Årup Station 1935

af Claus E. Hansen, 18/6 2018, 23:24 (2426 dage siden) @ Bent Hansen

Meget spændende fotos og indlæg, tak for det. Det er ikke så tit man kommer så tæt på stationslivet anno 1935.

Og det var bestemt et ret begivenhedsrigt år hos etaten, med både Lillebæltsbro og lyntog. Mange glemmer dog at der ikke var ret mange lyntog i de første år, og at det i mange år var meget svært at få plads i et. Det var eksprestogene og hurtigtogene der trak læsset mellem landsdelene.

Indkøringen af den nye Fredericia Banegård i 1935, efter at Lillebæltsbroen kom til, krævede virkelig sit. Dette kan der læses mere om andre steder. Men så gik det ellers også bare derudaf.

Men det var jo nærmest også en revolution der skete, med et helt andet trafikmønster af jernbanen. Ligesom da Vestbroen og Storebæltstunnellen mange år senere kom til.

Mvh
Claus


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Årup Station 1935 - Bent Hansen, 18/6 2018, 11:39 [*]
    • Årup Station 1935 - Claus E. Hansen, 18/6 2018, 23:24
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak