På baggrund af jeres fine informationer har jeg sammenstillet nedenstående tekst. Kan den godkendes af sagkundskaben (bemærk de manglende anførselstegn)?
Tænding af oliefyr med fakkel. Inden faklen stikkes ind foran forstøverdysen, skal ikke alene oliemængden afpasses, men af ligeså stor vigtighed er en rigtig indstilling af forbrændingsluften. Når flammen er stabil, pilles faklen ud og fyret brænder. Når damptrykket er oppe, lukkes blot af for olien. På visse modeller skulle personalet selv lukke for olieventilerne, når damptrykket var OK. Andre kunne have en pressostat monteret til formålet. Når man er trænet kan man på flammen se, om forbrændingen er fuldstændig.
M/F STOREBÆLLT havde dieselmotorer til fremdrivning, men færgen havde også en oliefyret kedel, der leverede varme, når dieselmotorerne stod stille. Om det var damp og derefter via en varmeveksler til varmt vand, eller om det var direkte til varmt vand, afhænger af det specifikke system. Via en varmeveksler kan motorerne holdes standby-varme, eller varme kan udtages til brug for passagererne. På flere ældre Storebæltsfærger førte udstødningsgassen fra hovedmotorene ud gennem varmekedlerne.
I nødsfald kan mange oliefyrede kedler stadig tændes på den viste måde, men oftest vil der sidde en art tændbrænder (ikke ulig et almindeligt villafyr), og når der er liv i tændbrænderen, så åbnes de store olieventiler - og måske dampventiler, hvis det er en stor kedel med dampforstøvning af olien. Det hele kan passe sig selv automatisk i dag, uden at være mandskabskrævende.