Nakskov Roebaners vogne

af Thyge, Rønnede, 4/2 2018, 16:29 (2566 dage siden)

Hej!
Denne gang begynder vi at se på Nakskovs vognpark.
[image]
Vi starter med standard typen som der var masser af.
[image]
men hov! der er ikke nr på alle?
[image]
ganske rigtigt, vognene er dem, der blev overført fra Sakskøbing, da banerne der blev
nedlagt i 1965. For at spare, tog man en af disse vogne , når en Nakskov vogn skulle
repareres, og malede dens nr på! " Hokus pokus" reparation udført på et øjeblik!
( Nakskov systemet var dødsdømt på det tidspunkt)
[image]
vognene blev også brugt til andet end roer; kalk fra skib til fabrik fks.
[image]
nogle var bygget om til mellemvogne, med enkæmpe puffer i den ene ende,
og fyldt med ballast (sand) her ved en specialtransport fra havnen.
[image]
Hvad det er der er læsset på normalspors vognen ved jeg ikke?
[image]
Normalspors vognen er en sidste rest af de entreprenørvogne man købte af MBJ
i 1882!
[image]
Her en sneplov ombygget fra en af de 10 jernvogne til kultransport fra
Nakskov til Saftstationerne.[image]
Her samme tættere på!
[image]
den bageste vogn er også en tdl kulvogn ,bemærk de malede skråstivere,og trægavlen,
den var forsynet med et bræddelåg, hvad den brugtes til ved jeg ikke?
[image]
Andre jernvogne skulle være ombygget til vandvogne?
Fortsættes

Med venlig hilsen

Thyge

Nakskov Roebaners vogne

af esni, Frederikssund, 4/2 2018, 17:45 (2565 dage siden) @ Thyge

[image]
nogle var bygget om til mellemvogne, med enkæmpe puffer i den ene ende,
og fyldt med ballast (sand) her ved en specialtransport fra havnen.
[image]
Hvad det er der er læsset på normalspors vognen ved jeg ikke?

Jeg synes det ligner tårne til at løfte vogne med -
2 tårne ved her ende af vognen, bomme på tværs, donkrafte og klodser under bommene indtil passende højde - derefter dorne under bommene igennem tårnenes sider.

Nakskov Roebaners vogne;afsnit 2

af Thyge, Rønnede, 12/2 2018, 11:49 (2558 dage siden) @ Thyge

Hej! Her kommer næste afsnit!
[image]
Vogn 177 siges at være en Orenstein vogn;har dog aldrig set sådanne boggier fra Orenstein, der var ingen fabriksplade.
[image]
Vogn af Osnabruck type, fandtes ved alle roebanesystemer fra før 1910.Nakskov havde dog kun enkelte tilbage i 1960erne
de anvendtes internt på fabrikken.
[image]
2 akslet heste/skubbevogn, før lokomotivdrift indførtes var der talrige, nu kun enkelte tilbage.
[image]
Dolberg typen fantes hovedsageligt på Højbygård sukkerfabrik, men da denne blev nedlagt kom enkelte
til Nakskov.
[image]
Standard vogn fra Højbygård, men der var den malet som Dolbergvogn!
[image]
Brunmale melisvogn med lodrette brædder i dør.
[image]
Melisvogn med bred dør

[image]
Melisvogn med org.dør
[image]
Hvide melisvogne fra Sakskøbing med forskellige døre.
[image]
Der var ikke mange der var ens.
[image]
Det så ikke godt ud for denne vogn i sommeren 1968 ; holdt på ophuggerpladsen i Nakskov.
[image]
Men den klarede frisag, og kom til IBK( foto Steffen Lyngesen)

Fortsættes!

Med venlig hilsen

Thyge

Nakskov Roebaners vogne;afsnit 3

af Thyge, Rønnede, 5/3 2018, 12:58 (2537 dage siden) @ Thyge

Hej igen!
Ja vi må jo hellere se at få afsluttet denne lille serie!
[image]
Kultoget, med de specielle kulcontainer vogne, vognene var ikke nummereret!
men det var containerene, en kran løftede disse hen over indfyringshuller, bundlemmen blev åbnet,
så var der fyret!
[image]
her et udsnit fra et luftfoto fra Kgl Bibliotek
[image]'
også er luftfoto fra DKB.
Nogle siger at der var 10 af disse vogne, men jeg mener at der kun var 8.
[image]
Der var også tipvogne, de brugtes mest på kalkbanen, der her i Nakskov var 700mm sporvidde.
[image]

Her kommer et kalktog, med nr 14 i front.
[image]
Værktøjsvogn ( vist før)
[image]
værktøjsvogn ( måske overtaget fra Hobybanen?)
[image]
2 akslet vogn fra hestebanens tid fungerer også som værktøjsvogn.
[image]
Sneplov! som jeg har fotograferet, først i Holeby,så Maribo og nu Nakskov.
[image]
Ja det er ikke sukkerfabrikken der ejer vognen, kun tanken!
i lange perioder var 4 LJ vogne lejet ud til sukkerfabrikken, de brugtes til Melasse transporter
fra fabrikken til havnen!'

Med venlig hilsen
Thyge

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak