for jernbanen.

Den "rigtige" havnebane øst om Aalborg by blev anlagt i 1875.

Så når der i billedteksten i avisudklippet fra 1982 står: "Der kørte ikke havnetog på det spor", så ved vi bedre.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Aalborgs glemte havnebane

af Morten Flindt Larsen, København K, 30/3 2015, 02:34 (3527 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

"Så når der i billedteksten i avisudklippet fra 1982 står: "Der kørte ikke havnetog på det spor", så ved vi bedre. "

Det er som man tager det. Banestrækningen fra Aalborg Station til Aalborg Dampskibsbro blev i samtiden betragtet som en del af Randers - Aalborg banen, ligesom strækningen Nørre-Sundby Dampskibsbro til Nørre-Sundby Station var en del af Vendsysselbanen. De jydsk-fyenske Jernbaner drev skibsruten mellem Aalborg og Nørresundby i perioden 16.08.1871 - 06.01.1879, indtil den fast forbindelse kunne tages i brug (se f.eks. Asger Christiansens fremragende artikel om Limfjordsbroen i Jernbanehistorisk Årbog '04). Der kørte direkte tog (ikke havnetog) fra de to dampskibsbroer til/fra Randers henholdsvis Frederikshavn. Sporene til dampskibsbroerne var da heller ikke belagt med den særlige havnebanefragt, som er det, der i jernbanens verden definerer begrebet "havnebane" og som fremgår af de forskellige bestemmelser for godstransport. Så både avisen, DSB og Lokalhistorisk Arkiv havde ret, da de oplyste, at der aldrig har kørt havnetog på bemeldte spor: sporene på hver side af Limfjorden blev trafikeret af de respektive hovedstrækningers ordinære person-, blandet- og godstog, ikke af havnebanerangertræk. Da broen var færdig, fungerede sporene da også fortsat som hovedspor til og fra brofæsterne.

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

Billige jernbane T-shirts

Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak