Frederikssund
Hvor lå stationen før Midtbanen?
Hvor lå stationen før Midtbanen?
Hvor lå stationen før Midtbanen?
Dér, hvor S-banestationen blev anlagt *krak før & nu*.
PS: Se bl.a. sporplan hos EVP her http://evp.dk/index.php?page=frederikssund .
M.v.h.
Niels
Hvor lå stationen før Midtbanen?
Dér, hvor S-banestationen blev anlagt *krak før & nu*.
PS: Se bl.a. sporplan hos EVP her http://evp.dk/index.php?page=frederikssund .
Efter Midtbanen bibeholdtes godsekspeditionsbygning og remiseanlæg og stort set hele den gamle stationssporanlæg. Hovedbygningen blev udlejet. Her var vistnok i mange år en automobilforhandler. Formentlig lod DSB arealerne ligge til "hvis der skulle blive brug for dem igen".
Frederikssund, 6. juli 1980 - Så kom S-toget endelig til Frederikssund! På det gamle stationsterræn er hensat 4 brune MM/FS sæt, hvorfra lygter o.l. er fjernet. Vognenes gode tilstand lader ane, at der sandsynligvis er tale om de senest renoverede vogne, der kørte på linie F. Fra øst mod vest er det MM 798/FS 998 og MM 796/FS 996, samt MM 806/FS 936 og MM 791/FS 951 (nm).
M.v.h.
Niels
Frederikssund 1. station, 1969
Frederikssund 1. station, 1969
Frederikssund 1. station, 1969
M.v.h.
Keld Zumbach
Her var vistnok i mange år en automobilforhandler. Formentlig lod DSB arealerne ligge til "hvis der skulle blive brug for dem igen".
Den er god nok; der lå en bilforhandler omend jeg ikke lige husker hvilket mærke han solgte. Men ellers lå arealerne - som mange billeder viser - nærmest urørt som en art store legepladser. Dog var der lidt godstrafik. Selv i slut-80'erne var der en kof i Fs til at skubbe rundt med godsvogne.
Her var vistnok i mange år en automobilforhandler. Formentlig lod DSB arealerne ligge til "hvis der skulle blive brug for dem igen".
Den er god nok; der lå en bilforhandler omend jeg ikke lige husker hvilket mærke han solgte.
Jf. arkiv.dk var der på et tidspunkt en DOMI forhandler på stedet, men jeg synes at have set nyere billeder hvor der var en SAAB forhandler i bygningen.
I 1960 tegnede jeg - som stor knægt - en lidt naiv og dårligt proportioneret sporplan over Frederikssund Station, både den gamle og den ny samt havnebanen.
Jeg måtte vride den lidt for at få plads på en A4-side. Men jeg tror, den er nogenlunde retvisende for sporforløbet:
Bemærk f.eks., at remisen er kartoffellager, og at stationens "klædeskab" nr. 46 har et skur ved den ene drejeskive.
Dette luftfoto illustrerer stationsforholdene:
Sted: Danmark, Sjælland, Frederikssund. Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto. År: 1956. KBs Luftfotosamling - Id: B02007_003.tif.
Stort billede kan som vanligt downloades via Id-linket.
På Frederikssund station observerede jeg i øvrigt engang - desværre uden kamera - den røde DB Köf 6645, som DSB i perioden 14.03.1964 - 13.08.1964 havde "på prøve".
M.v.h.
Niels
I 1960 tegnede jeg - som stor knægt - en lidt naiv og dårligt proportioneret sporplan over Frederikssund Station, både den gamle og den ny samt havnebanen.
Jeg måtte vride den lidt for at få plads på en A4-side. Men jeg tror, den er nogenlunde retvisende for sporforløbet:
Spændende med både tegning og foto. Jeg kendte ikke til eksistensen af lossepladssporet. Hvornår mon det blev fjernet?
Venlig hilsen
Henrik Tolderlund
På Frederikssund station observerede jeg i øvrigt engang - desværre uden kamera - den røde DB Köf 6645, som DSB i perioden 14.03.1964 - 13.08.1964 havde "på prøve".
Den kunne ellers have været sjovt at få et billed af - jeg er ikke set et billed af den mens den var ved DSB.
Men mere om den i MM9.
På Frederikssund station observerede jeg i øvrigt engang - desværre uden kamera - den røde DB Köf 6645, som DSB i perioden 14.03.1964 - 13.08.1964 havde "på prøve".
Den kunne ellers have været sjovt at få et billed af - jeg er ikke set et billed af den mens den var ved DSB.
Tror du ikke, jeg ærgrer mig! Men mit ærinde var at træne min Fars totalisatordue .....
Vi havde et foto af Köf'en *her* - i historiske omgivelser!
M.v.h.
Niels
Vi havde et foto af Köf'en *her* - i historiske omgivelser!
Hmm - den tråd har jeg så overset.
Men ja - det overrasker mig ikke at Steffensen havde fået nys om "dyret".
I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.
Læs mere