Avatar

DSB AF 123

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/4 2018, 10:27 (2496 dage siden)

En læser mener ikke, at dette billede forestiller DSB AF 123:
http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=155

- "Billedet må vise 24/124 eller 25/125 da 23/123 havde rundglidere. (L V-Nielsen "ONFJ Banen" SFJ bøger 1993 side 51 er der et sidebillede af ONFJ 23 i Odense 1945.
Af samme forfatter (LVN) "Svendborgbanen i 125 år" SFJ bøger 2001 side 64 er ovenstående billede med og samme nummer 123 (ex 23) og det tror jeg er forkert. Utroligt at man skulle skifte tilbage til fladglidere".

DSB AF 123

af Steffen Dresler, 10/4 2018, 15:45 (2496 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´ eftermiddag!

Jeg skal ikke kunne sige hvilket lokomotiv der er på billedet, men blot konstatere, at jf. dette udsnit af nedenstående SFJ reparationsoversigt, fik BÅDE Af 123 og 126 udskiftede deres cylindre således:

[image]

Om det i begge tilfælde betød ændret fladgliderne til rundglidere skal jeg være lade udsagt. Men Jf. Bay (KAP V.A.9.4, side 226) fik de to nævnte samtidig større cylindre og rundglidere, hvilket jo var en fornuftig foranstaltning, da maskinerne kort forinden havde fået overheder.

Ser man på det omtalte billede har maskinen fladglidere, men billedet af nr. 126 tydeligt viser rundglidere.
Hvis ovennævnte er korrekt, viser billedet så enten nr. 124 eller nr. 125.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Skylder vel at sige, at sandsynligheden for at "tilbageskifte" cylinderblokken til en ældre med mindre slag, diameter og fladglidere IKKE er anført i de papirer jeg har set vedr. SFJ maskinerne ved DSB og det er ej heller bemærket i de seneres SJF papirer fra omkring overtagelsen til DSB.

Generelt ville DSB hellere se det meste af det overtagne lokomotivmateriel udrangeret med det samme og ønskede IKKE at ofre penge herpå. Ganske mange maskiner blev udrangerede, da de faldt for revision og kun nogle FÅ blev i realiteten overtaget og opført i DSB DRM II af 1941 med tillæg. Og alligevel kort herefter udrangerede.

DSB AF 123

af Steffen Dresler, 11/4 2018, 19:01 (2495 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´eftermiddag

Faldt lige over dette foto, der vel nok med al tydelighed viser, at nr. 23 HAVDE rundglidere (se pilen).
Billedet er P. H. Harby, optaget (vistnok) under- eller lige efter krigen, arkiv Lokomotivet.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Det er iøvrigt en bemærkelsesværdig teknisk moderne maskine at se på, bl.a. styringen, hvor DSB på konstruktionstidspunktet "stadig rendte rundt" med Allan-Trick styring. Maskinen har også fået udskiftet sikkerhedsventilerne til de mere moderne "Pop" type.

DSB AF 123

af Steffen Dresler, 11/4 2018, 22:42 (2495 dage siden) @ Steffen Dresler

Go´aften

Bare lige sådan for mit vedkommende at afslutte eller runde det af, jeg har om de omtalte DSB litra Af lokomotiver 123-126.
Som skrevet tidligere, var DSB slet ikke interesserede i de tidligere ex. SFJ lokomotiver og de blev i princippet kørt tomme for kul og henstillet, et par enkelte fik dog lidt længere tid ved DSB og blev hensatte, når de skulle til stor reparation, se lokomotivkortene. Men hovedreglen var (generelt for ex. SFJ lokomotiverne), at få eget DSB lokomotivmateriel anvendt så hurtigt som muligt. For rangerlokomotiverne blev det litra Hs, lidt F og en Ardelt traktor. For de større tenderlokomotiver litra A og G. Eneste litra DSB faktisk fik god glæde af var DF´erne.
Men ønsker man yderligere informationer om SFJ lokomotivmateriellet (og banerne) er der jo udgivet flere bøger herom.
Herunder de papirer jeg umiddelbart kan finde om DSB litra Af:

Lokomotivkort 123-126
[image]
[image]

Tilladelsesskrivelse fra ONFJ bestyrelse til udrangering.
[image]

Udrangeringsskrivelse for DSB litra Af 123 m. fl.
[image]

DSB AF 123

af Georg Schmidt, 11/4 2018, 23:14 (2495 dage siden) @ Steffen Dresler

Et par skrivelser vedr. Af fra Rigsarkivet.
[image]

[image]

Mvh
Georg

DSB AF 123

af UTJ, 12/4 2018, 11:59 (2494 dage siden) @ Tommy Nilsson

Er konklusionen, at billedet IKKE forestiller DSB AF 123?

Ja, det er ikke 123. Sammenlign:

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak