Royale båretog (foto og link)

af Niels Munch, 20/2 2018, 10:40 (2504 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 20/2 2018, 10:56

God dag i Forum,

Allerede sidste år, da HKH Prins Henrik meddelte, at han ikke ønskede at blive stedt til hvile i Roskilde Domkirke, kunne vi forvente, at der næppe ville blive noget båretog. Dette blev yderlige bekræftet af, at prinsen ønskede sig kremeret.

Dette forhindrede naturligvis ikke en diskussion i det andet forum om, hvorvidt det ville være muligt at formere et båretog, som vi så det ved Dronning Ingrids begravelse i 2000. Det diskuteredes bl.a. også, hvorvidt man har kørt båretog for andre end konger og dronninger.

Foranlediget heraf har Henning Petersen sendt mig nedenstående oversigt over royale båretog:


- Dronning Louise's begravelse d. 14.10.1898 i Roskilde (særtogsanmeldelse m.v. kendes ikke).

- Kong Christian d. 9.’s begravelse d. 18.2.1906 i Roskilde (særtogsanmeldelse m.v. kendes ikke).

- Prinsesse Marie’s begravelse d. 9.9.1911 i Roskilde (særtogsanmeldelse 106). Toget udgår fra Christiansgade (København G), tilsyneladende med oprangering maskine-AD-AN-ligsalonvogn-EH.

- Kong Frederik d. 8’s begravelse d. 24.5.1912 i Roskilde (særtogsanmeldelse 226). Toget oprangeret af 2 maskiner (1. klasse)-EK-BL-5 AN/AM-AS-Salon 9-Salon 8-ligvogn-3 AN/AM.

- Enkedronning Louises begravelse i Roskilde d. 28.3.1926 (særtogsanmeldelse 70). Toget oprangeret af 2 K-maskiner-2 AN-AS 281-S 5-S 9-S 8-EK. Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.

- Enkekejserinde Feodorowna’s begravelse i Roskilde d. 19.10.1928 (særtogsanmeldelse 358). Toget udgår fra Østerbro med oprangering 2 K-maskiner-BP-5 AN-S 5-S 9S 8-AN-EK 2250.Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.

- Prins Valdemars begravelse i Roskilde d. 18.1.1939 (særtogsanmeldelse 21). Toget udgår fra Christiansgade (København G) med oprangering 2 K-maskiner-AC-EM (bårevogn)-Salon 1-3 AC. Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.

- Kong Christian d. 10.’s begravelse i Roskilde d. 30.4.1947 (særtogsanmeldelse 147). Toget oprangeret af maskine (P ?)-4 AC-S 1-EC 6280-AC. Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1. Bemærk på foto nedenfor, at toget har flere vogne end anført mellem maskine og S 1 !

- Dronning Alexandrines begravelse i Roskilde d. 4.1.1953 (særtogsanmeldelse 1235). Toget oprangeret af E-maskine-4 AC-S 1-EC 6280-AC. Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.

- Kong Frederik d. 9.’s begravelse i Roskilde d. 24.1.1972 (særtogsanmeldelse 832). Toget oprangeret af 2 E-maskiner-5 A-S 1-ECO 6280-B. Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.

- Dronning Ingrids begravelse i Roskilde d. 14.11.2000 (særtogsanmeldelse 788). Toget oprangeret af E 991-PR 908-CLL-AX 303-AC 42-S 1-ECO 6280-CC (oprangeringen måske anderledes). Sporbenyttelse i Roskilde = spor 1.


[image]Kong Christian Xs båretog på Kh 1947 (arkiv H.P.).


Fotos af ældre båretog etc. videre i denne tråd.


Bedste hilsener, også til Henning og med tak
Niels

Ikke-royale båretog (foto og link)

af MR, 20/2 2018, 15:16 (2504 dage siden) @ Niels Munch

Jeg har i mit arkiv et par foto, som jeg har taget ved et tilfælde på Kh. Det var begravelsestog for skibsreder Knud Lauritzen, som døde på et af sine skibe i Nordsøen.

[image]

[image]

Begge foto copyright Michael Randrup

Beklager den dårlige scanning, men det er hvad jeg pt har til rådighed.

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Niels Munch, 20/2 2018, 15:49 (2504 dage siden) @ MR

Tak for bidraget, Michael.

Skibsreder Knud Lauritzen døde 6. maj 1978 på englandsbåden Dana Anglias jomfrurejse. Han blev kørt med båretog Esbjerg-København 10. maj 1978.

M.v.h.
Niels

Avatar

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2018, 16:31 (2504 dage siden) @ Niels Munch

Tak for bidraget, Michael.

Skibsreder Knud Lauritzen døde 6. maj 1978 på englandsbåden Dana Anglias jomfrurejse. Han blev kørt med båretog Esbjerg-København 10. maj 1978.

Så vidt jeg ved, har der ikke været kørt private båretog på DSB siden, eller har der?

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Thor Bjerke, 21/2 2018, 14:10 (2503 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Da Bjørnstjerne Bjørnson døde i Paris i 1910, skulle båren til Norge for begravelse. 30. april 1910 ble det kjørt et båretog fra Gedser til København, hvor båren ved en stor høytidelighet ble overført til panserskipet Norge. Hva slags vogn som ble brukt fra Gedser vet jeg ikke, men i pressen er den omtalt som en sørgesalongvogn, smukt dekorert.

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Peer Pedersen, 22/2 2018, 05:29 (2502 dage siden) @ Niels Munch

Her et lille klip fra min bog, Et liv på maskinen:

Jeg skulle en dag køre et IC tog fra Korsør til København, det var under en konflikt hvor fiskerne havde blokeret Korsør havn og mange tog var enten aflyst eller forsinkede da færgerne ikke kunne komme i havn, med færgen var IC toget og den kongelige begravelsesvogn med skibsreder J.Lauridsen.
Han var død i England og blev kørt hjem fra Esbjerg i denne vogn. De lokale chefer og togets personale stod og kiggede ud over havneindsejlingen, kunne færgen komme ind, den kom ind uden problemer.

Da færgen nærmede sig indsejlingen gik demonstrationen i opløsning, de mange fiskerbåde lagde sig ud i en lang linie som færgen passerede under fløjten fra samtlige fiskerbåde. Jeg kunne køre omborg på færgen trække toget ud, lave bremseprøve og køre næsten til tiden fra Korsør.

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Niels Munch, 22/2 2018, 08:15 (2502 dage siden) @ Peer Pedersen

Kære Peer,

Mange tak for din beretning, der bekræfter mistanken om, at skibsrederens bårevogn var indkoblet i et plantog og ikke førtes i særtog.

Kan det have været tog 442 Esbjerg-København?

M.v.h.
Niels

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Peer Pedersen, 22/2 2018, 12:47 (2502 dage siden) @ Niels Munch

Det kan godt have været Englænderen, den kørte jeg ofte, jeg var for ung til at køre i fast tur og har ikke helt styr på hvilke tjenester jeg kørte på hvilke dage.

Ikke-royale båretog (foto og link)

af Poul Andersen, 22/2 2018, 13:53 (2502 dage siden) @ Peer Pedersen

Det var netop i "Englænderen" at bårevognen blev befordret.
Både Dana Anglia´s jomfrutur, dødsfaldet og båretransporten i nævnte tog, blev behørigt omtalt i
dagbladet Vestkysten.
Jeg husker, at ældre søfolk ikke var særlig glade for at der var sket et dødsfald på skibets jomfrutur,
idet det varslede uheld for fremtiden.
Mig bekendt har Dana Anglia aldrig været indblandet i noget, men trofast passet sine ture tværs over Nordsøen med glade gæster.
I øvrigt sejler hun stadig, og besøgte Esbjerg i ny forklædning og med nyt navn for nogle år siden.

Mvh.
Poul.

Avatar

Royale båretog

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2023, 12:17 (656 dage siden) @ Niels Munch

Hejsa,

Ved nogen, hvornår prøvetoget forud for Dronningens bisættelse 14. nov. 2000 blev kørt. Det blev fremført af MY 1101.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Royale båretog

af Jens Vesterdahl ⌂, 14/3 2023, 19:36 (656 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ved nogen, hvornår prøvetoget forud for Dronningens bisættelse 14. nov. 2000 blev kørt. Det blev fremført af MY 1101.

Prøvetog med 1101 kender jeg ikke, men der blev kørt generalprøve med de to dampere dagen før. Her passerer dette tog Glostrup 13/11-2000. Bemærk den manglende udsmykning.

[image]

Avatar

Royale båretog - LØST

af Morten Flindt Larsen, København K, 14/3 2023, 19:41 (656 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Ved nogen, hvornår prøvetoget forud for Dronningens bisættelse 14. nov. 2000 blev kørt. Det blev fremført af MY 1101.


Prøvetog med 1101 kender jeg ikke, men der blev kørt generalprøve med de to dampere dagen før.

Så har der været kørt to prøvetog, for i min øresnegl er jeg netop blevet informeret om, at prøvetoget med MY 1101 kørte 12. nov. 2000.

Tak for hjælpen!

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak