Kalenderlåge nr. 16 (+8 billeder)
Det er toppen, at du har været i området, så er "sejren" så meget desto mere fortjent!
ÅJ og omegn er ganske interessant. ÅJ var som alle nu sikkert klar over en sidebane til DONJ med tilslutning i Vintjärn. Der er ganske meget tilbage af Ågs Bruk, men det er nu alligevel svært at forestille sig al den leben og larm der har været når det putter sig i skoven:
I Vintjärn er der ikke meget tilbage og stationsbygningen er forsvundet. Man kan dog få en udmærket tur på ÅJ i bil fra Åg til Vintjärn, hvis man kommer på disse kanter. I Vintjärn er denne falurøde bygning, som er sidste rest over centralskakten der går 242 m skråt ned i undergrunden.
En aftentur var ikke nok og næste dag var det dags för besök i Jädraås, som er et af de bedste jernbanemiljøer i Sverige. Jädraås-Tallås veteranbanen (JTJ) har overtaget alle banens værksteder og der er masser af plads.
Dagens ene opfyrede lokomotiv, vist nok fra Byvalla-Långshyttans Järnväg (BLJ). Til trods for at BLJ blev nedlagt eksisterer det meste at det rullende materiel fortsat ved diverse veteranbaner.
Remisen er meget fin og her med to "standardbilleder" fra Jädraås. Lokomotivet er den ene af DONJ's mallet-lokomotiver, hvor hele to ud af tre er bevarede ved JTJ:
Efter en mindre forlængelse af den lidt korte veteranbane er Tallås nu krydsningsstation med dejligt miljø og indlagt mulighed for af fika i stationens have.
Kommer man på disse kanter kan JTJ sagtens kombineres med museet i Gävle og eventuelt med besøg i remisen i Falun som huser ikke så få normalsporede damplok. Ellers er der jo muligheden for at høste skovens frugt: