Tyske efterladenskaber i DK, DR 99 311 ?

af Peter Andersen, Hedehusene, 4/6 2018, 10:44 (2364 dage siden) @ Peter Andersen

Et par registreringer, som Politiet i Varde foretog i årene efter befrielsen, som måske kan være fra DR-lokomotivet:
Oksbøl 9-10-1946: 2 sideskærme til lokomotiv, sprængte lokomotivrester, 1 parti, 1 stk. understel til lokomotiv
Oksbøl 2-11-1946: 1 stk. understel til damplokomotiv 75 hk
Begge poster gik ind under diverse skrot og blev smeltet om.

Det skal dog siges, at alt materiel ved Sager & Woerner (Tirpitz-stillingen) ikke blev registreret af Politiet i Varde, men af en anden enhed, der hed Kommissarius for konfiskation af tysk og japansk ejendom i Danmark. og det arkiv kunne jeg i sin tid ikke få lov at kigge i, ikke engang hvilke firmaer, der var i det.

En ulykke, som måske/måske ikke handler om, hvad der skete:

3-7-1943 VESTKYSTEN - ESBJERG
Notits: Varde, lørdag. Skoldet, da lokomotivets kedel sprang. Ulykke i går på en arbejdsplads i Blåvand.
På en arbejdsplads i Blåvand skete der i går eftermiddags et ulykkestilfælde, hvorved tipvognsfører Svend Aage Sørensen, der er hjemmehørende i Odense, kom til skade.
Svend Aage Sørensen var i færd med at fyre op under kedlen til et tipvognslokomotiv, da kedlen sprængtes, og det kogende vand sprøjtede ud over ham. Han blev skoldet på arme og ben, og man tilkaldte ambulancen fra Varde, der førte ham til amtssygehuset.
Efter at have været under behandling kunne han rejse til sit hjem i Odense.

3-7-1943 VESTJYDEN
Notits: Tipvognslokomotivets kedel sprængtes.
I går eftermiddags blev Falcks ambulance fra Varde kaldt til Blåvand, hvor der var sket en ulykke hos firmaet Richard Diger. Et tipvognslokomotivs kedel sprængtes, hvorved lokomotivfører Sv. Aa. Sørensen, Odense, blev skoldet på begge arme og ben.
Efter at være blevet behandlet på amtssygehuset i Varde fik han dog lov til at rejse hjem til Odense.
(Firmaets navn var rettelig Richard Diehr. Det var i øvrigt sjældent at der nævntes firmanavne ved de talrige ulykker, der skete på værnemagtsbyggepladserne, normal betegnelse var "en større byggeplads", så vidste alle, hvad der var tale om.)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak