Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af Poul Erik Bjerre, 21/12 2012, 18:26 (4399 dage siden)

Hej.

Trigget af at Signalposten årgang 1987 nu er on-line, stiller jeg nu et spøgsmål, som før har tænkt over:
Under "Læserne bygger" side 187 (i nr. 4) er der omtalt en "kølevogn" litra IT.
Under dette litra på jernbanen.dk kan man læse flg. om litra IT (den ombyggede version):
"Lukket hvid godsvogn. Trykluftledning. Rangerskruebremse på høj platform. Islast 600 kg."
Her kaldes den "lukket hvid godsvogn" – mens den i Signalpostens artikel "Kølevogn".
Fint nok – sådan set ikke nogen uoverensstemmelse her.
Som jeg har forstået det, kan man definere en "kølevogn" som en hvid godsvogn med iskasser beregnet på at holde letfordærvelige fødevarer afkølede og friske. Desuden har den en kraftig ventilationsmekanisme (mere en bare jalousier). Der er normalt ikke deciderede kølemaskiner "om bord".
I modsætning til almindelige hvidmalede godsvogne, som også er beregnet på letfordærvelige varer, men uden iskasser og gerne med jalousier som ventilation. Disse vogne kan derfor ikke holde varerne så friske så længe som deciderede kølevogne.
Så kommer spørgsmålene:
1) Ifølge ovenstående beskrivelse har litra IT en islast – og ifølge tegningen (både i SP og på jernbanen.dk) har den ventilatorer – vist kaldet Flettnerrotorer og kan derfor ifølge min hjemmelavede definition ovenfor kaldes en "kølevogn". Alligevel kaldes den bar "hvid vogn" på jernbanen.dk
2) Hvis den er en egentlig "kølevogn", hvorfor har den så ikke litra IK + et 3. bogstav som alle "ordentlige" kølevogn. Jeg taler omlitreringsstandarden efter 1941.
Hvis IT ikke er en egentlig kølevogn – hvad er så forskellen på den og på egentlige "kølevogne".
M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af Steffen Dresler, 21/12 2012, 20:18 (4399 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Godaften Poul Erik.

Jeg har set efter i DSB Driftsmaterielfortegnelse 2, Godsvogne, Specialvogne og Private vogne.
I afsnit IV. 54, 22a – 1 er anført at vognene er byggede hos Görlitz i 1920 og ombyggede 1954 i København med bl.a. ny isoleret vognkasse og fik igen RS bremse. Vognene er anført som hvidmalede KØLEVOGNE med en islast på 600 kg og udstyret med 6 Flettner ventilatorer.
Så din antagelse med at det ER en kølevogn og ikke ”bare” en hvidmalet godsvogn (de var jo oprindeligt Margarinevogne) er jo rigtig jf. DRM.
Sammen med islasten, der normalt var anbragt på nogle hylder op ad hver endevæg/gavl, sørgede de seks Flettner ventilatorer for, ved vindens hjælp, at cirkulere luften i vognen. Herved kunne de indladte varer køles.
Hvorfor vognen er opført anderledes ved jeg ikke, men blandt så mange vogne, synes jeg det er tilladt med en smutter af og til. Og vi er jo her for – foruden at være brugere – også at komme med kommentarer og eventuelle rettelser, hvis noget ikke korrekt konstateres.

Med venlig hilsen og fortsat – forhåbentligt – god aften

Steffen

Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af Svend, Storkøbenhavn, 21/12 2012, 21:18 (4399 dage siden) @ Steffen Dresler

Vogntypen afviger en del fra, hvad vi ellers har set i Danmark; jeg tænker her på de originale vogne fra 1920 leveret til Korsør Magarinefabrik. Er der mon et familieskab til vogne leveret til andre baner/firmaer i Tyskland og andre lande?

[image]
http://jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1893&VognID=781

(Rent modelmæssigt - 1:87 - er vognen spændende, men desværre blev resultatet fra Märklin værre end slemt ....)

Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af henning h087 ⌂, Græsted, 21/12 2012, 21:54 (4399 dage siden) @ Svend

Hej :-)

der var IT vogne, og så var der IT vogne, og så var der endelig IT vogne, 3 varianter

først foto af IT 25009, 1954 - PECdmjk, som de så ud ved overtagelsen

[image]

her efter som med bremsehuset fjernet

IT 25008, 1956, Frihavnen - PECdmjk

[image]

[image]

denne udgave blev betegnet som "kartoffelvogne" og har ikke været udstyret som kølevogne - de var jo leveret til Korsør Margarinefabrik som afkølingsvogne

men behovet for kølevogne ved DSB udmøntede sig så i den ombygning til kølevogn med iskasser og fletnerrotorer

IT 25005, 1965 Høng - AKomjk

[image]


[image]

og et eller andet sted i arkivbunkerne har jeg også tegning af dem som Korsør Margarine og som IT vogne med bremsehus

mvh
henning h087

Hvid godsvogn/Kølevogn litra IT

af Poul Erik Bjerre, 22/12 2012, 00:05 (4399 dage siden) @ henning h087

Tak for svarene og de fine billeder og tegninger.

M.v.h. Poul Erik.


Danske privatbaner

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak