Litra DIII contra DII ?
Kære Brian
Jeg ved tilfældigvis hvor du kan finde tegninger af både D I, D II, D III og D IV, nemlig i den nys udgivne bog, ”DSB litra D, Statsbanernes universallokomotiv gennem mere end 50 år” udgivet af Tog på Tryk (Lokomotivet), 2017, ISBN 987-97-999181-1-9. Heri finder du faktisk svar på alle dine spørgsmål. Der er også billeder af alle typerne.
Personligt synes jeg det er et spændende projekt med en D III. Som jeg forstår, vil du kunne se den eneste overlevende D III i Gedser remise engang til sommer, men det må du nok selv hellere undersøge.
Men her er altså en HL af litra D III og til sammenligning en HL af litra D I, som jeg håber du kan bruge, bedre fås ikke.
DSB litra D III HL 39V ©Danmarks jernbanemuseum
DSB litra D I HL 39 ©Danmarks jernbanemuseum
M.h.t. dine spørgsmål, var kedlerne på D (I) II og D IV ens m.h.t. diameter, det var samme type kedler. På grund af en større rist (som litra D III) blev man nødt til at flytte D IV kedlen frem på rammen, hvorfor den synes længere.
D III kedlen var en større kedel end D I og D II kedlerne og indledningsvis uden overheder, hvorfor man faktisk ikke kunne sammenligne den ydelsesmæssigt med andre D kedler. Altså D III kedlen var anderledes end D I/II/DIV og man kunne derfor heller ikke foretage kedelombytninger D I/II/IV og D III imellem.
Håber det hjalp på dine spørgsmål
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Du kan ”fjernkende” D III ved at sidevinduet i førerhuset sidder længere ned fra tagkanten end på D I og D II, da førerhuset var højere.