Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af rh42200 ⌂, Nordjylland, 27/5 2018, 15:14 (2449 dage siden)

Hej alle

Jeg er ved at lave litreringer til nogle modeller af godsvogne fra Aalborg Privatbaner. Min største udfordringen er, at revisionsdatoer ofte er umulige at se på de fleste forhåndenværende billeder, da de ikke altid er skannet i en tilstrækkelig høj opløsning.

Derfor må jeg gætte mig frem til nogle datoer, og kunne jo bare vælge tilfældige hverdage, der ligger indenfor vognenes levetid. Jeg vil imidlertid gerne bruge nogle mere kvalificerede gæt, og derfor opstod spørgsmålet: Hvor ofte blev materiellet hos Aalborg Privatbaner revideret?

Jeg forestiller mig, at der var en generel lov, der fastsætter intervallerne for revidering for alle baneforvaltninger. Var der i øvrigt forskel på intervallerne afhængig af, om man ser på godsvogne, personvogne eller trækkraft?

mvh
Tommy

--
www.tlarsen.dk - Sæby jernbanestation i virkelighed og model

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af Hans Stückler, 27/5 2018, 17:29 (2449 dage siden) @ rh42200

Hej Tommy.

Nu er det jo også mange gange et sted på vognen der ligger i skygge området, men her et billede af FFJ H 411 , NørreSundby Havnestation, engang efter den 11-5-1966.

[image]

Den er som bekendt ved MHVJ idag. Billedet er fra den 20-6-2010.

[image]

Nogen stor hjælp er det ikke, men held og lykke med projektet.

Hans S.

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af rh42200 ⌂, Nordjylland, 27/5 2018, 17:52 (2449 dage siden) @ Hans Stückler

Nu er det jo også mange gange et sted på vognen der ligger i skygge området, men her et billede af FFJ H 411 , NørreSundby Havnestation, engang efter den 11-5-1966.

Nogen stor hjælp er det ikke, men held og lykke med projektet.

Hans S.

Det er et rigtigt fint billede af FFJ H 411, så den må jeg hellere lave litreringer til - og du har ret, vangerne er tit i skyggen, og det gør det ikke nemmere at se påskrifterne. FFJ H 411 er også en af de vogne med bremsekupé, som ku' være en sjov ting at lave på en Q-vognsmodel fra Hobbytrade. Og dog - nu jeg ser nærmere efter, så har man bare sat en dør ind i det sidste fag. Det kunne tyde på, at vognen er opdelt med et opholdsrum i den ene ende. Nogen som har været inde i vognen i Mariager og kan svare på det?

Tak for billedet! :-)

Tommy

--
www.tlarsen.dk - Sæby jernbanestation i virkelighed og model

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af Hans Stückler, 27/5 2018, 18:19 (2449 dage siden) @ rh42200

Hej Tommy.

På dette billede fra Mariager den 9-8-2015, kan man svagt ane at der er en væg ind til selve godsrummet. Synes jeg kan huske der er en skruebreme i den lille kupe, samt en træbænk, men jeg skal se efter på søndag den 3-8, hvor jeg regner med at kigge forbi banen til deres MOTORDAG/sæsonstart.

[image]

Hans S.

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af Jaer, Aarhus, 27/5 2018, 19:23 (2449 dage siden) @ Hans Stückler

Du kan ikke finde H411 i Mariager mere. Den er overgået til JBM, og blev hentet først i januar.

/Jan

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af Georg Schmidt, 27/5 2018, 18:16 (2449 dage siden) @ rh42200

Regler for revision findes i politireglementet.
[image]

[image]
Reglerne i 1904.

[image]
Reglerne 1944.

Fristerne er generelt blevet forlænget op gennem tiden.
Mvh
Georg

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af Jens V, 27/5 2018, 18:49 (2449 dage siden) @ Georg Schmidt

Regler for revision findes i politireglementet.
[...]
Fristerne er generelt blevet forlænget op gennem tiden.


I dag fremgår fristerne af en signatur på vognen. Signaturen er forklaret i TKR, Togklargøringsreglementet:

[image]

Intervaller for revision af jernbanemateriel ?

af rh42200 ⌂, Nordjylland, 27/5 2018, 18:51 (2449 dage siden) @ Georg Schmidt

Regler for revision findes i politireglementet.

Reglerne 1944.

Fristerne er generelt blevet forlænget op gennem tiden.
Mvh
Georg

Tak for det, Georg. Det var lige den information, jeg manglede! :-)

--
www.tlarsen.dk - Sæby jernbanestation i virkelighed og model

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak