? Forspandskørsel hhv. dobbelttraktion Mz

af Nordexpress, 3/6 2018, 21:53 (2442 dage siden)

Sidder ganske roligt og ser på opslaget med de ny oplagte billeder, vælger ganske tilfældigt Mz 1445 og - wow - den har været en tur i havnen, MEN på et og samme Mz er der to billeder af forspandskørsel, et fra rangering til-fra færge i Helsingør - godstog? - og et fra KH foran et internationalt tog mod syd.

Og så melder spørgsmålet sig, her tænker jeg alene på Mz, var det virkelig så almindeligt med 2 Mz eller er det fotograferne, der har en forkærlighed for at fotografere det usædvanlige i stedet for det dagligdags?

? Forspandskørsel hhv. dobbelttraktion Mz

af Oversmeden, 4/6 2018, 10:46 (2441 dage siden) @ Nordexpress

Visse forspand var mere planlagte end andre.
Fra 90'erne husker jeg ferietiden om sommeren hvor der kunne være planlagt med 3 Mz på et persontog til Rødby.
At en Mz nogle gange blev byttet med en Me er så en anden sag; det var jo en "stor" maskine og indeholdt løbet ikke godstog til Østreport, så er manøveren forstålig.

Også i begyndelsen af 90'erne kørte toget til København-Berlin via Geder i weekenden som regionaltog med stop på alle stationer (inklusiv Hedehusene og Trekroner). Da toget var en alm. regionalstamme + 2-3 vogne til Berlin, så var der ofte 2 loko foran for at få lidt acceleration i sagene. Det stod på en tid og var ganske fast og planlagt. Det samme med returløbet fra Gedser. Om det nu var 2 Me, 2 Mz eller Me-Mz - ja, det kunne svinge noget.

? Forspandskørsel hhv. dobbelttraktion Mz

af Thomas Hauerslev, 7/6 2018, 08:28 (2438 dage siden) @ Oversmeden

...."for at få lidt acceleration i sagene"

1 MZ er tilstrækkelig til at accelerere 3 personvogne af 40 ton. Forspand i persontog handlede vist mere om udveksling og placering af maskiner.

En historie fra det virkelige liv om MZ forspand og belastning som vi oplevede det i DanLink og DcF i sin tid:

"Maskintjenesten gav samtidigt tilladelse til at en enkelt Mz kunne belastes med 2500 ton - uden forspand! Kørsel med 2500 ton krævede dog dispensation hver gang, selv om belastningen stod i TKØ (Tjenestekøreplan Øst). Det var helt nyt, og træktabellerne for Mz 3 og 4 blev herefter opdateret. Fire linjer i et brev om godkendelse af belastning af Mz med 2500 ton togvægt fra Maskintjenesten til DanLink var reelt også dødsdommen over Mx lokomotiverne. Der var ikke længere brug for de mindre maskiner. Mange blev herefter solgt til private jernbaneoperatører i Danmark og Sverige, hvor mange stadig kører med godstog."

Mere her: http://www.hauerslev.com/danlink/historie/index.htm

? Forspandskørsel hhv. dobbelttraktion Mz

af Oversmeden, 7/6 2018, 09:20 (2438 dage siden) @ Thomas Hauerslev

...."for at få lidt acceleration i sagene"

1 MZ er tilstrækkelig til at accelerere 3 personvogne af 40 ton. Forspand i persontog handlede vist mere om udveksling og placering af maskiner.

Ikke i tilfældet med togene til/fra Gedser - det var ofte 8-10 vogne (alm. regionalstamme + 2-3 ex. DR vogne).
Bevares, en maskine kan da trække den vægt, men accelerationen bliver langsom, hvilket gør at turen Kh-Ge bliver noget langtrukken.
Da disse forspand var helt fast hver weekend, så er det næppe placering af maskiner.

En lidt analog sag findes med IC-togene til/fra Thisted omkring 1989/90. Der var 2 My normen - mest fordi Mz ikke kunne kører på Thy-banens spor + at en My ikke ville være i stand til at holde de daværende IC-planer. Trafiktjenesten ville rigtig gerne kører 140 km/t med sidste serie My trods den vanlige grænse på 133 km/t.
Faktisk kom der en tilladelse fra maskinafdelingen, men den blev trukket tilbage efter ca. 14 dage.....engang havde jeg begge breve, men det har knebet lidt med at finde dem.

Men lige ud over disse sære sager (og der findes nok nogle tilsvarende flere jeg ikke kender til), så handlede forspand i persontog ofte om placering af loko eller at et loko havde havde en fejl og så var det nemmere (og hurtigere) bare at spænde et loko "overnpå" og så ellers vente til patienten endte i Århus/København.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak