Skal vi ikke bare kalde det et uheld.
Hvis vi skal gå efter billederne alene, er ordet "ulykke" måske i overkanten. Der er ingen synlige skader - men til gengæld sikkert masser af arbejde til Zone-Redningskorpsets folk, som tilsyneladende er ved at tømme vognens tank. Jeg håber, at de ikke bare sendte indholdet i kloakken, men man var jo ikke så sart dengang...
I øvrigt var det et helt overflødigt uheld - det var ikke sket, hvis vognens indhold var blevet leveret ad jernbanen, som jo tydeligvis lå ganske tæt ved...
Foreløbig vil jeg tage det som givet, at vi er på Fyn, inden SFJ blev overtaget af DSB.
FE-vognen indikerer, at vi er på DSB-område. Efter størrelsen på omgivelserne at dømme, må det være Odense, Strib eller Nyborg. Sidstnævnte lå i Svendborg Amt med bogstav O på nummerpladerne, og Standard Oil havde et stort anlæg på Avernakke. Jeg må tro, at lokale tankbiler var indregistreret i Nyborg.
Assens og Tommerup kan det måske være, men næppe med en kulkran af det format. Middelfart havde kun maskindepot for OMB.
Der er sporplaner fra Strib i Signalposten (dejligt blad, trist at det gik ind) januar 1971, men de er svære at bruge til noget i den aktuelle situation.
Tilbage i Odense, ser jeg to muligheder:
Se evt: www.landsvig.dk/jernbanen/Odense%20remiser%20og%20v%C3%A6rksteder%201954.pdf og www.landsvig.dk/jernbanen/Odense%20sporplan%201940-41.pdf
Jeg kan ikke huske, hvor jeg har dem fra, men håber på tilgivelse fra eventuelle rettighedshavere.
Den første mulighed: sporområdet bag det nuværende jernbanemuseum, hvis hovedbygning er fra de tidlige 50ere.
Før da var der to separate remiser for DSB og privatbanerne, og havnebanen fulgte den stadig eksisterende kurve, før den blev flyttet til stationens vestende med den spøjse betonbro. På en sporplan fra 1940-41 er området markeret som "under Opfyldning", og havnebanens spor ender blindt. På planen fra 1954 er der personvognsdepot med fem spor på stedet. I dag bruger museet sporene. På uheldstidspunktet må der have været rigelige muligheder for, at en tankbil kom i uføre i området, og der kan godt have været et ekstra spor eller to på opfyldningen som forskud på den senere personvognsrist.
Den anden mulighed: Set omkring Dannebrogsgade, som dengang forløb lidt anderledes. Det passer bedre med placering af kul- og vandkran, men passer skidt med sporet, som FE-vognen står på og med beplantningen bag den.
Så jeg savner i den grad den rygende pistol. Kan det tænkes, at Zone-lastvognen med M-nummerpladerne på et tidspunkt har været stationeret uden for Fyn???
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig