Materieltransport - for 30 år siden

af Jens Bruun-Petersen, 11/2 2018, 10:46 (2477 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseum kører endnu en materieltransport. Rundrejser med museumsmateriel er imidlertid ikke noget nyt. For 31 år siden mødte vi den første i Roskilde den 5. september 1987. Den samtidige beretning lyder således:
"Derefter [et besøg på Roskilde Museum] til et - troede man - kort rutinebesøg på Roskilde st. Vognkassen af en personvogn på en åben godsvogn viste, at der nok var mere på færde, og det var der. Med Poul C. Johansen som frivillig togfører var et tog af museumsmateriel og andet "gemmemateriel" på vej til forskellige destinationer, formentlig på dispensation fra diverse sikkerhedsbestemmelser, for der manglede både bremser og trinbrædder på mange vogne. Toget bestod af (ikke alt i korrekt rækkefølge): kørekran 2 fra 1880 med de korte løbevogne ex PU (til Jernbanemuseet), 2 FM-vogne uden vinduer (ophug), ZA [én af de små, der stod på Nørrebro Godsstation], OHJ C 223 (uden rejsegodsrum), RGGJ C (sidst revideret 1949, til KLK), AF-vogn (til Næstved for ombygning til midtergangsvogn) ex CX med "halve vinduer", 40 86 950 0 414 ex FE, 950 0 422 ex CU, ? ex CY, Tjenestevogn 690 ex CU, ? ex CX. De fleste af de toakslede skille til jernbaneklubberne som reservedele (uden vognkasser), resten skulle enten ophugges eller til restaurering forskellige steder, bl.a. ved DSB-Damp i Randers."

[image]Her er det første billede, bl.a. med de to FM-vogne og en hel del andet. Roskilde 5. september 1987 (JBP)

Resten af billederne får I senere på dagen.

Venlig hilsen
Jens

Materieltransport - for 30 år siden

af Jens Bruun-Petersen, 11/2 2018, 20:53 (2477 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Danmarks Jernbanemuseum kører endnu en materieltransport. Rundrejser med museumsmateriel er imidlertid ikke noget nyt. For 31 år siden mødte vi den første i Roskilde den 5. september 1987. Den samtidige beretning lyder således:
"Derefter [et besøg på Roskilde Museum] til et - troede man - kort rutinebesøg på Roskilde st. Vognkassen af en personvogn på en åben godsvogn viste, at der nok var mere på færde, og det var der. Med Poul C. Johansen som frivillig togfører var et tog af museumsmateriel og andet "gemmemateriel" på vej til forskellige destinationer, formentlig på dispensation fra diverse sikkerhedsbestemmelser, for der manglede både bremser og trinbrædder på mange vogne. Toget bestod af (ikke alt i korrekt rækkefølge): kørekran 2 fra 1880 med de korte løbevogne ex PU (til Jernbanemuseet), 2 FM-vogne uden vinduer (ophug), ZA [én af de små, der stod på Nørrebro Godsstation], OHJ C 223 (uden rejsegodsrum), RGGJ C (sidst revideret 1949, til KLK), AF-vogn (til Næstved for ombygning til midtergangsvogn) ex CX med "halve vinduer", 40 86 950 0 414 ex FE, 950 0 422 ex CU, ? ex CY, Tjenestevogn 690 ex CU, ? ex CX. De fleste af de toakslede skille til jernbaneklubberne som reservedele (uden vognkasser), resten skulle enten ophugges eller til restaurering forskellige steder, bl.a. ved DSB-Damp i Randers."

[image]Her er det første billede, bl.a. med de to FM-vogne og en hel del andet. Roskilde 5. september 1987 (JBP)

Resten af billederne får I senere på dagen.

Venlig hilsen
Jens


Her kommer så resten af billederne. Nogle af vognene stod dårligt for fotografering, så de blev ikke dokumenteret.

[image]CML ex AF - den, der ikke blev restaureret i 1984. Den stod senere i remisen i Næstved. Roskilde 5. september 1987 (JBP)

[image]RGGJ C-vogn - som senere blev smukt restaureret. Efter den kommer én af de små ZA-vogne (JBP).

[image]Kørekran 2 fra 1880 med nyere løbevogne, hvis udstyr er monteret på undervogne fra PU-vogne. Toget trækkes af MX 1027. Roskilde 5. september 1987 (JBP).

[image]Kørekran 2, der lige siden har været i Odense. Roskilde 5. september 1987 (JBP)

[image]CX-vognen med de halve vinduer og bag den en gul ex FE. Efter noget, der ligner en afklædt CU gemmer ZA-vognen sig. Roskilde 5. september 1987 (JBP).

Så meget om et overraskende møde på Roskilde station for 30 år siden.

Venlig hilsen
Jens

Materieltransport - for 30 år siden

af Baumann, 11/2 2018, 21:30 (2477 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Jeg går ud fra at det er RGGJ C 3 som er i dag i Lunderskov ved SJVT

og AF- vognen må så være AF 98?

Materieltransport - for 30 år siden

af UTJ, 12/2 2018, 00:08 (2477 dage siden) @ Baumann

Jeg går ud fra at det er RGGJ C 3 som er i dag i Lunderskov ved SJVT

og AF- vognen må så være AF 98?

ja

Avatar

RGGJ C 3

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 12/2 2018, 11:24 (2476 dage siden) @ Baumann

Jeg går ud fra at det er RGGJ C 3 som er i dag i Lunderskov ved SJVT


Er der nogen der ved, hvilken undervogn vognkassen fra RGGJ C 3 blev monteret på?

RGGJ C 3

af morten t, 12/2 2018, 11:37 (2476 dage siden) @ Tommy Nilsson

Der var vanger på vognkassen, hvor aksler kom fra ved jeg ikke

Veterantog kalender

Jernbanebøger

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs

Gjerrildbanen - En Rejse Gennem Norddjurs. Pris 290 kr.

Læs mere
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak