Nakskov Roebaner: Sidste kapitel

af Thyge, Rønnede, 11/3 2018, 16:51 (2526 dage siden)

Hej!
Så nærmer vi os slutningen, på den lange serie om Nakskov Roebaner.
Saftstationsbanerne kommer senere ( når der forhåbentlig dukker flere billeder op!)
Vi er i sommeren 1968.
[image]
Alt vognmateriel der skulle ophugges blev samlet på opstillingssporene på Færgelandet.
[image]
lukkede vogne blev her solgt som udhuse, boggier mv blev skåret i stykker som gl.jern
[image]
Sidefjælde blev taget af de åbne vogne og solgt til div formål.
[image]
Alle store diesellok blev solgt til Petersen og Albeck og transporteret til
Københavns sydhavn. Her henstod de op ophuggerpladsen i adskellige år, i et forsøg på at få dem solgt
til videre brug, men bortset fra 24 og 25 der blev solgt til IBK blev de andre ophugget.
[image]
På Lolland kunne man finde rester af roevogne, her til beklædning af et skur.
[image]
eller som udhus.
Tilslut lidt fra oven ( fra Det Kongelige Bibliotek)
[image]
De 3 broer, fra neden; Roebane - 3 strenget havnebane- vejbro ( de står endnu )
[image]
Sukkerfabrikken ovenfra, ca i midten , maskinværkstedet der var fødested for adskellige Dieselloko.
[image]
Farvel Nakskov, og tak for dennegang! hvor mon vi lander næste gang?

Med venlig hilsen

Thyge

... og så kommer toget, Trine
... og så kommer toget, Trine

Dette hæfte på 48 sider udkom i 1972 på Signalpostens forlag. Undertitlen er ´en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved´ og er baseret på dagbogsnotater fra Stationsforstander S. S. Nielsen, Sønderborg. Hæftet er i pdf-format og fylder 16 Mb.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak