Bare slap af og nyd billedet, ikke andet
God eftermiddag til alle jernbane- som modeljernbaneinteresserede.
Jeg vil bare gerne dele glæden med jer ved vise dette billede så i kan nyde detaljer, tog, lokomotiver, mennesker, vogne, bygninger, signalposter, varehuse, stationer og liv mv., kort sagt alt det der er jernbanen og atmosfæren omkring denne.
Billedet er optaget i 1908 fra en etageejendom (står endnu) lidt længere mod øst end den nuværende Grevinde Danner stiftelse på Gyldenløvsgade i København ved Søerne. Billedet viser Københavns 2nd. Banegård med sporarealer, stationer og værksteder mv.
Det viser i forgrunden taget af Klampenborgstationen (internt benævnt ”Station III”) med dens træremise lidt til venstre. Stationen blev bygget i 1887 til aflastning for de hidtidige småstationer, der ganske simpelt ikke kunne klare presset mere, især søn- og helligdage. At ”Den Store Nordiske Udstilling” (ved Tivoli) fra 1888 også spillede ind på bygningen af stationen, er også sikkert.
I centrum af billedet står på ”stylter” (Signal)Post 2, der var ansvarlig for området umiddelbart til venstre og højre for denne. Lige bag denne med to spor den nye lokomotivremise og til højre herfor den gamle med 12 spor. Foran den gamle remise (til højre) ses de kæmpestore Kulgårde med kulbænke (høflig næsten selvbetjening) og først udenfor billedet til højre faktisk den eneste kulkran, der er beliggende ved vognremisen ”Tolvkanten”. (Kulkran og Tolvkant kan ikke ses).
Til bage til Stations III aflange træremise. Til venstre herfor ses skorstenen fra ”Lysstationen”, der leverede elektrisk kraft til hele områdets lygter, lamper mv. Bag denne kan taget fra annex stationen benævnt ”Holtebanegården” skimtes. Bag denne Station II Nordbanegården. Herfra gik togene til Nordbanen via Nørrebro – Hellerup. Nordbanegården var faktisk den sidste der lukkede på det gamle banegårdsterræn og det først i og med ibrugtagelsen af det andet tunnelrør i Boulevardbanen 1. oktober 1921. Overfor Station ses den anden af ”stylte type” (Signal) Post I. Den styrede Københavns Banegård (eller også benævnt Station I).
Bag den høje skorsten fra Lysstationen skimtes den kæmpestore ankomst- og afgangshal for hovedstationen, Københavns Banegård (Station I), der blev færdiggjort i 1864.
Alt det der ligger til højre herfor er Godsbanegårdens pakhuse og omladningshaller og ramper. Her var et utal af mindre drejeskiver.
Billedet er som tidligere skrevet optaget i 1908 og hvor Station I lukkede i 1911, da Københavns Banegård (den 3.) åbnede med en signatur ”A.K 08”. Arkiv og Copyright selvfølgelig Danmarks jernbanemuseum. Billedet er endnu ikke kommet i det nye store ”Jernbanekilder.dk”.
Jeg kan på billedet se (har opgivet personvogne- og godsvognene) damplokomotiverne litra K, F, FS, KS, F og muligvis et par litra O. Men gå på opdagelse og nyd billedet
Med venlig hilsen
Steffen Dresler