Lille damplokgætter (1 foto)

af Niels Munch, 6/4 2018, 13:47 (2421 dage siden)

Go' eftermiddag i Forum,

Der sker p.t. ikke så meget her, så derfor får I en lille weekend-gætter, baseret på denne scanning af et halvdårligt Agfa CT18 farvediapositiv med et smalsporet, europæisk damplok i modlys:

[image]

Lokomotivets navn er at læse, men baneforvaltningen har Photoshop ædt.

Nu imødeser jeg spændt jeres bud på hvilket lok, hvor og hvornår!

God fornøjelse & sätt igång
Niels

Lille damplokgætter (1 foto)

af Carsten, Valby, 6/4 2018, 14:15 (2421 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Det er jo nok en O&K fra Balkan :-)

Med venlig hilsen

Carsten

Lille damplokgætter (1 foto)

af Niels Munch, 6/4 2018, 14:18 (2421 dage siden) @ Carsten

Det er jo nok en O&K fra Balkan :-)


Kære Carsten,

Så vidt, så godt!

M.v.h.
Niels

Lille damplokgætter (1 foto)

af Dampfmeisteren ⌂, 6/4 2018, 14:16 (2421 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kan ikke sige hvor billedet er taget, men mon ikke vi er i Bosnien.

Maskinen "Zeta" stammer fra 750mm banen Bar-Virpazar, som var den eneste bane, der blev bygget mens Montenegro var et selvstændigt land.
Bar-Virpazar banen var bygget kort efter år 1900 for at forbinde Skadar-søen med kysten igennem bjergkæden ved kysten. Banen lukkede i 1958.
Der var fire ens lokomotiver leveret af Orenstein & Koppel, hvoraf "Zeta" blev bygget om til 760 mm og kørte videre i Bosnien.
Søsterlokomotvet "Lovcen", OK 4115/1910 står udstillet på Podgorica station

http://www.internationalsteam.co.uk/trains/montenegro01.htm

Lille damplokgætter (1 foto)

af Lars Henning Jensen, 6/4 2018, 14:24 (2421 dage siden) @ Dampfmeisteren

Ja ja, hvad sagde jeg - jeg brugte bare for megen tid ved tastaturet ;-)

Lille damplokgætter (1 foto)

af Niels Munch, 6/4 2018, 14:33 (2421 dage siden) @ Dampfmeisteren
redigeret af Niels Munch, 6/4 2018, 15:12

Jeg kan ikke sige hvor billedet er taget, men mon ikke vi er i Bosnien.

Maskinen "Zeta" stammer fra 750mm banen Bar-Virpazar, som var den eneste bane, der blev bygget mens Montenegro var et selvstændigt land.
Bar-Virpazar banen var bygget kort efter år 1900 for at forbinde Skadar-søen med kysten igennem bjergkæden ved kysten. Banen lukkede i 1958.
Der var fire ens lokomotiver leveret af Orenstein & Koppel, hvoraf "Zeta" blev bygget om til 760 mm og kørte videre i Bosnien.
Søsterlokomotvet "Lovcen", OK 4115/1910 står udstillet på Podgorica station

http://www.internationalsteam.co.uk/trains/montenegro01.htm


Kære Dampfmeister,

Vi er på bosnisk sporvidde, men ikke i Bosnien. ZETAs oprindelse er korrekt, hun stammer fra Montenegros første jernbane Bar-Virpazar.

LOVČEN, der findes som "Denkmal" i Montenegro, er vist nærmest en "halvsøster".

Jeg mangler således lokets byggenr. og -år, sted for optagelsen samt årstallet.

Bedste hilsener
Niels

Lille damplokgætter (1 foto)

af Lars Henning Jensen, 6/4 2018, 14:23 (2421 dage siden) @ Niels Munch

Go' eftermiddag i Forum,

Der sker p.t. ikke så meget her, så derfor får I en lille weekend-gætter, baseret på denne scanning af et halvdårligt Agfa CT18 farvediapositiv med et smalsporet, europæisk damplok i modlys:

[image]

Lokomotivets navn er at læse, men baneforvaltningen har Photoshop ædt.

Nu imødeser jeg spændt jeres bud på hvilket lok, hvor og hvornår!

God fornøjelse & sätt igång
Niels


Aaah, den var for nem, Niels!
http://www.penmorfa.com/JZ/Zelenika%201966.html
Så Carsten har ret ...

Jeg overvejede at vente lidt med at svare, men andre kunne finde svaret ligeså nemt, og på den måde kan du nå at finde på en ny - og gerne lidt sværere - "gætter"; du er jo normalt god til den slags og har meget spændende og gammelt "på lager.

Så på med vanten igen
- god weekend!

Mh
LH

Lille damplokgætter (+1 foto) - løst

af Niels Munch, 6/4 2018, 15:03 (2421 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Aaah, den var for nem, Niels!
http://www.penmorfa.com/JZ/Zelenika%201966.html
Så Carsten har ret ...

Jeg overvejede at vente lidt med at svare, men andre kunne finde svaret ligeså nemt, og på den måde kan du nå at finde på en ny - og gerne lidt sværere - "gætter"; du er jo normalt god til den slags og har meget spændende og gammelt "på lager.


Kære L.H.,

Du fandt præcis den webside, hvortil jeg havde leveret nogle JZ-billeder fra min ferie i Jugoslavien med Tjæreborg i 1966, og dermed må såvel lokets identitet som tid og sted være éntydigt bestemt. Lokdata kan desuden findes her: http://www.pospichal.net/lokstatistik/25060-jdzs.htm .

At jeg dengang ferierede i Jugoslavien, røbede jeg dels i denne julekalender: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=104893 - dels i denne gætter om et Klose-lokomotiv i Zelenika: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=28243 .

[image]JZ rangerlok "ZETA" (u.nr.), O&K 2556/1906 i Zelenika 26. September 1966 (nm).

Det firekoblede lokomotiv med udvendige rammer var udstyrel med Klien-Lindner-Hohlachsen, hvorved de yderste aksler kunne stille sig radiært i kurver. 3. aksel var drivaksel. Lokomotivet blev udrangeret med banens lukning pr. 31.08.1968.

Da I er for gode gættere, vil jeg i stedet i særskilt tråd uploade mine resterende fotos fra denne 760 mm bane.


Bedste hilsener & tak for medspil
Niels


160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak