På besøg i Nynäs i Gävle

af UTJ, 22/7 2018, 19:39 (2393 dage siden)

Nynäs-magasinet i Gävle er nok det mest spændende jernbanemuseum i Norden fordi det ikke er et museum, men opbevaring og værksted for museet. Det uformidlede inspirerer til at gå på opdagelse, hvilket vi fik lejlighed til i oktober 2014 i forbindelse med et møde.

[image](foto:UTJ)

[image]Om restaurantvognen, se denne artikel i Arbetarbladet fra 2016 (foto:UTJ)

[image](foto:UTJ)

[image](foto:UTJ)

[image]Co8a 2772 - den har ikke kørt på København, men den tilsvarende BCo8 museet har stående har (foto:UTJ)

På besøg i Nynäs i Gävle

af Jens Bruun-Petersen, 22/7 2018, 22:17 (2393 dage siden) @ UTJ

Kunne den første være noget fra Norra Södermanlands Järnväg, bygget 1896, ombygget 1934-35? De ti sektioner tyder på det, for de to enkeltvinduer nærmest tyder ikke på en Co9a ("svensk CM").

Mvh
Jens Bruun-Petersen

På besøg i Nynäs i Gävle

af PeterA, 24/7 2018, 13:07 (2391 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej Jens

Vognen er 3.kl lokaltogsvogn, opr. SJ Co4 1275, een ud af fire 1272-75, bygget Vabis 1900.
Opr. litra Cod, 1902 Co4, 1934 Co5. Ombygd til matsalsvagn för tåghem, Co7, 1947, omlitr. 1956 So6.
Udr. 1963 og blev tjenestevogn. Til JBM 1998.
Vognen er en sjældenhed og det har været oplyst, at den prioriteres bevaret.
Hilsen PeterA

På besøg i Nynäs i Gävle

af PeterA, 24/7 2018, 13:33 (2391 dage siden) @ UTJ

Hej Jens igen.
Glemte lige at nævne, at vognen er fotograferet i SJKs eje, Hagalund 1973. Se Nordens Järnväger 1973 s. 25. Hvor længe de har haft den og hvor meget tjenestevogn, der blev ud af den frem til 1998 må stå hen i det uvisse.
Sommerhilsener/PeterA

På besøg i Nynäs i Gävle

af PeterA, 24/7 2018, 18:08 (2391 dage siden) @ PeterA

Lige et input mere! Kom helt til bunds i kilderne. Vognen var naturligvis tjenestevogn 1963-73. Anvendtes som bangårdsvagn og matsalsvagn ved SJ-skolen i ängelholm i nævnte periode. Skulle 1970 have tjv.nr. 30-74986 9 007-1, men var ikke mærket om, da SJK overtog den. Hvad der er sket med vognen mellem 1973 og 1998, har jeg ingen viden om.
PA

På besøg i Nynäs i Gävle

af UTJ, 25/7 2018, 14:47 (2390 dage siden) @ PeterA

Tak for uddybning :-)

På besøg i Nynäs i Gävle

af Niels Munch, 25/7 2018, 15:01 (2390 dage siden) @ PeterA

Vognen er 3.kl lokaltogsvogn, opr. SJ Co4 1275, een ud af fire 1272-75, bygget Vabis 1900.
Opr. litra Cod, 1902 Co4, 1934 Co5. Ombygd til matsalsvagn för tåghem, Co7, 1947, omlitr. 1956 So6.
Udr. 1963 og blev tjenestevogn. Til JBM 1998.
Vognen er en sjældenhed og det har været oplyst, at den prioriteres bevaret.


Se f.eks. også: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=137404 .

M.v.h.
Niels

På besøg i Nynäs i Gävle

af PeterA, 19/1 2019, 13:41 (2212 dage siden) @ PeterA

Blot en lille beskeden tilføjelse:

Vognens indretning som matsalsvagn i tåghem fremgår af et foto fra 1954, vist i en artikel: "Mitt hem är hos SJ", i SJKs blad TÅG nr. 1/1976. Vognen indgik da i vintertåghemmet til Lappland i maj 1954.
Interiøret må formodes at være ganske uforandret, da vognen senere kom til anvendelse i ängelholm som matsal for personalet.
En kort udmærket introduktion til tåghemsturismen - som vi ikke rigtig kender noget tilsvarende til herhjemme - med historie, rejsemål, anvendt materiel m.m., kan iøvrigt ses i "Allt om modeltåg 6", AoH 2006.

På besøg i Nynäs i Gävle- lidt Co4 opfølgning.

af PeterA, 11/12 2020, 10:20 (1520 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Hej Jens, Ulrik o.a. evt. interesserede!

Den i denne tråd omtalte vogn - Co4 1275, lokaltogsvogn og senere matsalsvagn för tåghem, er nu taget ind til en meget omfattende restaurering/genopbygning. Så det var altså ikke tom snak, at man ønskede den bevaret.
Sidste nyt om det kan ses i Sidospor 4/20 - Tidning för Järnvägsmusei Vänner - som nyligt er udkommet. 2 sider med mange billeder og tekst.
mvh PeterA


Svenska-lok

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aalborg - Hadsund Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak