Avatar

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/7 2018, 00:02 (2389 dage siden)
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 26/7 2018, 00:18

Hvis man søger på Frederikshavn Stengrav i dette forum og det andet forum, dukker der nogle få hits op.

Morten skriver, at sidesporet er anlagt 1921.

Jeg stødte i dag på nedenstående og overvejer, om det nævnte arbejdsspor måske er sidesporet til Frederikshavn Stengrav? Et blik i tjenestekøreplanerne for 1916 og 1917 viser dog intet om Frederikshavn Stengrav og sidesporet er for tidligt på den i relation til Mortens oplysninger. Arbejdssporet synes også at være for tidligt på den i relation til ombygning af Skagensbanen til normalspor.

Har nogen et bud på, hvad det nævnte arbejdsspor drejer sig om?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


[image]Nordjyllands Social-Demokrat 28. juli 1916. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/www.mediestream.dk/Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/7 2018, 01:30 (2389 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis man søger på Frederikshavn Stengrav i dette forum og det andet forum, dukker der nogle få hits op.

Morten skriver, at sidesporet er anlagt 1921.

Jeg stødte i dag på nedenstående og overvejer, om det nævnte arbejdsspor måske er sidesporet til Frederikshavn Stengrav? Et blik i tjenestekøreplanerne for 1916 og 1917 viser dog intet om Frederikshavn Stengrav og sidesporet er for tidligt på den i relation til Mortens oplysninger. Arbejdssporet synes også at være for tidligt på den i relation til ombygning af Skagensbanen til normalspor.

Har nogen et bud på, hvad det nævnte arbejdsspor drejer sig om?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


[image]Nordjyllands Social-Demokrat 28. juli 1916. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/www.mediestream.dk/Thomas Boberg Nielsen.

Kære Thomas,

Det nævnte det nævnte arbejdsspor kan meget vel være sidesporet til Frederikshavn Stengrav. Det er udbudt midt under 1. Verdenskrig, så anlægsarbejdet kan være blevet forsinket, og oplysningen om 1921 baserer sig alene på tjenestekøreplanen og muligvis driftsberetningerne (husker det ikke med sikkerhed). Der fandtes også - af to omgange - sidespor til grusgrave ved Flade, men de var begge for længst nedlagt i 1916. Sporet til Frederikshavn Stengrav var i øvrigt så langt, at det skar Skagensbanens hovedspor i niveau, så det har taget lidt tid at anlægge det.

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Bent Hansen, 4/8 2018, 14:15 (2380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Beklager, at jeg er langt bagefter med alting. Spørgeren har måske for længst glemt spørgsmålet?

Nå, men et tjek af mit elektroniske arkiv gav en noget mere nuanceret historie om emnet. Den fylder så mange sider, at mediet her vil stå af. Jeg sender derfor en kopi af det elektroniske til spørgeren og til Morten.

Hvis jeg skal kigge i papirarkivet, må det vente til jeg kommer i nærheden af en skanner, der virker.

Mvh. BH.

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/8 2018, 17:15 (2380 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Er kommet til at tænke på, at vendingen "et arbejdsspor" ikke siger noget om sporvidden. Det kan snildt have været et smalspor. Hvornår begyndte arbejdet med opfyldningen af Kragholmen til den nuværende Frederikshavn station? Det var før 2. Verdenskrig, men hvornår?

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Bent Hansen, 6/8 2018, 08:39 (2378 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej.

Mit arkiv rummer en lange række sten- og grusgrave på egnen omkring Frederikshavn. Ikke alle lå nødvendigvis ved det nævnte sidespor, som jeg mener jeg har data på fra DSBs Banetjeneste, men desværre ikke elektronisk tilgængelige. Derfor kunne der godt være startet med et tipvognsspor, men det ved jeg ikke.

Mange af gravene er registreret med ejerens navn, adresse og telefonnummer. Adressen var ofte ejerens bopæl inde i byen og ikke gravens adresse. Med andre ord, jeg aner ikke, hvor alle gravene lå.

Da Skagensbanen omsporedes, forekommer det mig, at der også kom ballast fra Frederikshavn Stengrav, og at der anlagdes et spor direkte fra grav til Skagensbanen uden om Frederikshavn station. Nogen, der har noget på denne sag? Skagensbanens omsporing foregik i starten med en entreprenør, men han gik ned. Han navn kendes jeg ikke. Gør du? Derefter tog bevillingshavene over selv. De benyttede blandt andet et damplok i normalspor. Det har tidligere figureret i mediet her, men om den sag er der som så meget andet stadig meget at forske. Værs'go. Jeg har pt. hænderne fulde, og jeg har kun to......

Hvis d'herrer Alfred Hansen og Holger Jørgens fik registreret alle entreprenørlok i Danmark, så skulle den ukendte Skagensbanemaskine være til at finde. Det har dog vist sig, at mine forgængere ikke kendte alle lokomotiver i Danmark.

Mvh. BH

Avatar

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/8 2018, 12:20 (2378 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Mit arkiv rummer en lange række sten- og grusgrave på egnen omkring Frederikshavn. Ikke alle lå nødvendigvis ved det nævnte sidespor, som jeg mener jeg har data på fra DSBs Banetjeneste, men desværre ikke elektronisk tilgængelige. Derfor kunne der godt være startet med et tipvognsspor, men det ved jeg ikke.

Mange af gravene er registreret med ejerens navn, adresse og telefonnummer. Adressen var ofte ejerens bopæl inde i byen og ikke gravens adresse. Med andre ord, jeg aner ikke, hvor alle gravene lå.

Da Skagensbanen omsporedes, forekommer det mig, at der også kom ballast fra Frederikshavn Stengrav, og at der anlagdes et spor direkte fra grav til Skagensbanen uden om Frederikshavn station. Nogen, der har noget på denne sag? Skagensbanens omsporing foregik i starten med en entreprenør, men han gik ned. Han navn kendes jeg ikke. Gør du? Derefter tog bevillingshavene over selv. De benyttede blandt andet et damplok i normalspor. Det har tidligere figureret i mediet her, men om den sag er der som så meget andet stadig meget at forske. Værs'go. Jeg har pt. hænderne fulde, og jeg har kun to......

Ingen sidespor til grusgrave omtales på Skagensbanen, hverken smalspor eller normalspor. Derimod fandtes der 1921-1932 en bevogtet niveau-krydsning med bemeldte DSB-sidespor til Frederikshavn Stengrav. Et spor direkte fra grav til Skagensbanen uden om Frederikshavn station er jeg aldrig stødt på omtale af, men der anes på 1944 luftfotos aftegninger efter en sporforbindelse fra veste mod nord på stedet, hvor niveau-krydsningen lå, synes jeg. Så det kan godt have noget på sig.

Sidespor til Frederikshavn Stengrav - edit

af Bent Hansen, 8/8 2018, 12:03 (2376 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Jeg må vist besøge mit arkiv og se, hvad der står sort på hvidt. Det vil dog var en rum tid.

Mvh BH.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak