Tyske efterladenskaber i DK, bl. 900 mm damploko mv.
Go´aften
I forbindelse med ”noget” om tyske efterladenskaber i Danmark efter krigen, faldt jeg over dette stykke papir, jeg vistnok har fotograferet (mener det er mig) på Rigsarkivet.
Da det er en ”damper” kan det have min interesse (eller nu andres), men jeg kan ikke finde ud af hvad det er for en. Jeg går dog stærkt ud fra, at det er en entreprenørmaskine af privat karakter, da den jo bliver solgt ved en af de såkaldte ”Værnemagtsauktioner”. Det kunne ske for ”privat” materiel ejet af tyske entreprenører, hvorimod Rigsbanemateriel (Mærket og ejet af Deutsche Reichsbahn (DR)) skulle/var blevet leveret tilbage til Tyskland på foranledning af de Vestallierede i.f.m. den såkaldte ”Paris aftale”.
Jeg har ikke kunnet finde ud af hvilken type det drejer sig om, da jeg ikke har adgang til Orenstein & Kobbels (O&K) fabrikslister. Her har damplokomotivet fabriksnummer 12578. Har ledt på I-nettet uden resultat.
Når nu proppen er af, er der så nogen af læserne der kender til skæbnen for de to (muligvis 3) 900 mm smalsporslokomotiver fra DR BR 99 311 og 312 (og muligvis BR 99 313?), der var udlejede til den tyske storentreprenør Wilhelm Rathjens og bl.a. kørte i Oksbøl/Oksby området (før behandlet her på siderne) under krigen. En skulle angiveligt været blevet ophugget i Danmark, men hvilken?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler