DSB AF 123
Go´ eftermiddag!
Jeg skal ikke kunne sige hvilket lokomotiv der er på billedet, men blot konstatere, at jf. dette udsnit af nedenstående SFJ reparationsoversigt, fik BÅDE Af 123 og 126 udskiftede deres cylindre således:
Om det i begge tilfælde betød ændret fladgliderne til rundglidere skal jeg være lade udsagt. Men Jf. Bay (KAP V.A.9.4, side 226) fik de to nævnte samtidig større cylindre og rundglidere, hvilket jo var en fornuftig foranstaltning, da maskinerne kort forinden havde fået overheder.
Ser man på det omtalte billede har maskinen fladglidere, men billedet af nr. 126 tydeligt viser rundglidere.
Hvis ovennævnte er korrekt, viser billedet så enten nr. 124 eller nr. 125.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Skylder vel at sige, at sandsynligheden for at "tilbageskifte" cylinderblokken til en ældre med mindre slag, diameter og fladglidere IKKE er anført i de papirer jeg har set vedr. SFJ maskinerne ved DSB og det er ej heller bemærket i de seneres SJF papirer fra omkring overtagelsen til DSB.
Generelt ville DSB hellere se det meste af det overtagne lokomotivmateriel udrangeret med det samme og ønskede IKKE at ofre penge herpå. Ganske mange maskiner blev udrangerede, da de faldt for revision og kun nogle FÅ blev i realiteten overtaget og opført i DSB DRM II af 1941 med tillæg. Og alligevel kort herefter udrangerede.